Партнерство з конкурентами — нова норма бізнесу

3 грудня 2020, 17:30

Зараз бізнес набагато більш гнучкий та динамічний, ніж був на початку року. Люди змирилися з тим, що карантин — довгострокова історія, вже відбувся тектонічний злам і ми не будемо жити як раніше.

Ми всі працюватимемо у гнучкому графіку, наші клієнти вестимуть себе по-іншому, а зустрічі проходитимуть по зуму.

Ситуація з МСБ на початку року та зараз

Основний інструмент співпраці ЄБРР з МСБ — програма консультаційної підтримки, яка працює в Україні з 2010 року. В рамках цієї програми ми допомагаємо компаніям залучати консультантів, які спеціалізуються в різних напрямках бізнесу та частково компенсуємо вартість консалтингових послуг завдяки фінансуванню донорів, серед яких в Україні: Європейський Союз, уряди США та Швеції.

Відео дня

Ми дослідили запит та потреби МСБ та помітили, що вони часто працюють за схемою «сам собі режисер» та не довіряють зовнішній експертизі, не усвідомлюють важливість консультаційних послуг. В цей же час, у 80% випадків власники вважають, що їх основною потребою є залучення фінансування. Ці 10 років банк працював над тим, щоб це змінювалося, адже нефінансова підтримка може бути рівноцінною по ефективності до фінансової, а іноді її ефективність може навіть перевищувати. У базі ЄБРР зараз близько 500 консультантів, і це тільки на ринку України. І за цей час в частині довіри до консалтингу зрушення досить суттєві - розуміння важливості консалтингу для розвитку бізнесу збільшилася майже вдвічі.

Ситуація з пандемією лише прискорила глобальні тренди, які ми помічали раніше. Так співпало, що водночас із тим, коли грянув карантин, ми запустили онлайн-платформу експертних рішень MEREZHA. Проєкт фінансується ЄС у рамках ініціативи «EU4Business» та впроваджується ЄБРР. Мета проєкту — допомагати бізнесу в Україні зростати, зробити ринок консалтингових послуг прозорим та спростити процес взаємодії бізнесу та експертів. У зв’язку з запуском ми можемо чітко відслідкувати та порівняти потреби бізнесу, його запити та стани на початку карантину, у березні, та зараз.

На початку люди, які до нас заходили, перебували у сильному стані тривоги. Вони потребували коротких порад, не розуміли, що відбувається та шукали якихось орієнтирів. Очевидно було, що бізнеси не готові інвестувати у нові проєкти багато коштів та заходити в довгострокові контакти з експертами. Гарячою темою була цифра, діджиталізація. Люди мають таку собі діджитальну наївність, що цифра все збереже. Всі пішли в онлайн-конференції, онлайн-спілкування. Проте, цифровий простір вимагає нових, інших форматів, наростає новий інтерес — концентровані, гнучкі формати.

Якщо в цілому, ми бачимо з досліджень — на початку карантину різко впав діловий оптимізм, з’явився песимізм і тривожність. Зараз ця тривожність дещо спала. Зараз важливо показати, що навіть у цей час є можливості для зростання, для розвитку і ними можна надихатися.

В цілому можна сказати, що «зірками бізнесу» у часи карантину стануть ті, хто відкритий до нового досвіду, партнерства і залучення зовнішньої експертизи. Ті, хто готові переорієнтовуватися відповідно до умов ринку, хто мобілізується і розуміє, що в цей кризовий період виникають нові можливості. Якщо ваш теперішній ринок падає, давайте поглянемо навколо, відмітимо, які ринки зростають і почнемо орієнтуватися в цю сторону.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Відкритися можливостям і бути готовим кооперуватися з іншими, партнеритися з конкурентами — скоро стане нормою.

МСБ і 2021 рік

Тренди, які почалися у 2018−2019 роках, посилилися у 2020, збережуться і в 2021.

По-перше, це послуги зовнішніх експертів. Компанії будуть більш заходити в нові сфери, які раніше для них були незвідані. Відповідно, збільшуватиметься потреба у пошуку додаткової експертизи.

Згідно з дослідженнями Digital Transformation Initiative (DTI) WEF, надання експертних послуг буде рухатися у бік більше коротких і гнучких форматів. Цифровізація ринку призведе до того, що бізнесмени зможуть легше знаходити експертів у різних напрямках бізнесу. Відповідно, можна буде підібрати експерта або пул експертів точно під свої актуальні задачі, працювати з консультантами без довгострокових зобов’язань. Робота виглядатиме як мікс коротких форматів: стратегічна сесія, трішки діагностики, трішки автоматизованого рішення. При цьому, у бізнесу з’явиться більше можливостей знаходити експертну інформацію та інформацію про технології для бізнесу в інтернеті.

По-друге, карантин підсилив супертренд цифровізації та платформізації. Думаю, ланцюги створення цінності скорочуються. Те, що ми вже давно спостерігаємо на ринках фізичних товарів поступово переходить до сервісних ринків, зокрема ринків професійних послуг. Структура ринку, у якій між виробником і споживачем присутні численні посередники, відходить у минуле. Натомість багато ринків виглядатимуть таким чином: бізнес/фрілансер, який створює цінність — сервіс або продукт, та кінцевий споживач; а між ними будуть розвиватися різного роду маркетплейси і платформи.

Показати ще новини
Радіо НВ
X