Турбозапуск. Безкоштовний сервіс замість «майданчиків Яценка»

7 лютого 2020, 16:04

У рекордні строки Фонд держмайна відключив сумнозвісні «майданчики Яценка» та запустив безкоштовний Сервіс для оцінки об'єктів нерухомості. Чому це точно перемога і як працює нова послуга?

На виконання закону, підписаного президентом, Фонд держмайна України наприкінці січня відключив чотири електронні майданчики, т.з. «майданчики Яценка», від Єдиної бази даних звітів про оцінку об'єктів нерухомості та вилучив їх з процедури реєстрації і перевірки інформації.

Відео дня

Ці майданчики, як імовірніше і сама база в Фонді, були створені однією фірмою. Вони збирали з людей по 1 800 грн просто за внесення даних в базу Фонду, сумарно це близько 1 млн грн у день. Цікаво, що, коли базу даних Фонду і майданчики Яценка запускали в 2018 році, ринок кілька днів не працював, оскільки в системі були певні «баги».

Далі система працювала таким чином, що до бази даних Фонду ніхто не мав доступу, крім «майданчиків Яценка». На практиці це означало, що громадяни не мають вибору і змушені платити за послугу, яку держава може надавати безкоштовно.

Коли парламентом було прийнято рішення ліквідувати цю схему, виявилось, що відключити майданчики — це лише частина справи. Щоб надати безкоштовний доступ до бази Фонду нотаріусам і оцінювачам, потрібно створити спеціальне програмне забезпечення, по суті нову систему доступу до бази.

При цьому, часу на відключення майданчиків та розробку системи за законом було виділено всього два місяці, і це разом з новорічними святами. Ускладнив ситуацію той факт, що попереднє керівництво Фонду залишило неповну документацію, яка б дозволила швидко реалізувати потрібне технічне рішення. А підрядник, який зробив базу, взагалі зник.

У підсумку, Фонд зробив фактично неможливе. У дуже стислий термін разом з волонтерами, зокрема, консультуючись з командою Прозорро. Продажі, розробив технічне рішення, що дозволило запустити вчасно сервіс, який забезпечить відкритий і безкоштовний доступ до бази Фонду для всіх громадян.

Чому ми взагалі за це взялись? На мою думку, якщо можна зусиллями волонтерів за місяць створити безкоштовний і працюючий сервіс, то брати за нього з громадян по мільйону гривень у день просто нечесно.

Завдяки сервісу, у всіх нотаріусів вже є доступ до бази Фонду. Трохи складніше ситуація з оцінювачами. Чому так сталось? І як вирішується проблема?

Частина сервісу, якою користуються нотаріуси, працює стабільно. Але, на жаль, у частині для оцінювачів, виникають помилки, які ми почали виявляти вже на першому етапі запуску системи. Справа в тому, що через брак часу новий сервіс тестувався на обмеженому колі користувачів, а коли відбувся запуск у продуктивному середовищі, почали проявлятись «баги». Тому зараз команда Фонду та державного підприємства Прозорро. Продажі, яке Фонд залучив до оперативного вирішення цих «багів», працює майже цілодобово і докладає максимум зусиль, щоб новий сервіс якнайшвидше повністю запрацював.

З принципових проблем лишилась одна — затвердження звітів. Її маємо вирішити за сьогодні. Повноцінно працювати в базі можна буде не пізніше 10 лютого.

Чи не можна було просто взяти базу, що працювала до «майданчиків Яценка»? Цей варіант ми розглядали першим, але, на жаль, він був не робочим. По-перше, технологія, на якій будувалась стара база, вже суттєво застаріла, тому стала ненадійною. По-друге, в старій базі не було аналітичного модулю, тому вона не відповідала сучасним законам.

Чи можна було почекати з відключенням старої корупційної схеми та взяти більше часу для розробки нового Сервісу? Фактично це був вибір — запускати безкоштовний сервіс з ризиками чи дати можливість і далі «стягувати» гроші з громадян. Тому турбозапуск себе виправдовує. Трохи терпіння і система працюватиме для всіх користувачів.

Ну добре, зараз усе запрацює, а що далі? Далі потрібно робити нову систему. Потрібно усунути розділення на базу та безкоштовний кабінет оцінювача, оновити аналітичний модуль та зробити всю базу прозорішою. Потрібно написати детальне технічне завдання та отримати детальну документацію. Таке завдання силами волонтерів не вирішити, тут потрібна системна робота та великі закупівлі. Упевнений, що Фонд держмайна все зможе організувати, але ми вже не будемо з цим пов’язані. Дякую всім за терпіння, витримку та коментарі. Якщо у вас щось не працює, то нагадую про форму для відгуків.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X