На прийом онлайн. Чи є майбутнє у телемедицини в Україні?

10 серпня 2020, 14:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Як цифрові технології змінюють медицину, чи можна проконсультуватися з лікарем, не відвідуючи клініку, і наскільки ми до цього готові?

Спалах COVID-19 дав новий імпульс розвитку діджитал-інфраструктури. Підвищився попит на програмне забезпечення для онлайн комунікації, а разом з ним і навантаження на канали зв’язку. Пандемія актуалізувала таку сферу, як телемедицина. Іноді пацієнтові потрібна консультація лікаря, проте заходити в амбулаторію і чекати своєї черги занадто ризиковано. Як бути?

Відео дня

Світовий досвід. Не дивно, що попит на телемедицину в розвинених країнах став рости. Світовим лідером ринку є США, а в Європі першість утримують Німеччина, Франція і Велика Британія.

За даними опитування PwC 5% американських споживачів повідомили, що вони або члени їхніх сімей вперше скористалися послугами телемедицини під час пандемії. Йдеться про 16.5 мільйона нових користувачів, 88% з яких планують користуватися послугами телемедицини й надалі. В цілому, близько 35% випадків використання телемедицини в США були пов’язані з діагностикою та лікуванням COVID-19.

Цифрові технології прийшли в систему охорони здоров’я ще 40 років тому, коли медики почали передавати з їх допомогою зображення, відео та інші дані. Поступово вчені вдосконалювали засоби діагностики і лікування, а показники оцифровувалися і зберігалися не тільки в паперовому вигляді. Пізніше до процесу приєдналися телекомунікаційні та технологічні компанії, за допомогою яких будувалися цілі екосистеми. Дані збираються і обробляються через хмарні сервіси. Люди звикли носити біосенсори, трекери і користуватися мобільними застосунками для підтримки здоров’я. Нижче — приклади співпраці провідних світових медичних гігантів з лідерами сектора технологій.

А що ж в Україні?

Пілотні проєкти в телемедицині датуються початком 2000-х років, коли інформаційні системи працювали переважно в форматі «лікар-лікар» і запускалися в Одеській, Харківській, Дніпропетровській областях.

Зараз в сегменті «лікар-лікар» активно використовують IT-платформи в щоденній роботі. Наприклад, за допомогою телемедичної платформи Medinet лікарі первинної консультації можуть отримати експертну підтримку центральних районних лікарень, оскільки в них працює більше вузькопрофільних фахівців. На другому рівні ці лікарі можуть консультуватися з обласними медичними закладами. На третьому — районні лікарні консультуються з обласними стосовно складних випадків. «Це, наприклад, ДТП, коли пацієнта вже стабілізували, але виникає питання, що з ним робити далі, і чи можна взагалі що-небудь з ним робити, чи варто куди-небудь його везти, і чи можна в принципі», — говорить співзасновник групи компаній IT4Medicine, яка розробила платформу Medinet, Андрій Заєць. У пілотному режимі працює і четвертий — крос-обласний рівень. Його практикує столична дитяча лікарня Охматдит.

Паралельно розвиваються рішення «лікар-пацієнт». Через брак часу і географічну віддаленість багато хто не може дозволити собі візит до лікаря, і вважають за краще самостійно справлятися з дрібними, на перший погляд, недугами. Головними помічниками в цьому виступають пошукові системи, де люди шукають опис симптомів і способи лікування. Але не завжди такі експерименти закінчуються вдало. І тут телемедицина може запропонувати гідну альтернативу.

Очікується зростання ринку телемедицини в межах 10−20% до 2022 року

Йдеться про первинну консультацію онлайн, яку вже практикують деякі клініки. У колл-центрі медустанови або страхової компанії з пацієнтом поговорить лікар, який визначить, чи достатньо онлайн-консультації, або ж потрібен повноцінний огляд. «Наше завдання — організувати якісну, своєчасну, професійну медичну допомогу для наших застрахованих клієнтів. Тому, як і в будь-якій іншій лікарській консультації, наскільки це можливо онлайн, повинна бути досягнута головна мета — одужання пацієнта», — розповідає голова правління страхової компанії Уніка Олена Ульє.

«Сьогодні в Україні понад 45% населення має хронічні захворювання. Це обертається 3−4 зверненнями до лікаря на рік», — ділиться CEO мобільного проєкту Doctor Online, який реалізовується в партнерстві з оператором Київстар, Микола Кисель. За його словами, перший етап для таких пацієнтів — це первинна консультація. Після цього система призначає пацієнтові лабораторні дослідження і медикаменти. А за результатами аналізів лікар може призначити повний курс лікування.

Такий механізм може здатися складним, тим більше, останнім часом популярно звертатися до лікарів через месенджери. Однак експерти впевнені, що саме цей шлях правильний. «Коли ми дзвонимо лікарю вночі або коли він зайнятий чимось іншим, він може неадекватно оцінити ситуацію, що призведе до лікарської помилки, а це не потрібно ні пацієнтові, ні лікареві», — зазначає медичний директор мережі клінік Добробут Тетяна Анікєєва. Вона рекомендує звертатися за допомогою через офіційні канали: платформи, гарячі лінії медустанов. В цьому випадку клініка або платформа бере відповідальність за якість послуг і збереження даних на себе.

Важливий стимул розвитку сегмента телемедицини «лікар-пацієнт» — зростання вимог пацієнта до послуг охорони здоров’я.

За даними дослідження PwC враження пацієнтів, які для них важливі, можна віднести до однієї з 5 категорій: зручність, якість, підтримка, персоналізація, комунікація.

Враження клієнтів у цих сферах стають конкурентною перевагою для гравців ринку охорони здоров’я. І цифрові технології тут особливо актуальні. Серед них — і телемедицина.

«Високий рівень задоволеності клієнтів — пріоритет для маркетплейсу», — ділиться Руслан Кравець, СЕО платформи Medikit. Оцінка клієнта безпосередньо впливає на «пул» лікарів, зареєстрованих на платформі.

Які перспективи. Експерти сходяться на думці, що попит і перспективи у телемедицини є. За оцінками Олени Ульє, телемедицина займе свою окрему нішу в сфері медичного обслуговування. В цілому ж очікується зростання цього ринку в межах 10−20% до 2022 року.

Найчастіше через компанію Уніка звертаються до терапевтів і отоларингологів. Їх частка в загальній кількості запитів досягає 80%. Через платформу Doctor Online пацієнти просять допомоги педіатрів та лікарів загального профілю. Це також близько 80% запитів. Ще один напрям, який набирає популярність — дерматологія. Дерматологи разом з терапевтами в топі запитів на онлайн-консультації за даними платформи Medikit і клініки Добробут. Великим попитом також користуються повторні консультації вузьких фахівців, наприклад якщо пацієнт був на консультації, здав аналізи, і, щоб повторно не йти в клініку, зв’язується з лікарем онлайн.

Однак є й стримувальні фактори розвитку телемедицини. Наприклад, лікарі часто консультуються один з одним в індивідуальному порядку, без використання сервісу телемедицини, якщо вони добре знайомі. А деякі медики не готові спілкуватися з пацієнтами онлайн. Це викликано відсутністю технічних умов і навичок. Багато лікарів також переконані, що без особистого огляду неможливо поставити діагноз і призначити правильне лікування.

Пацієнти теж часом ставляться до таких нововведень насторожено, наприклад, через побоювання за збереження інформації. Без належного захисту персональних даних телемедицина не отримає широкої підтримки. Тому гравці приділяють велику увагу технологіям конфіденційності, зокрема blockchain.

На думку Руслана Кравця темп розвитку телемедицини збільшиться, коли великі гравці медичного ринку приєднаються до екосистеми сектора. Однак, існує ряд бар'єрів, наприклад, неадаптовані до онлайн-сервісів бізнес-моделі приватних клінік.

Страхові компанії легше впроваджують нові сервіси, проте і тут є стримувальні фактори. Наприклад, чинне законодавство не передбачає можливості відкривати лікарняні листи в онлайн режимі, що гальмує розвиток сектора. Однак, компанії працюють над усуненням цього бар'єру, наприклад, Уніка підготувала і подала регулятору і МОЗ пакет документів з пропозицією про внесення необхідних змін.

Всесвітня організація охорони здоров’я прогнозує дефіцит кадрів у 18 млн фахівців до 2030 року. В Україні цей показник вже в 2020 році становить 33 тисячі лікарів. І телемедицина може стати хорошою альтернативою: допомогти пацієнтам отримати необхідну допомогу і посилити національні системи охорони здоров’я.

Незважаючи на численні виклики бізнесу і не до кінця сформовану культуру споживання послуг телемедицини, в Україні впевнено розвивається нова перспективна галузь, яка змінює правила гри на ринку медичних послуг.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X