Ринок автострахування: правила гри в Україні змінилися

18 лютого 2021, 12:50

Як пандемія вплинула на український ринок ОСЦПВ і чого чекаємо в 2021 році.

На початку 2020 року ринок ОСЦПВ спокійно входив у черговий діловий рік. Компанії спільно з МТСБУ планомірно працювали над врегулюванням страхових випадків і очікували стабільного зростання. Показники першого кварталу виглядали оптимістично: автовласники уклали близько 1,8 млн договорів ОСЦПВ. Сума страхових платежів зросла на 20% до 1,3 млрд грн. Були всі підстави вважати, що інші три квартали теж покажуть зростання.

Відео дня

Але вже в березні стало зрозуміло, що рік не буде таким, як очікувалося. А буде таким, яким ми зможемо його зробити. Якщо зможемо.

На безпечній дистанції

З перших же днів карантину галузь ОСЦПВ в Україні здійснювала «квантовий стрибок» щодня. ДТП відбувалися, як і раніше, а врегулювати страхові випадки звичними способами стало практично неможливо. Тепер все те, що раніше вирішувалося в офісах страхових компаній, довелося діджиталізувати значно швидше. У цей період цифрові інструменти МТСБУ стали основним пріоритетом.

Наприклад, водії стали частіше використовувати електронний європротокол для фіксації ДТП. Це дозволило як мінімум виключити присутність ще кількох людей на місці аварії — представників поліції — і спростити сам процес врегулювання страхового випадку. Звичка закріпилася і залишилася актуальною протягом усього року. Показники говорять самі за себе. Якщо в 2019 році було оформлено 1620 електронних європротоколів, то у 2020 році цей показник зріс у 2,8 раза до 4628.

Карантин посприяв швидкому зростанню ще одного діджитал-інструменту: електронних договорів ОСЦПВ. У березні кількість таких договорів перевищила відмітку в 200 тисяч. І вже не знижувалася до колишнього рівня.

МТСБУ
Фото: МТСБУ

Цифра в допомогу

Незважаючи на ці труднощі, період гострої пандемії (2-й квартал 2020 року) страховики ОСЦПВ витримали гідно. Кількість договорів збереглася на рівні 2 кварталу 2019 року, а сума виплат зросла майже на 20%. Ринок ОСЦПВ дуже швидко адаптувався до нових умов і вже до третього кварталу перетворив ситуативні зміни на стійку цифрову звичку.

Діджитал-рішення допомогли зберегти організованість роботи страхових компаній і надали можливість якісно обслуговувати клієнтів навіть під час весняного локдауна.

Пандемія тривала. Тому друге півріччя 2020 пройшло у форматі прискореного переходу в цифру. І страхові компанії, і водії все частіше використовували віддалений формат укладення договорів або врегулювання страхових випадків. В цілому за 2020 рік автовласники України уклали понад 3 млн електронних договорів ОСЦПВ. Це в 2,5 рази перевищує аналогічний показник 2019 року.

ОСЦПВ у 2021 році

Одне з найважливіших і очікуваних нововведень для всіх учасників дорожнього руху — це підвищення лімітів виплат по ОСЦПВ. Багато хто пам’ятає, як з 2016 по 2019 рік ці показники не переглядалися. У вересні 2019 року ліміти виплат по ОСЦПВ були підвищені на 30%: до 130 тис. грн за шкоду, заподіяну майну потерпілих, і до 260 тис. грн за шкоду, заподіяну життю та здоров’ю потерпілих.

Наша кінцева мета — привести ліміти по ОСЦПВ у відповідність до вимог Євродирективи 2009/103/ЄС. Передбачається, що за шкоду, заподіяну життю та здоров’ю потерпілих, максимальний ліміт становитиме 20 млн грн. А за шкоду майну потерпілі в ДТП зможуть отримувати до 8 млн грн. Процес підвищення лімітів — поступовий і нешвидкий. Припускаю, що до таких показників ми зможемо прийти протягом 4−5 років. Завдання МТСБУ щодо цього — забезпечити кожному потерпілому гідний страховий захист.

З іншого боку, гідний страховий захист передбачає відповідальне ставлення і з боку автовласників. На жаль, багато водіїв ігнорують вимогу закону про обов’язкову наявність ОСЦПВ. Найчастіше немає ані поліса, що діє в Україні, ані міжнародного поліса «Зелена карта». І коли ДТП все ж відбувається, постраждалі виявляються не готовими до ситуації і незахищеними. Системна перевірка наявності обов’язкових полісів ОСЦПВ — одна з наших ключових цілей на 2021 рік. Обмін даними між МТСБУ, Національною поліцією і Держприкордонслужбою підсилює контроль дотримання закону.

Одна зі складних і неоднозначних дискусій на нашому ринку — це оновлення законодавства у сфері ОСЦПВ. Зараз ми працюємо за законом, ухваленим ще у 2004 році. І хоча в нього вносилися зміни, в цілому за 16 років багато що змінилося. Можливо, наступного року ми побачимо ухвалення законодавчих ініціатив, які наблизять ринок автострахування України до рівня європейських країн.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X