Особливості держзакупівель в розвинених країнах

31 січня 2018, 17:00

Поки в Україні сперечаються про необхідність закону про держзакупівлі, то давайте подивимося, як справи у західних країнах.

Австралія.

У 2009 рік уряд Австралії ініціював проект під назвою "Підвищення участі австралійської промисловості", метою якого було посилення ролі своєї промисловості в держзакупівлі. У 2011 був прийнятий закон "Купуй австралійське вдома і за кордоном". У 2015 році ввели правила участі для корінних народів, де 3% держконтрактів повинні обов'язково вигравати підприємствами корінних народів.

Відео дня

На рівні окремих штатів існують закони, які негативно впливають на зовнішню торгівлю. У найбільш економічно розвиненому штаті – Новому Південному Уельсі, який створює 33% ВВП країни, для малого і середнього внутрішнього бізнесу даються цінові преференції в розмірі 20%. А в штаті Вікторія, другий за внеском у ВВП Австралії – 25%, існує також вимога щодо локалізації держзакупівель.

Євросоюз.

Хоча на законодавчому рівні немає згадок про дискримінацію іноземних учасників під час держзакупівель, але згадку про факт такої дискримінації можна зустріти в звіті урядової організації США – Офісі торгового представника. Дана організація щорічно публікує звіт для американських компаній про бар'єри в міжнародній торгівлі. І в звіті за 2017 рік на 173 стор. вказана наступна інформація з приводу особливостей держзакупівель в Євросоюзі: "Директива про процедури закупівель в секторі комунальних послуг охоплює закупівлі у водному, транспортному, енергетичному і поштовому секторах. Ця директива вимагає відкритих і конкурентних торгів, але вона дозволяє державам-членам відхиляти заявки, які містять менше 50% локального компонента з ЄС і які не охоплюються міжнародною або взаємною двосторонньою угодою. Вимоги до змісту місцевого компонента ЄС рас розповсюджуються на іноземних постачальників виробництва, транспортування і розподілу питної води; енергії (газ і тепло); міського транспорту (міський залізничний транспорт, автоматизовані системи, трамваї, автобуси і т. д.); і поштових послуг. Дочірні відділення компаній США можуть брати участь в тендерах за всіма контрактами на державні закупівлі, на які поширюються дії директиви".

Загалом, для того щоб мати можливість брати участь у держзакупівлях, ЄС вимагає 50% локального компонента. Це говорить про фактичну вимогу відкривати місцеве виробництво, купувати місцеві матеріали, забезпечувати робочі місця громадянам Євросоюзу.

Так само далі в звіті наводиться інформація про бар'єри в окремих країнах Євросоюзу. Наприклад, у Франції, навіть за наявності більш конкурентної продукції, держзамовлення часто віддають французьким компаніям. В Італії американські компанії скаржаться на корупцію. У Польщі виконання вимог в держзакупівлі є недоступними для іноземних компаній.

США.

З приводу обмежень при держзакупівлях в США можна подивитися в базі даних Єврокомісії. Європейці кажуть, що деякі вимоги Закону "Купуй Американське" від 1933 створюють бар'єри для іноземних компаній для участі в держзакупівлі США. Згідно даним вимогам, всі бажаючі брати участь у держзакупівлях зобов'язані використовувати місцеві матеріали, користуватися послугами місцевих постачальників і використовувати місцеву робочу силу. Іноді ці вимоги досягають до 100% місцевого компонента, що означає повністю американське походження товару.

Так само європейці підкреслюють, що дуже важко знайти інформацію про майбутні тендери. І навіть якщо вона подається на сайтах окремих штатів, то часто інформація дуже неясна і розпливчаста. В цілому, Євросоюз відзначає, що існуючі бар'єри значно зменшують, а часто роблять неможливим можливість виграшу тендера в США.

На сайті урядової організації Канади The Trade Commissioner Service зазначена докладна інформація які присутні обмеження в кожному штаті США. Наприклад, багато штатів дають внутрішнім компаніям цінову преференцію в 15%.

Подібної політики дискримінації імпортерів дотримуються і такі країни, як Китай, Японія, Індія, Бразилія, Туреччина.

Якщо говорити про причини такої дискримінації, то просто варто згадати вчення Кейнса, яке говорить, що держава може стимулювати економічний розвиток шляхом розміщення держзамовлень в приватному секторі. Таким чином бізнес отримує доходи, створює робочі місця, платить податки. Завдяки ефекту мультиплікатора Кейнса, ці доходи йдуть іншим підприємствам. Це створює нові доходи, податки і робочі місця. І так далі. Якщо ж держзамовлення йде на імпорт, то ефект мультиплікатора переміщається в країну імпортера, створюючи там економічне зростання. Тому в держзакупівлі розвинені країни намагаються утримати держвидатки всередині країни, щоб отримати більший ефект.

В цілому, дана інформація дуже красномовно говорить, що закон, прийнятий в Україні, ніяк не вплине на міжнародні відносини. Адже, судячи з цієї інформації, не дивлячись на всі підписані угоди, ринок держзакупівель в розвинених країнах уже закритий для наших компаній через існуючі обмеження і приносить користь у вигляді доходів і робочих місць.

Показати ще новини
Радіо НВ
X