Особливості "дизайну" нових аукціонів

24 жовтня 2017, 19:00
У світі не існує єдиного, ідеального методу продажу для всіх видів активів

На кінцевий результат і ціну впливають безліч факторів: різний ступінь конкуренції, різна поінформованість покупців про активи, а також різна повторюваність торгів.

Відео дня

Є, наприклад, нафта, якою торгують на товарних біржах не те що кожного дня, а кожної секунди. Продаж відбувається за стандартизованими контрактами, вся нафта приблизно однакова, і тому ціни - в одному діапазоні. Проте є унікальні товари, наприклад, предмети мистецтва. Картина Мондріана - всього одна, іншої такої немає і вже не буде. Водночас, думки з приводу її вартості можуть бути абсолютного протилежними. Хтось говорить, що навіть його дитина малює краще, а хтось - що це витвір високого мистецтва, який коштує сотні мільйонів доларів. Всі інші типи активів - десь посередині між цими двома прикладами.

Коли виникає потреба продати актив, постає питання: як це зробити якомога вигідніше? Можна провести аукціон. Існує декілька їх головних типів, комбінуючи які можна створити нові, більш дієві.

Класичний англійський - той, на якому продають предмети мистецтва у фільмах. Існує початкова ціна, від якої відштовхуються учасники аукціону і мінімальний крок підвищення ціни. Ставки роблять відкрито, хто запропонував найбільше - той і перемагає.

У аукціонах одночасної пропозиції (first-price-sealed-bid) і аукціонах закритих пропозицій (second-price-sealed-bid) учасники надсилають продавцю свої ставки таємно, не знаючи ставок конкурентів. Переможцем стає той, хто запропонував найвищу ціну. Однак у першому варіанті аукціонів переможець платить названу ним, тобто найвищу, ціну, а у другому - ціну, яка передує найвищій.

Тут ми безпосередньо підійшли до відповіді на питання, чим Нобелівський лауреат Роджер Майєрсон так зацікавився в Україні, що навіть приїжджав до нас із лекцією у червні. І ця відповідь - дизайн нових аукціонів у ProZorro.Продажі.

Що ж у них такого особливого? Зараз ProZorro.Продажі використовує звичайні, англійські аукціони з підвищенням ціни. Але вже згодом, у тому числі для проведення малої приватизації, почнуть використовувати четвертий тип аукціонів - голландські. Головна їх особливість - це гра на зниження ціни. Продавець встановлює високу початкову ціну, яка з часом автоматично знижується, поки хтось не купить актив.

ProZorro.Продажі поєднали голландський аукціон із стандартним англійським. Перша частина є суто голландською - ціна на актив автоматично знижується, аж поки хтось із учасників не зафіксує її. Відбувається гра нервів, адже ніхто із покупців не знає, коли хтось зупинить зниження ціни. Це створює емоційну напругу і підігріває конкуренцію.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Другий етап аукціону - це подача закритих пропозицій. На цьому етапі кожен з покупців може запропонувати ціну, вищу, ніж була зафіксована в першому раунді. Це допомагає ще підвищити ціну продажу. Але при цьому той покупець, який зафіксував ціну протягом голландця, має право дати остаточну ціну, а отже має перевагу. Таким чином ми стимулюємо покупців під час голландця раніше фіксувати ціну.

Голландські аукціони дуже ефективні для продажу проблемних активів. Наприклад, прав вимоги по кредитах. Для таких товарів краще створити певний тиск на покупця, адже якщо актив просто перевиставляється кілька разів, і кожного разу ціна знижується лише трохи, всі потенційні покупці чекають. Але якщо продавати ці активи на голландському аукціоні, то покупці знають, що ціна може впасти значно і в будь-який момент цей актив може купити їх конкурент.

Таким чином, механізм із голландськими аукціонами має значно скоротити загальний час продажу активів. А сьогодні саме тривалість продажу є критичною у питанні продажі активів неплатоспроможних банків. Скоро добіжить кінця термін ліквідації деякіх з банків, і саме їх активи будуть виставлені на перші голландські аукціони в ProZorro.Продажі.

Хороший дизайн аукціону дозволяє продати активи якомога вигідніше для всіх сторін, тоді як поганий може завдати істотних збитків у першу чергу продавцю. Так, наприклад, сталося в Новій Зеландії у 1990 році, коли держава виставила на продаж телевізійні частоти. Вирішили проводити аукціони закритих пропозицій. Одна з компаній зробила ставку на пакет частот у розмірі 7 млн новозеландських доларів, а заплатили всього 5 тисяч - саме такою була друга найбільша ставка. Скандал був масштабний.

Щоб такого уникнути, дизайн аукціонів у ProZorro.Продажі продуманий дуже детально. У голландських аукціонах ми запроваджуємо механізми, які розроблені Фондом гарантування вкладів (ФГВФО) та професорами Київської школи економіки (КSE). Для їх обговорення в Україну якраз і приїжджав раніше згаданий Роджер Майєрсон. Передбачається, що розроблений дизайн аукціонів дасть найкращий результат, адже Нобелівську премію просто так не вручають.

Водночас дизайн аукціонів доволі зрозумілий для їх учасників, адже ми хочемо, щоб довіра бізнесу до держави продовжувала зростати, як власне і конкуренція за активи. Зараз ми розпочинаємо пілотне тестування голландських аукціонів, які згодом можуть стати інструментом, в тому числі, малої приватизації. Крім того, дуже важливо, що наша діяльність створює запит на розробку нових наукових напрямків у теорії аукціонів. І я був би дуже радий, якби українські професори та студенти змогли додати щось до напрацювань ФГВФО, КSE і Майєрсона.

Показати ще новини
Радіо NV
X