Бюджетний процес 2018 – що нового

0 коментувати
Наприкінці минулого тижня, як того вимагає Бюджетний кодекс, уряд вніс до Верховної Ради проект бюджету на 2018 рік

Цьогорічний бюджетний процес відрізнятиметься від попередніх років не новими галузевими пріоритетами, а тим, що вперше уряд орієнтується на середньострокову перспективу. Основні параметри бюджету 2018 року мають співпадати з тими, які були затверджені у трирічній Бюджетній резолюції.

Бюджетну резолюцію на період 2018-2020 рр. уряд вперше подав на розгляд парламенту ще у червні. Це перша в історії України трирічна Бюджетна резолюція. Вона має певні недоліки і не дає детального пояснення, що станеться, якщо реалізуються фіскальні ризики, або не буде запланованих структурних реформ.

Але, в цілому, такий крок можна лише вітати. Адже впровадження системи середньострокового бюджетного планування давно стояло на порядку денному, і впродовж тривалого часу відкладалося у гайну шухляду.

Загалом, середньострокове планування має багато переваг. По-перше, держава зможе ефективніше використовувати обмежені ресурси. Якщо все реалізують розумно, стабільність державних фінансів зросте, а боргове навантаження зменшиться.

По-друге, стратегічні плани урядовців будуть логічно поєднані із бюджетними ресурсами. Наприклад, освітня чи медична реформа потребують ретельного перегляду чинних бюджетних програм та встановлення чітких пріоритетів. І в бюджет мають закласти відповідні ресурси як людські, так і фінансові.

По-третє, зросте прозорість бюджетного процесу. Бюджетні програми нижчих рівнів отримають нарешті зв’язок із високорівневими цілями уряду. Пересічним платникам податків, у перспективі, буде легше зрозуміти, наскільки якісно уряд виконує свою роботу і яким коштом фінансуються ті чи інші державні послуги, якими вони користуються.

І, нарешті, трирічне планування дозволить державі інвестувати кошти у майбутнє, розширюючи можливості уряду перерозподіляти капітальні видатки більш ефективно. Яким же чином.

Коли уряд планує лише на один рік вперед, то, за інших рівних умов, закладає у програми додатковий фінансовий ресурс в обсязі, пропорційному зростанню економіки за наступний рік.

Тобто, якщо, для прикладу, взяти 2017 рік та частку перерозподілу ВВП через бюджет у обсязі приблизно 35% ВВП. Додатковий бюджетний ресурс, який розподілили б між різними державними програмами, становив би близько 160 млрд грн. Із них приблизно 97 млрд грн – це збільшення видатків на оплату праці та соціальний захист, 20 млрд грн – збільшення видатків на придбання товарів та послуг, близько 14 млрд грн – підвищення витрат на обслуговування боргу. Решта, близько 34 млрд грн, – це той ресурс, який уряд міг додатково спрямувати на капітальні витрати.

Але значну частину цих коштів доведеться витратити на підтримку існуючої інфраструктури, на кшталт "ямкового" ремонту доріг, і зовсім невелика частка може піти в інвестиції на зростання.

При цьому, через громіздку процедуру погодження інвестиційних проектів, фактичні витрати зміщуються на кінець року. А отже розпорядники поспіхом і часто неефективно намагаються використати всі бюджетні кошти до кінця грудня. Наприклад, у 2016 році майже половина капітальних видатків прийшлася на листопад та грудень. У попередні роки капітальні видатки теж розподілялись за подібним графіком.

Впровадження середньострокового бюджетного планування покликане, у тому числі, вирішити цю проблему. Уряд фактично отримує значно більший обсяг додаткового ресурсу, який може розподілити між інвестиційними програмами у часі. Розпорядники зможуть не поспішати витрачати всі кошти до кінця року. А просто закладатимуть видатки наступних періодів у свою інвестиційну програму і отримати ці кошти з бюджету наступних років, не хвилюючись, що вони "згорять".

Перехід до середньострокового бюджетування є частиною угоди про асоціацію між Україною та ЄС. А також передбачений активною програмою співпраці з МВФ та Стратегією реформування системи управління державними фінансами України на 2017-2020 рр.

Це дозволить Україні забезпечити фінансові ресурси для реалізації стратегічних завдань уряду, покращити стійкість публічних фінансів та бюджетну дисципліну, підвищити передбачуваність та ефективність державних інвестицій. Все це разом має призвести врешті до кращих результатів бюджетної діяльності та вищої якості державних послуг для всіх громадян.

«Діалоги про майбутнє»

НВ представляє: «Діалоги про майбутнє» з Уільямом Тейлором, Павлом Шереметою і Дмитром Кулебою.

Київ-Вашингтон-Брюсель
Яке місце займає Україна у цьому трикутнику? Якою нашу країну бачать у Європі та США?

Відвідати лекцію
Ukraine-2020

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: