Як освіта впливає на бізнес, соціум і країну
На жаль, ми прагнемо рішень на сьогодні-завтра, освіта ж дає ефект у розриві 10 років
Системні виклики для майбутніх поколінь
Сьогодні про освіту роздумують усі, бо саме від неї, найбільшою мірою, залежить, в якому майбутньому ми будемо жити. Освіта і досвід є необхідними передумовами та каталізаторами усіх наукових та технічних відкриттів, інновацій, руху вперед людства загалом.
Найбільших обертів розвитку і неповоротних трансформацій створило сучасне покоління людей. Це наше величезне досягнення і відповідальність одночасно перед дітьми, яким ми передаємо і надалі залишимо безліч суттєвих і системних викликів.
Все навкруги змінюється дуже швидко, кожні 3−4 роки оновлюється інформація, будь-яке інноваційне рішення може кардинально вплинути на цілу галузь, чи навіть напрям економіки, чи сферу життя людей загалом. І до таких тенденцій важко, а інколи неможливо підготуватися, їх складно прогнозувати і контролювати. Така сучасність вимагає від нас іншого бачення розвитку суспільства, інших рішень і способів мислення.
Точка відліку
З безлічі визначень поняття освіти я б виокремила одне, що найкраще, на мій погляд, відображає її суть. Освіта є активним прискорювачем змін і перетворень в суспільному житті, а також одним з головних факторів прогресу та розвитку цивілізації.
Так було завжди — освіта була однією з ознак рівня розвитку суспільства. Масова середня освіта стала визначним досягненням у цьому напрямку, хоча у глобальному масштабі сталося це не так давно. Проте, загальна грамотність та писемність — це ще не освіта, а кількість шкіл зовсім не тотожна якості навчання.
Трансформації
Освіта передає дітям відомі людству знання та досвід. Максимальний бонус, який отримують нові покоління — навики вчитися і вміння знаходити рішення на перетині наук, сфер, напрямків. Просто знання вже не є визначальними і самодостатніми. Найбільше потребуємо компетенцій, що дають сучасні інструменти впливу, гнучкості, адаптації до постійного стану удосконалення усіх процесів.
Світ змінюється так швидко, що трансформація знань та адаптація до потреб сучасності є життєво необхідними для кожної людини, кожної країни. Інвестиція в людину є пріоритетом багатьох країн, що є лідерами економічного розвитку. Сьогодні виключно через освіту можна впливати на конкурентоспроможність держави.
Освіта є активним прискорювачем змін і перетворень у суспільному житті, одним з головних факторів прогресу і розвитку цивілізації. Так було і залишиться назавжди, при цьому форма та контекст освіти будуть видозмінюватися.
Прискорювач інновацій
Освічена нація формує вектор руху країни. Наукові дослідження свідчать, що третина приросту ВВП розвинених країн залежить від інвестицій в освіту. Освіта — створення нових знань — нові інноваційні рішення — конкурентноспроможні компанії - розвиток економіки країни — таким є логічний ланцюжок.

Нові технологіі та інновації, економічний стрибок і розвиток суспільства — це результат освітніх трансформацій. Сингапур, Гонконг, Японія, Фінляндія, ОАЕ — країни, що цілеспрямовано і системно реформували і розвивали освіту — яскравий цьому доказ.
Запит на освіту
З іншого боку, держава, суспільство і бізнес при створенні запиту освіті на навчання молодого покоління виходять з поточних і короткострокових задач, що обмежує інноваційність, далекоглядність і відповідальність за майбутнє загалом. Ми прагнемо рішень «на сьогодні-завтра», освіта ж дає ефект в розриві 10 років. Більшою мірою запит на освіту дітей формують ще і батьки учнів, горизонт планування яких трохи більший, але теж обмежений, бо часто вони самі є представниками бізнесу. При цьому бізнес часто не переймається освітою в цілому, окрім фрагментарної співпраці, бо має вузькі, інколи дуже прагматичні цілі та не бачить всієї картини й складності взаємозв'язків і наслідків.
Типові макрозалежності
В свою чергу, освіта впливає на бізнес як мінімум у двох напрямах: створює базис для розвитку людського потенціалу та формує майбутній клас споживачів. Освіта і наука створюють нові знання через дослідження і спостереження. Це впливає на формування і розвиток людської особистості, що, в свою чергу призводить до інновацій та зростання конкурентоспроможності країни.
Так, освіта сприяла лібералізації та демократизації суспільства, соціальній і гендерній рівності, створенню соціальних ліфтів. При цьому дві важливих проблеми — суспільної зрілості та критичного мислення — завжди залишалися актуальними.
Модернізація країни потребує, насамперед, зміни парадигми мислення суспільства. І починати потрібно з дітей. Розвиваючи критичне мислення, проектне мислення, креативність, відкритість до інновацій та, найголовніше, навичку навчатися впродовж життя, наші діти зможуть вже тут і зараз створювати своє майбутнє.
Через труднощі до зірок
Розвиток технологій та інновації напряму залежать від трансформацій в освіті. Критично важливим для країни є створення потужних освітніх інституцій, що матимуть можливість впливати на рух і динаміку розвитку суспільства.
У прагненні зробити Україну сильною нам важливо об'єднатися навколо дітей та створення можливостей для їх зростання в ціннісно-компетентнісній системі координат.
У нашій реальності, де понад 65% випускників педагогічних вишів не планують працювати за фахом, або при вступі мають дуже низькі результати ЗНО за тими предметами, що в майбутньому викладають дітям, ми не можемо залишатися байдужими. Наше завдання — створити умови для розвитку освітян, які є професійними та відданими своїй справі. Особистості мають виховувати особистостей.
Інтеграція міжнародних освітніх практик та методик робить можливим стрімкий розвиток освітніх інституцій в Україні. Це не означає, що у нас має бути фінська чи сінгапурська система освіти, але вивчення світового досвіду та поєднання з нашим накопиченим досвідом створять новий поштовх, відкриють «нове дихання» для освітніх проектів та програм.
Стратегія змін
Наша задача — зберігати рівновагу між темпами змін та їх якістю. Для нас важливо, щоб зміст та форма створювали синергію та давали поштовх кожному члену нашої освітньої еко-системи до розвитку свого потенціалу. Важливо не виховувати дітей майбутнього, а створювати середовище, де діти самі створюють своє майбутнє щодня.
Наша відповідальність полягає в тому, що велику частину свого свідомого життя дитина проводить, здобуваючи освіту. Школа, спільно з родинами, має величезний вплив на формування особистості. Формування національної ідентичності та цінностей відбувається завдяки освіті.
Більшість професій, за якими будуть працювати наші випускники — ще невідомі, але ми впевнені в тому, що кожен з них матиме знання, навички та дієвий досвід, що дозволить їм бути тими, хто дає поштовх до розвитку країни та світу.