Чому офшори — це погано. Що відбувається на Віргінських островах

10 грудня 2019, 16:06
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Офшори більше не хочуть бути офшорами, навіть Британські Віргінські острови цьогоріч почали обмінюватись інформацією та вимагати у своїх резидентів економічної присутності. Проте, не у всіх

Використання офшорів продовжує залишатися в Україні найпопулярнішим інструментом, що вирішує одразу декілька завдань:

уникнення оподаткування всередині країни (легальне зниження податкового навантаження шляхом зловживання пільгами, нестандартними податковими режимами та статусами резидентності);

Відео дня

зниження ризиків, пов’язаних з рейдерством.

Для країни наслідками структурування бізнесу та активів за допомогою офшорів стають «втрата» капіталу внаслідок низького рівня захисту інвестицій та виведення за кордон фінансових результатів корупції.

Протягом тривалого часу офшори були одним із основних інструментів податкового планування. Проте реальність змінюється, ніщо не вічне, і все, що донедавна було частиною усталеної моделі, тепер зазнає тектонічних зрушень. За останні кілька років світ сколихнула хвиля боротьби з офшорами.

Економічна присутність

Наразі всі офшорні юрисдикції сприймаються апріорі як щось погане. Якщо не брати до уваги ті офшорні компанії, які створюються задля приховання доходів, отриманих злочинним шляхом, виникає питання: чому офшори — це погано?

За даними аналітиків Єврокомісії, через виведення капіталу в офшори Євросоюз щорічно втрачає 60 мільярдів євро податку на прибуток підприємств. Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) оцінює щорічні втрати через офшори в бюджетах країн світу на рівні $100−240 мільярдів. За оцінками Інституту соціально-економічної трансформації, наша держава також втрачає близько $10 мільярдів щороку.

Поступово світова спільнота прийшла до висновків, що безконтрольність і вседозволеність власників величезних корпорацій може призвести до жахливих наслідків. У зв’язку з чим на світовому рівні заговорили про боротьбу з офшорами.

Для цього були створені антиофшорні ініціативи:

FATCA в США (Закон про податкову звітність зарубіжних рахунків — Foreign Account Tax Compliance Act);

План OECP/G20 BEPS (План протидії розмиванню бази оподатковування та виведенню прибутку з-під оподаткування);

П’ята директива ЄС (5 AML Directive), «чорний» список ЄС юрисдикцій, які не співпрацюють у сфері оподаткування.

Всі ці ініціативи покликані ускладнити роботу бізнесу в країнах, податковий режим котрих створює сприятливі умови для використання офшорних структур. Насамперед, йдеться про відсутність корпоративного податку, що заохочує реєстрацію компаній, які не ведуть жодної діяльності у своїй країні та отримують доходи, котрі не оподатковуються (компанії-оболонки, або shell companies).

Під тиском ЄС та ОЕСР, намагаючись позбутися свого «негативного» статусу, країни, які мають статус офшорних юрисдикцій, почали запроваджувати більш жорсткі правила для компаній, зареєстрованих у них. Зокрема, ділитись інформацією про бенефіціарів та посилювати вимоги до економічної присутності (еconomic substance).

Однією з країн, що почали виконувати вимоги ЄС, є популярний серед наших співвітчизників офшор — Британські Віргінські Острови (БВО). Через те, що у березні 2018 року БВО потрапили до так званого «сірого» списку ЄС, ця держава була вимушена внести відповідні зміни у своє законодавство.

На прикладі БВО можна зрозуміти, що таке економічна присутність, адже нове законодавство офшорних юрисдикцій створювалося за вимогою ОЕСР, тож основні критерії «економічної присутності» біль-менш однакові у таких юрисдикціях.

Ще у 2018 році БВО почали змінювати траєкторію, ввівши в дію новий Закон про безпечну систему пошуку інформації про бенефіціарних власників (Beneficial Ownership Secure Search System Act — BOSS Act). Закон передбачав обов’язкове розкриття інформації про бенефіціарних власників компаній — резидентів БВО.

А 1 січня 2019 року набрав чинності Закон про Економічну Присутність компаній та партнерств 2018 року (Economic Substance (Companies and Limited Partnerships) Act, 2018). Закон впровадив цілу низку нових вимог для вже існуючих та майбутніх юридичних осіб, які здійснюють «відповідну діяльність». Під такою діяльністю розуміється: банківська діяльність, страхування, управління фондами, фінансова діяльність та лізинг, штаб-квартири та головні офіси корпорацій, судноплавство, холдинговий бізнес («чистий холдинг»), діяльність у сфері інтелектуальної власності, дистрибуція та обслуговування клієнтів. Фактично, вказані види діяльності охоплюють всі можливі види бізнесу в світі, починаючи від IT та закінчуючи страхуванням.

Згідно із законом, юридична особа відповідає вимогам економічної присутності на БВО, якщо:

- її діяльність керується та управляється на БВО — наприклад, загальні збори учасників мають проводитися на території БВО, всі документи мають зберігатися на БВО;

- основна діяльність здійснюється на БВО;

- наявна достатня кількість кваліфікованих працівників для діяльності у відповідній сфері, які фізично знаходяться на БВО незалежно від форми працевлаштування;

- адекватні діяльності витрати, здійсненні на території БВО;

- реальний офіс або приміщення, які є належними для здійснення основної діяльності на БВО.

Підміна понять

А тепер відкинемо юридичні терміни і поговоримо про те, що відбуватиметься насправді.

Компанії БВО протягом встановленого строку повинні визначитись, чи підпадають вони під дію Закону. Тобто вони мають визначитись зі своїм податковим статусом, створити економічну відповідність і таки сплатити податки у тих юрисдикціях, де здійснюють фактичну діяльність.

Надалі компетентний державний орган БВО систематизує, перевіряє та оцінює надану інформацію, приймає рішення про дотримання або недотримання вимог законодавства і розкриває таку інформацію компетентним державним органам інших країн. Фактично, законодавець обережно натякає: «плати податки або помри», де останнє означає сплату величезних штрафів та виключення з реєстру компаній.

Проте залишається категорія компаній, які не зобов’язані виконувати вимоги присутності — так звані «гаманці». Для компаній-гаманців, які часто утримують не лише акції та частки в інших компаніях, а й облігації та інші фінансові інструменти, застосовується тестовий механізм збору інформації про їхні активи.

Чому Законом не передбачені вимоги до економічної відповідності таких компаній? Можливо, це означає, що регулятор ще не визначився з алгоритмом дій щодо їх заможних власників та прагне протестувати дію Закону на інших. В такому випадку, якщо механізми, прописані в Законі, виявляться дієвими, вони будуть адаптовані і для «гаманців». Але не виключено, що БВО все ж залишають простір для маневру для певних привілейованих груп. Принаймні тимчасово.

Попри цей нюанс, податковий клімат невідворотно змінюється. Як бачимо, реєстрація компаній на Британських Віргінських Островах для бажаючих скористатися «полегшеними» умовами відкриття бізнесу, вже не є актуальною. Зважаючи на тенденцію, ліквідація офшорів — лише питання часу. Офшор як інструмент податкового планування втрачає свою привабливість. Вартість створення «економічної відповідності» та обслуговування офшорної компанії (укладення договору оренди, «оформлення» директора та співробітників) буде ставити під сумнів першочергову мету її створення — економію.

Сьогодні, коли правила гри змінюються, «великим» гравцям слід ще раз замислитись про майбутні перспективи та можливість пристосування до зовнішніх умов, що, в свою чергу, потребуватиме нових механізмів та альтернативних рішень. На щастя, такі рішення існують.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X