Досвід Туреччини. Чому туризм й інвестиції йдуть пліч-о-пліч

19 жовтня 2019, 09:00

Масовий туризм допомагає розвивати в Туреччині більше 20 різних галузей: від експорту фруктів до продукції машинобудування

Восени 2007 року ми з дружиною вперше побували в Туреччині. Тоді нашою метою були море, відпочинок та огляд визначних пам’яток. 12 років тому для нас багато було в дивину: від коротких самостійних поїздок на місцевих маршрутках уздовж анатолійского узбережжя до дводенної екскурсії до унікальних білосніжних терас Памуккале. Саме під час поїздки від моря вглиб цієї цікавої країни я вперше серйозно замислився над тим, що Туреччина — це не тільки п’ятизіркові готелі з системою all-inclusive, тепле море і археологічні пам’ятки. Це ще й досить потужна економіка, різні сторони якої іноді нав’язливо, а іноді й не дуже, демонструються туристам під час кожної екскурсії.

Відео дня

Ось ми їдемо гірською дорого, яку ремонтує «місцевий автодор». Начебто випадкова зустріч, але сьогодні майже кожен житель України знає, що трасу Київ-Житомир до Євро-2012 будувала саме турецька автодорожня компанія. Тепер вона працює ще на кількох напрямках. Не тільки в Києві, а й в інших регіонах. Ось із вікна автобуса (до речі, не виключено, що турецької збірки) видно кар'єри з видобутку мармуру та інших корисних копалин. А ось нас завезли в магазин з текстилем та іншими виробами широкого споживання.

Наш гід тоді розповідав, що все це показують гостям країни не просто так. За його словами, масовий туризм допомагає розвивати в Туреччині більше 20 різних галузей: від експорту фруктів до продукції машинобудування. Адже серед тих, хто купує путівки на відпочинок є і топ-менеджери, і власники компаній з усього світу.

Восени цього року я знову летів до Туреччини. Вже не в Анталію чартерним рейсом української авіакомпанії, а в Стамбул у бізнес-класі національного турецького перевізника Turkish Airlines. Останнім часом він приділяє особливу увагу роботі з корпоративними клієнтами, тобто компаніями, співробітники яких часто літають. 10 років тому для них навіть була створена окрема програма лояльності — Corporate Club. Одні з них використовують новий аеропорт Стамбула в якості транзитного хабу для продовження польоту до Азії, Європи або на американські континенти. Інші залишаються в найбільшому місті Туреччини для вирішення ділових питань.

Турецька авіакомпанія разом з урядом подбали, щоб всі пасажири бізнес-класу дізналися якомога більше про ділові та інвестиційні можливості Туреччини. Я був вражений кількістю літератури, доступної під час польоту. Серед десятка газет і журналів — три ділових

Але турецька авіакомпанія разом з урядом подбали, щоб всі пасажири бізнес-класу дізналися якомога більше про ділові та інвестиційні можливості Туреччини. Я був вражений кількістю літератури, доступної під час польоту. Серед десятка газет і журналів — три ділових. Це спеціальне видання бортового журналу Skylife Business, журнал The Turkish Perspective Турецької асамблеї експортерів (друкується спеціально для роздачі в бізнес-класі Turkish Airlines) і буклет Invest in Turkey, що видається Інвестиційним офісом Туреччини.

З 24 сторінок Invest in Turkey — лише один розворотів займає політична пропаганда. Решта — інформація про співпрацю з іноземними інвесторами і найбільших M&A угодах, наочна інфографіка прямі про іноземні інвестиції в Туреччину та її місце серед інших європейських країн, анонси майбутніх виставок і конференцій, відгуки керівників компаній, що вже інвестували в Туреччину. Крім того, тут є всі ключові цифри про економіку й інфраструктуру країни, що розташувалася на стику Азії та Європи.

Навіть цього буклету достатньо, щоб зробити швидкі висновки про роботу турецької влади з потенційними і вже наявними інвесторами. У ньому є конкретні цифри і порівняльні показники. Є величезна кількість успішних бізнес-кейсів від компаній зі світовим ім'ям. Уже в польоті у тебе виникає бажання інвестувати в Туреччину, навіть якщо ти редактор онлайн-ЗМІ, а не бізнесмен. І це тільки офіційна частина. Допускаю, що є гарантії від уряду, які досить вагомі для іноземних інвесторів. Тому навіть компанії з України відкривають виробництва в турецьких індустріальних парках.

В результаті, згідно з буклетом, у Туреччині найвищий показник зростання реального ВВП серед країн-учасників ОЕСР — 5,6% в середньому за 2003−2018 рр. За цей же період Туреччина залучила $209 млрд прямих іноземних інвестицій і є 13-ою економікою в світі. І, що найцікавіше, знаходиться серед 10 найбільш популярних світових туристичних напрямків, щорічно обслуговуючи понад 40 млн іноземних туристів, які разом з пам’ятками вивчають можливості десятків галузей турецької економіки.

І цьому не перешкоджають політичні скандали і багаторічні конфлікти на сході країни, що періодично виникають. Вони лише підкреслюють, що розвивати економіку можна практично в будь-яких умовах. Головне, щоб був план і бажання.

А що у нас? Спеціально уточнив у двох національних авіакомпаній: чи поширюють вони серед своїх пасажирів буклети або журнали про інвестиційні або експортні можливості України? Представники обох відповіли, що ні. Можливо, настав час подивитися в цей бік тим, хто відповідає за розвиток економічного потенціалу нашої країни? І зробити перший крок назустріч іноземним бізнесменам вже під час їхнього зльоту в напрямку України?

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X