Битва за вакцинованих
Ми з вами зараз зіткнулися із дивовижним феноменом. Вакциновані люди стали найбажанішими клієнтами для магазинів, ресторанів, конференцій, концертів та навіть транспорту.
Ця поки що не найчисленніша група людей (у Києві повністю вакциновано 37,7% населення, в Україні — 19,4%) виявилася своєрідним привілейованим класом. Який може дозволити собі ходити в кіно, ресторани, непродуктові магазини і за якого нікого не оштрафують.
Адже, як було раніше, до червоних зон: бізнес боровся за всіх клієнтів, які мають гроші, великі чи малі. А тепер більша частина клієнтів — 50−60% — стала загрожувати бізнесу, вперше в історії. За нього ресторан чи магазин можуть оштрафувати на 34−170 тисяч гривень. І тому багато підприємств опинилися перед вибором: тремтіти від страху і платити непомірні штрафи за чужу людину, або відмовити їй, не пустити. Навіть якщо це постійний клієнт, з грошима та наміром їх витратити. І ось почалася велика фільтрація клієнтів.
У чому це проявилося? Ресторани та магазини, які вирішили виконувати відому постанову Кабміну, почали перевіряти сертифікати про вакцинацію. Повторюся: вперше в історії при вході в ресторан, магазин, скажімо, трусів чи техніки, треба було щось пред’являти. І тут виявилося, що людей з двома вакцинами дуже мало, і їх на всіх не вистачає. І тому треба активно залучати, виборювати аудиторію вакцинованих.
Наприклад, один із відомих магазинів товарів для дому пропонує покупцям із зеленим сертифікатом знижку 10%. Ресторани активно ведуть пропагандистську роботу у соцмережах: приходьте, гості дорогі, ми працюємо, але лише для вакцинованих. Останні раді, що недаремно робили щеплення. Шквал звинувачень з боку іншої групи клієнтів не забарився. Прокляття в соцмережах, конфлікти з персоналом ресторанів, які не пустили до зали, відстрочені банкети — це сьогоднішня реальність рестораторів.
Треба сказати, що в перший тиждень червоної зони персонал багатьох закладів просто не знав, як поводитися, і якими словами посилати невакцинованих. І як взагалі навчитися відмовляти клієнтам у такий складний час, коли дорогий кожен. Виправдання, що не ресторани вигадали ці правила, не працює. Тому що форму перевірки документів у відвідувачів кожен заклад вибирає для себе сам: або просто запитати, або показати сертифікат на смартфоні, паперову довідку, або зісканувати QR-код. Відповідальності за справжність документів ресторатори не несуть, але вимагати все ж таки повинні. І всі бояться штрафів, хоч реальних облав на відвідувачів у ресторанах практично не було. Найчастіше детально перевіряють там, де власники мають принципову позицію: усі мають бути вакциновані.
Тому зараз ресторанний бізнес втратив до 50% своїх клієнтів. У когось падіння більше, у когось менше. Заклади, які мають просунуту молоду публіку, менше стикаються з негативом невакцинованих. Все-таки це активніші люди, ходять у ресторани, подорожують і розуміють, що без вакцини можна втратити елементарні блага.
А що ж решта людей, я маю на увазі невакцинованих? Ніхто за них не бореться і навіть просто бачити в себе не хоче. Для них просто вхід до ресторану чи магазину — вже щастя. Так, доводиться визнати, що багато хто з них почувається зараз людьми другого і навіть третього сорту. Туди не можна, сюди не можна, навіть із однією вакциною нікуди, окрім транспорту, не можна. Хоча деякі заклади все ж таки намагаються підсолодити пігулку: дають знижку на їжу навинос, або чарочку настоянки, або інше маленьке частування. Аби клієнти не образилися і не пішли назавжди. Але все одно, ображаються і йдуть, іноді до більш лояльних закладів.

А хто виграє від цього? Виграють ресторани та кафе, які орієнтовані на доставку. Виграють формати магазинів-кафе: їм не потрібно перевіряти нікого. І виграють новачки: нові ресторани, магазини, які відкриються вже наступного року, коли пандемія піде на спад. Відкриються на згарищі старого бізнесу, зі шлейфом незадоволених клієнтів та хейтом у соцмережах. Адже рано чи пізно пандемія закінчиться. І колись усе буде добре.