Велика цифрова війна: ЄС проти BigTech-гігантів

28 жовтня 2020, 11:30

Поки BigTech-корпорації ведуть «полювання на єдинорогів» у пошуках перспективних стартапів, чиновники планують обмежити вплив великих компаній.

Одіозний Регламент про спільний захист персональних даних (GDPR) почав застосовуватися в Євросоюзі трохи більш як 2 роки тому. Зараз в ЄС знову мають намір посилити ІТ-законодавство в частині роботи з даними — як для користувача, так і з інформацією компаній.

Відео дня

Європейська комісія працює над текстом нового Закону про цифрові послуги. Його завдання — урізати можливості роботи з BigData і UserInfo, сконцентровані у великих платформних компаній, таких як Apple, Google або Microsoft.

Цей документ має змінити застаріле, на думку його авторів, законодавство ЄС у сфері електронної торгівлі — адаптувати його під сьогоднішні реалії омніканальності, багатоплатформності та відкритості, а також посилити відповідальність платформ за спотворення інформації про приналежність товарів. При цьому дані, які збирають компанії-гіганти, стануть доступними і для компаній-конкурентів.

Варто зазначити, що європейське законодавство в частині регулювання ІТ-ринку досі є одним з найбільш просунутих у світі.

Втім, з формулювань документа стає зрозуміло, що Єврокомісія, по суті, лише намагається дати користувачам більше контролю над пристроями та сервісами, відібравши його у монополістів.

ЄС планує:

  • заборонити BigTech-корпораціям використовувати персональні дані для отримання будь-яких конкурентних переваг
  • обмежити вплив програмних і продуктових екосистем на розвиток IT-ринку
  • зобов’язати виробників техніки дозволити користувачам видаляти будь-які встановлені застосунки
  • зобов’язати компанії надавати користувачам більше контролю над особистими даними

Вважається, що це має дозволити середньому і малому бізнесу грати нарівні з продуктовими гігантами. Однак поки неясно, які компанії стануть відносити до розряду «платформних» (gateholders) і на яких ринках будуть діяти нововведення.

Зараз «платформними» компаніями по суті є найбільші монобренди, що розвивають широкий спектр послуг під єдиним брендом, такі як Google, Apple, Microsoft, Facebook і навіть Amazon. Через роботу з величезною кількістю призначених для користувача даних на різних платформах, ці компанії отримують серйозну ринкову перевагу в частині розуміння основних потреб клієнта.

Існує думка, що Закон про цифрові послуги може суперечити принципам антимонопольного законодавства ЄС. Хоча його ухвалення націлене саме на захист СМБ і середньостатистичних користувачів інтернету від впливу «біг-техів». Зокрема, йдеться про глобальне втручання держави в роботу приватного бізнесу, а також позицію, яка виражається деякими політиками щодо того, що «платформні компанії і так стали занадто великими, щоб піклуватися про них».

Дивно, що хлопці в Єврокомісії тільки зараз звернули увагу на те, що у компаній-монополістів зосереджені величезні масиви особистої інформації користувачів. А також на те, що використання цієї інформації BigTech-компаніями, своєю чергою, впливає вже на самих користувачів. Приклад такого впливу — «інформаційні бульбашки» Facebook, екосистеми Google і Apple, існувати поза якими нині стає все складніше.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Проте ідея «розбити ланцюг» монополій і розширити ринок використання BigData, дозволивши створити конкурентні рішення для роботи з клієнтами поза сформованими схемами, — здорова. По суті, Європа намагається переграти США, як осередок основних BigTech-монополістів, на законодавчому полі і встановити нові світові стандарти для цифрової економіки.

Новий закон має всі шанси стати найвпливовішим документом на ринку за останні десятиліття, вклавши на лопатки навіть GDPR. Ось тільки чи вийде втілити цю ідею в життя?

Показати ще новини
Радіо NV
X