Міжнародні партнери та довіра

11 грудня 2020, 09:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

4 грудня Верховна Рада 289-ма голосами «за» проголосувала «компромісний» законопроект 4460-д, який відновлює кримінальну відповідальність чиновників за декларування недостовірної інформації або неподання декларації як такої.

Нагадаю, що запровадження відповідальності за недостовірне декларування поруч з, власне, самим електронним декларуванням було однією з умов отримання Україною безвізу з ЄС.

Відео дня

Здавалося б, перемога. Держава змогла відновити ті пункти антикорупційного законодавства, які були анульовані скандальним рішенням Конституційного суду. Проте, як завжди, диявол криється у деталях.

Нагадаю, що обговорення торкалося двох основних питань — санкції за внесення неправдивих відомостей до декларацій, а також контроль за деклараціями суддів. Перше і друге — це основи антикорупційного законодавства, але вони були підірвані у проголосованому законопроєкті.

Встановлено диспропорційно низькі щодо скоєних правопорушень штрафи. Наприклад, за внесення недостовірних відомостей у декларації від 1 млн грн до 9 млн грн законопроєктом передбачається стягнення від 42,5 тис. грн до 51 тис. грн, або громадські роботи тривалістю від 150 до 240 годин з можливістю позбавлення права обіймати певні посади. Що таке дві тисячі доларів для людини, яка приховала статки на 300 тисяч доларів?

Обрана владою тактика «і нашим, і вашим», вкотре підриває довіру зі сторони наших партнерів

Останні півтора місяця, що пройшли від рішення Конституційного суду до прийняття цього вихолощеного законопроєкту, депутати «обговорювали» проблеми антикорупційного законодавства, яких насправді не існує. Справжня причина того, що закон був прийнятий у такій редакції полягає у тому, що відсутність реальної відповідальності за приховування статків цілком влаштовує владні еліти незалежно від партійної приналежності. При цьому влада декларує, що антикорупційне законодавство відновлено і намагається переконати у цьому суспільство та західних партнерів.

Проте безуспішно. Зокрема, група з 11 впливових громадських організацій у сфері боротьби з корупцією виступили зі спільною заявою, у якій наголосили на тому, що передбачені законопроєктом відносно м’які санкції за недостовірне декларування тільки сприятимуть корупції на вищому рівні. Якщо законопроєкт стане законом, звертають увагу підписанти, то чиновникам буде набагато простіше приховувати злочинні статки через відносно незначну відповідальність, ніж добровільно показати майно і понести більш серйозне покарання.

Щобільше, голова НАЗК Олександр Новіков закликав президента Володимира Зеленського ветувати прийнятий законопроєкт, оскільки він не передбачає позбавлення волі.

Тактика окозамилювання не спрацювала і щодо Заходу. Це яскраво ілюструє доля одного твіта, на що звернули увагу українські ЗМІ. У п’ятницю заступниця керівника Головного директорату Єврокомісії з питань політики розширення та сусідства Катаріна Матернова спочатку у Twitter привітала рішення Верховної Ради щодо відновлення кримінальної відповідальності за недостовірне декларування, проте згодом видалила текст свого повідомлення.

Натомість вона перепостила заяву Міхаеля Галера, постійного доповідача Європарламенту щодо України, у якій той також привітав рішення ВР, але зазначив, що покарання за брехню у деклараціях могло б бути жорсткішим.

Попри переможні реляції та гучні слова, факт залишається фактом: Україна так і не спромоглася відновити антикорупційне законодавство на умовах, не менш суворих, ніж ті, що діяли до згаданого рішення Конституційного суду.

Таким чином, обрана владою тактика «і нашим, і вашим», вкотре підриває довіру зі сторони наших партнерів.

Не додає Україні репутаційних балів і процес розгляду Закону про державний бюджет на наступний рік. Нагадаю, що цей документ — традиційний попередній захід до перегляду програм з МВФ та іншими міжнародними фінансовими інституціями.

У цьому році Мінфін склав, Кабмін затвердив, а Рада схвалила у першому читанні законопроєкт із дефіцитом 6%, що суперечило маяку МВФ на рівні 5,3%. Лише потім, коли гроші на рахунку Держказначейства почали стрімко рухатися у бік нуля, Мінфін гарячково почав виправляти помилку і таки узгодив документ з найбільшим фінансовим донором України.

Ще одним яскравим доказом підриву довіри до України зі сторони західних партнерів є невиконання значної частини зобов’язань Меморандуму з МВФ щодо покращення адміністрування доходів.

По суті, розробка організаційних структур ДПС та ДМС як єдиних юридичних осіб — єдине, що було зроблено де-юре. Всі інші пункти, а саме: створення централізованого підрозділу з управління ризиками ДПС, скасування планових перевірок, введення тестування консолідованих юридичних осіб у пілотних установах ДПС і ДМС, передача активів Державної фіскальної служби та, власне, ліквідація Державної фіскальної служби, донині не реалізовані.

До того ж 1 грудня парламент ухвалив закон про відтермінування введення РРО для фізосіб-підприємців. Згідно з ініціативою, ліміти ФОП прив’язуються до мінімальної заробітної плати, що автоматично розширює сферу дії спрощення. Це також йде в розріз з підписаним з МВФ меморандумом. Не вирішено досі і питання щодо запровадження єдиного рахунку для сплати податків. Крім того, не схвалений закон про Бюро економічної безпеки, яке мало би запрацювати вже на початку 2021 року, а також закон про так звану «податкову амністію». І це лише ті структурні маяки, які стосуються частини покращення адміністрування доходів.

Таким чином, замість реальних реформ та виконання взятих зобов’язань влада продовжує видавати бажане за дійсне. Очевидно, що це не той підхід, на який очікують в МВФ. Вже відомо, що до кінця року Україна не отримає траншу. У Фонді беруть паузу, бо розуміють, що чинна влада втрачає рейтинги і стає ненадійним партнером, якій важко дотримуватися домовленостей.

Країні не вистачає цих грошей, тому в уряді змушені вдаватися до так званого «плану Б», про який днями розповів прем'єр Денис Шмигаль. Мовляв, після того, як будемо знати точну дату приїзду місії МВФ, зможемо розраховувати на зовнішнє кредитування до 1 млрд доларів під значно вищі відсотки. Мені тут пригадується зауваження Андерса Аслунда, відомого аналітика-міжнародника Atlantic Council, який назвав таке заманювання місії МВФ «наживкою для інвесторів». На мою думку, це теж виглядає, м’яко кажучи, незріло з точки зору побудови довірливих відносин. Це нагадує дітей, які думають, що вони дуже розумні та сподіваються, що дорослі не побачать їх дитячих хитрощів.

Отже, критично важливо перестати вводити партнерів в оману. Не потрібно будувати ширми, декорації в надії зірвати аплодисменти за хвацько закручений сюжет. Адже кіно, хороше чи ні, закінчується. А реальне життя продовжується, в умовах пандемії, зриву європейських реформ та системної брехні.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X