Нафтогазова стратегія або політичні гасла

0 коментувати
Цього тижня у другому читанні Верховною Радою буде розглядатися урядовий законопроект № 5132

Зокрема, він передбачає зниження ренти на нафту і конденсат, а також запровадження стимулюючої ставки ренти в 12% видобутого газу з нових свердловин, розпочатих бурінням з 2017 року.

У зв'язку з цим, спробую відповісти на два питання, які часто піднімаються в обговореннях та причини виникнення яких криються в нестачі галузевої експертизи у людей, що приймають рішення.

№1. Старе не стане новим

Зараз активно поширюється міф, що впровадження податкового стимулу для видобутого газу з нових свердловин призведе до масштабної махінації, старі обсяги видобутку будуть переведені на нові свердловини. Стверджую, що це неможливо.

По-перше, редакція законопроекту виписана так, щоб нівелювати будь-які ризики. Рента 12% поширюється тільки на нові інвестиційні рішення, на свердловини розпочаті бурінням з 2017 року, а підтвердними документами є: акт про початок буріння та державний акт введення бурової в експлуатацію, що вимагається законом (Правила безпеки у нафтогазовидобувній промисловості України).

По-друге, окрема система оподаткування нових свердловин успішно і без нарікань адмініструвалася в період дії введеного Арсенієм Яценюком спеціального коефіцієнта 0.55 до ренти з квітня 2014 по кінець 2015 року. Облік газу з кожної свердловини проводиться компаніями не рідше одного разу на місяць через замірну технологічну лінію на установках підготовки газу. Фіксація дебітів і контроль параметрів роботи кожної свердловини є технічною необхідністю і потрібна заходами безпеки експлуатації об'єкта та грамотної розробки самого резервуара.

По-третє, пропонується єдина 12% ставка без розмежування за глибин свердловин. Саме на цьому наполягала свого часу місія МВФ, оскільки такий підхід вважається більш прозорим і простим, позбавленим можливого суб'єктивізму при оцінці геологічних особливостей родовища. Він дозволяє вирівняти шанси всіх видобувних компаній в очах інвесторів (особливо іноземних), позбутися підозри, що при рівних стартових умовах хтось може отримати економічні переваги за рахунок кращої обізнаності з «особливостями» роботи в країні.

Важливо також розуміти, наскільки матеріально великий ризик. Крім того, що махінації з «підлаштовуванням» ведуть до кримінальної відповідальності, враховуючи геолого-технологічні ризики і чималу вартість відновлення старої свердловини.

Стимулювання буріння з 2017 року саме нових свердловин - це той механізм, за рахунок якого компанії зможуть виконати плани по збільшенню видобутку газу, щоб вивести Україну на рівень самозабезпечення. Обраний підхід базується на канадській практиці провінції Альберта і здатний залучити необхідні інвестиції в галузь, не маючи негативного впливу на дохідну частину державного бюджету.

Сьогодні діюче фіскальне навантаження в Україні на видобуток газу робить галузь неконкурентною у боротьбі за залучення іноземного капіталу, а Мінфін традиційно не був готовий йти навіть на мінімальні короткострокові втрати дохідної частини. Щоб досягти планів з видобутку 27-28 млрд. м3 газу потрібно подвоїти капітальні витрати, щорічно вкладаючи в середньому понад $1,3 млрд. Майже половина видобутку повинна бути забезпечена саме за рахунок введення нових свердловин на нових і діючих родовищах.

Тому якщо ситуація не зміниться і економічна доцільність буде залишатися низькою, компанії будуть інвестувати тільки в проекти з максимальною ймовірністю успіху, уникаючи ризикованих рішень, а заяви Президента і Прем'єр-міністра про посилення курсу на енергетичну незалежність України і виведення її на самозабезпечення газом залишаться на папері.

№2 Нафту тільки з конденсатом

Потрібно знижувати оподаткування нафти разом з рентою на газовий конденсат. Створення штучної дихотомії в оподаткуванні (45% на конденсат і 29% на нафту) незмінно призведе до зловживань. І цього не можуть не знати, наприклад, в ДФС.

Нафта і конденсат – це єдина вуглеводнева субстанція, яку використовують в основному для виготовлення нафтопродуктів. З родовища та зі свердловини може видобуватися два продукти відразу, а визначення виду сировини дає на свій розсуд тільки штатний геолог підприємства. Динаміка видобутку конденсату (добувається більш ніж 20 підприємствами) в країні аналогічна нафті – негативна.

Тому поява різниці в оподаткуванні нафти від конденсату створить поле для маніпуляцій на базі їх ідентифікації. Саме тому у всьому світі нафта і конденсат рівномірно оподатковуються. Україна вже проводила експеримент, вводячи різницю в пару відсотків на кілька місяців в 2014 році, що викликало різке падіння видобутку (на папері) одного продукту і зростання іншого. Тоді ставки були оперативно вирівняні знову.


Тобто розмір ренти на нафту і конденсат повинні бути ідентичні, а для реалізації Концепції розвитку газодобувної галузі уряду потрібно терміново вжити заходів для стимулювання нових інвестицій у видобуток газу. Обидва ці питання може вирішити прийняття в цілому законопроекту № 5132 в поточній редакції.


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: