Пасажир vs перевізник: як поділять авіалінії

27 вересня 2017, 12:52
У 2015 році Державіаслужба прийняла правила розподілу авіаліній, які сколихнули авіаційний ринок та супроводжувалися низкою гучних скандалів

Нещодавно представили оновлений проект правил, який викликав хвилю звинувачення у корупційних ризиках.

Чинну систему розподілу прав на повітряні лінії прийняли ще кілька років тому. Вона супроводжувалася низкою скандалів та завершилася відстороненням голови Державіаслужби після втручання Саакашвілі. На сьогодні процедура розподілу прописана у наказі Державіаслужби №686 та є відносно прозорою і зрозумілою – має чітку систему визначення переможця конкурсу при розподілі повітряних ліній. Так, усі компанії що подаються на конкурс, відповідно до затверджених критеріїв отримують бали. І той, хто набирає більшу кількість балів, отримує відповідні призначення на маршрути. Але деякі учасники ринку вважають існуючий механізм розподілу маршрутів застарілим. Його прийняли ще у 2015 році і він не відповідає нещодавно затвердженим пріоритетам розвитку авіаційної галузі.

Відео дня

На сьогодні Державіаслужба видала 345 дозволів на експлуатацію повітряних маршрутів, які надають право авіакомпаніям виконувати до 2 тис. рейсів на тиждень. Лідером за кількістю призначень на маршрути є авіакомпанія МАУ, яка має 135 дозволів на повітряні сполучення та право на виконання до 928 рейсів на тиждень. Значну кількість призначень на маршрути мають також авіакомпанії Браво, Дніпроавіа, ЯнЕйр, Роза Вітрів та Атласджет Україна.

а
а Фото:

Аналіз даних реєстру повітряних суден України та доступної інформації про кількість посадочних місць на літаках показав, що лідерами серед авіакомпаній за кількістю доступних перевізних потужностей для перевезень є МАУ, Роза Вітрів та ЯнЕйр. МАУ на сьогодні оперує половиною всіх вітчизняних потужностей і швидше за все буде нарощувати свою перевізну потужність.

Джерело: Державіаслужба, сайти авіакомпаній
Джерело: Державіаслужба, сайти авіакомпаній Фото:

Джерело: Державіаслужба
Джерело: Державіаслужба Фото:

Якщо говорити про світовий досвід, то загальні рекомендації ІСАО визначають ряд критеріїв ( RIAT, Chapter 4.2) при розподілі ліній: коефіцієнт завантаження повітряних суден, кількість посадкових місць, гранична пропускна спроможність, розрахункова формула та інші.

На практиці ж, від країни до країни підходи сильно різняться, тож пропоную розглянути деякі з них.

В Австралії питанням займається окрема комісія, яка може приймати рішення за умови, що розподіл ліній забезпечить найбільшу користь для громадськості і не суперечитиме міждержавним угодам. Комісія оцінює спроможність авіакомпаній обслуговувати запитувані повітряні лінії та ефективність їх використання. При прийнятті рішень орієнтуються на політичні заяви міністерства.

У Великій Британії комісія приймає рішення на основі простих підрахунків, які відповідають ряду критеріїв: ефективність забезпечення суспільної потреби, мінімальні витрати, інтереси пасажирів, ефективне використання повітряного сполучення, конкурентні умови, ефективне використання аеропортів. Вартість видачі сертифіката – 15 тис. фунтів стерлінгів. Комісія враховує вплив на ринок та вказівки держсекретаря.

В Індії авіаперевізник може претендувати на лінії якщо має 20 літаків або його флот покриває 20% місць на всіх рейсах, із розрахунку шість відправлень на один літак на день. Застосовується лише один простий критерій – можливості авіакомпанії забезпечити ці перевезення. І лінії мають бути розподілені між різними заявниками у співвідношенні до представлених місць-кілометрів (Available Seat Kilometers) на внутрішніх регулярних авіаперевезеннях за останні п'ять періодів.

Європейські вимоги регламентують лише загальні підходи. Чітких критеріїв немає і кожна країна вирішує питання самостійно. Головна вимога – національна процедура має бути прозорою та недискримінаційною (ст. 5 Регламенту Ради ЄС 847/2004).

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Так, на Кіпрі враховують трафік на маршруті, вид судна, наявні лінії, цінову політику, дату початку рейсів, бізнес-план, розвиток туристичної індустрії країни. У Швеції критерії враховують користь для пасажирів, збільшення конкуренції, надання послуг за найнижчою ціною, зміцнення авіабудівної галузі, торгівлі та туризму, відповідність транспортній політиці країни. Франція має жорсткіші критерії, спрямовані на розвиток авіабудування та створення робочих місць у країні. Крім того, враховують тарифну політику, якість послуг, наявність квиткових кас, конкуренція на ринку, кількість зареєстрованих повітряних суден в країні. А також стаж роботи на ринку, регіональне повітряне сполучення, сплату французьких авіаційних податків та зборів, наявність служби продажу квитків французькою мовою тощо.

Польща, одна із небагатьох держав – членів ЄС, яка не прийняла правила. Тому у 2011 році Європейська комісія направила до суду позов, за фактом створення неконкурентних умов на ринку для європейських перевізників.

Авіаційні перевезення вже другий рік поспіль зростають. Тож регулятор має прийняти правила, які відповідають національним пріоритетам авіагалузі і стимулюватимуть розвиток ринку.А критерії відбору мають бути прозорі, конкурентні та недискримінаційні. В іншому випадку ми маємо шанси знову відкинути ринок на десять років назад.

Показати ще новини
Радіо NV
X