Логістика війни. Як змінились вантажні перевезення в Україні

7 квітня, 16:18

Що змінилось в поставках вантажів і що враховувати, аби організація перевезення не забирала надто багато дорогоцінного часу та зусиль — зупинюсь на кількох ключових моментах.

Війна, яку почала росія, змінила як життя кожного українця, так і життя будь-якого бізнесу. Налагоджені ланцюги поставок перестали працювати. Закриті порти, відсутність авіасполучення, ризики, які супроводжують автодоставки — компаніям з налагодженою логістикою довелось переорієнтовуватись за лічені дні. Волонтерам та усім, хто активно включився в допомогу Україні на гуманітарному фронті, взагалі треба налагоджувати логістичні процеси вперше. Тим не менш, логістика, навіть в умовах війни, працює і є критично важливою.

Відео дня

Пріоритет — гуманітарний вантаж. Що треба знати

Українські перевізники, які продовжили працювати під час війни, швидко переорієнтувалися на доставку найнеобхіднішого — гуманітарних вантажів. Наприклад, за місяць війни ми здійснили понад 120 гуманітарних рейсів, враховуючи внутрішні та міжнародні. Возили продовольство, ліки, одяг, засоби гігієни, амуніцію та товари для військових. Здебільшого із заходу України до Києва, та з Польщі і Нідерландів — до Львова. Гуманітарні вантажі ми доправляємо безкоштовно, але просимо заправити вантажівку пальним або компенсувати його вартість. Виняток — коли вантажівка все одно буде їхати потрібним маршрутом — щоб не вирушати «в пусту», може підхопити гуманітарний вантаж.

Тому даю пораду волонтерам — не думайте, що логістика це завжди складно і дорого. Є компанії, які зараз готові надавати свої послуги з логістики безоплатно, — не бійтесь до них звертатись та дізнаватись умови співпраці.

У чому ми з колегами бачимо складнощі із гуманітарними вантажами, то це у відсутності єдиного координаційного центру, який би скеровував колосальну роботу волонтерів, фондів, благодійників, мав інформацію про потреби на рівні країни і міг коректно розподіляти надану допомогу. Це б допомогло і в плануванні логістики, адже часто благодійники та волонтери роблять величезну роботу зі збору допомоги, але не мають інформації куди саме її відправляти, де є найбільша потреба. Поки ж кожен координується, як може, звідси — процес відправлення вантажу затягується.

Щоб цього уникнути, ще декілька моментів, які варто з’ясувати перед відправкою гуманітарної допомоги:

  • зібрати всю партію товару в одному місці;
  • повідомити час, коли товар готовий до відправки;
  • знати об'єм товару та чи є особливі вимоги (температурний режим у випадку з медикаментами і т.п.)
  • знати хто, коли і де буде отримувати вантаж;
  • надати контакти особи, котра володіє усією інформацією щодо вантажу і в якої можна уточнити деталі у випадку необхідності.

І ще одне — починайте шукати транспорт і можливості доставки хоча б за декілька днів. Варіант «сьогодні на сьогодні» навряд чи спрацює, адже війна «оголила» проблеми і в логістиці.

Брак транспорту та водіїв

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Що маємо наразі, то це брак транспорту та водіїв. Потреб більше, ніж ресурсу, щоб їх покрити. З першими ракетними ударами по наших містах, іноземні логістичні компанії призупинили роботу в Україні. Виявилося що це не їх війна, та й війною це мало хто називає - у риториці швидше фігурує «конфлікт» або «криза».

Співробітники компаній, які продовжили роботу, зокрема і мої колеги, взяли зброю і пішли боронити країну. Тобто водіїв почало бракувати фізично. Ті, хто залишився, не завжди поїдуть у «гарячі точки». Саме тому на час війни уряд дозволив сідати за кермо вантажівки (тобто транспорту категорії С, С1 вагою 7,5 тонн) навіть водіям з посвідченням категорії B. Також дозволили водіям призовного віку перетинати кордон. Для цього слід оформити спеціальну заявку в системі «18−60» для реєстрації. Таким чином влада намагається подолати дефіцит водіїв фур.

Нові маршрути

В Україні тепер, у буквальному сенсі, доводиться рухатися незвіданими стежками і відкривати для себе нові дороги. Тепер в пріоритеті безпека, головне — доїхати. Тому логісти щогодини моніторять ситуацію, тісно співпрацюють з державними органами, шукають дороги в об'їзд небезпечних ділянок та обвалених мостів. Словом, маршрути стали довгими та непередбачуваними. Те ж стосується і міжнародних перевезень. Якщо раніше з точки А в точку Б везли морем та/або літаком, а потім машиною, то тепер закриті і порти, і летовища. Залишаються лише дороги.

Приклад з практики — Україні з Казахстану передають гуманітарну допомогу. Раніше сполучення із Казахстаном було через море, або авто — транзитом через росію. Зараз обидва варіанти не працюють. Новий шлях такий — машиною до аеропорту у Казахстані, звідти літаком до Варшави, а вже із Варшави наземним транспортом гуманітарний вантаж перевозять в Україну.

Комерційні відправлення — що і як возить бізнес

Перевезення комерційних товарів із початком війни практично зупинилося. У міжнародних перевезеннях ми маємо зараз лише 15% комерційних замовлень від постійних клієнтів.

Після першого місяця війни експорт потроху починає оживати. Наприклад, один із клієнтів експортує зараз склотару до Польщі, Німеччини, Македонії, Греції. Інший — експортує до Польщі вентиляційне обладнання.

Комерційного імпорту вкрай мало. Це, в основному сільськогосподарське обладнання під посівну. Завозимо його із Німеччини та Нідерландів на захід України.

Щодо перевезень вантажів по Україні, то тут комерційні відправлення теж потроху відновлюються. Зараз здебільшого йдеться про евакуацію клієнтів із Київського регіону.

5. Як адаптуватися до змін?

Окрім перебудови звичних ланцюгів постачання, потрібно бути готовим, що вартість доставки буде значно більшою, ніж у довоєнні часи. Наприклад, якщо раніше вартість відправлення за маршрутом Київ- Львів дорівнювала 10 тис. гривень, то тепер це уже 50 тис. (йдеться про 20-тонну фуру). Фактори, які впливають на вартість — терміновість перевезення (у випадку евакуації бізнесу, наприклад), дефіцит транспорту, небезпечність маршрутів, ліміти на паливо. Щодо міжнародної доставки, то, наприклад із Казахстану доправити такий вантаж раніше коштувало $2 500 (коли був транзит через росію). Тепер — приблизно $8 000, коли такого транзиту немає.

Варто також розуміти, що в нас і до війни спостерігався дефіцит складських приміщень для зберігання товарів. Зараз у західних регіонах вільних складських площ катастрофічно бракує.

Тим не менш, попри докорінні зміни та складнощі, логістика працює і не може зупинитися. Я переконаний, щойно припиняться бойові дії, робота логістичної галузі відновиться із блискавичною швидкістю. Достатньо буде 2-х днів — водії повернуться з фронту, перепочинуть і сядуть за кермо. Це щодо наземних перевезень. З авіа- чи морськими — прогнози робити складніше. Усе залежатиме від глобальної політичної картини.

Показати ще новини
Радіо НВ
X