Гучна реформа. Хто виграє від ухвалення законопроєкту 5655

28 грудня 2022, 10:12

Надзвичайно бурхливе обговорення реформи галузі містобудування доводить — тема актуальна і гостра для багатьох.

Ще 2 роки тому, у вересні 2020 року на Національній раді реформ було підняте питання про те, що хаотичній і незаконній забудові міст, корупції при видачі дозвільної документації на початок виконання будівельних робіт або прийняття об'єктів в експлуатацію, має бути покладений край. Тоді за участі президента Зеленського, премʼєр-міністра Шмигаля, Міхеіла Саакашвілі, який тоді головував у Виконавчому комітеті реформ, за активної участі мерів міст, бізнесу, народних депутатів, всі були з цим згодні і заперечень не виникало. 1 липня 2021 року законопроєкт був прийнятий у першому читанні.

Відео дня

Від першого до другого читання були проведені десятки зустрічей з профільними громадськими організаціями, експертами галузі, представниками міжнародної спільноти. З перших днів написання законопроекту його вели експерти проекту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах», за фінансування Уряду США та Великої Британії. Їхня задача — протидіяти корупції через реформу електронного врядування в Україні та впровадження кращих світових практик у сферах: електронні закупівлі, відкриті дані та електронні послуги.

Важливо було від початку залучити незалежних антикорупційних експертів, бо вимагання хабарів на всіх етапах будівельного процесу потроху ставало нормою на місцях, що у свою чергу сприяло незаконній забудові. Гроші вимагали за погодження містобудівних умов, архітектурного проєкту, будівельного нагляду, підключення до комунікацій, тощо. І, як наслідок, не завжди ухвалювали законні рішення.

І, до речі, багато хто з забудовників та представників місцевих влад чудово почував себе в таких умовах. Бо, з одного боку, це заважає вийти на будівельний ринок конкурентам, а з іншого, створює постійний корупційний потік в кишені місцевої влади, яка гарантує десятку компаній можливість будувати все, що заманеться, і де заманеться.

Як наслідок, у кожному місті є «свої» будівельні компанії. У великому місті 7−10 великих забудовників, 3−5 середніх, і 2−3 маленькі. Фактично це закритий клуб, в якому поділені райони, ділянки, проєкти, потенційні покупці. Така ситуація й призвела до того, що українські міста перетворилися на рандомну забудову, де 2-поверхові будинки межують з 25-поверховими монстрами, які підключені до старих каналізаційних та електричних систем.

Відомий всім приклад — забудовник Войцеховський. 42 проблемних будинки в Києві — це 13 тисяч ошуканих інвесторів. І ніхто не відповідає за це, всі кажуть, що ми не мали можливості зупинити ці незаконні будівництва. Ми не знали, що з цим робити, у нас не було повноважень.

І виходить що з’являються ошукані інвестори які придбали квартири в будинках, що побудовано незаконно, мешканці інших будинків, які не очікували, що біля них з’явиться якийсь монстр, і «задоволені» посадовці місцевої влади. Таких прикладів чимало не тільки в столиці. В Одесі видано дозвіл на проведення реконструкції нежитлового приміщення в провулку Маланова в історичному центрі міста. Це відбулось за відсутності передбаченого пакету документів. Замість реконструкції ми отримали будівництво нового житлового будинку.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У Львові тільки зараз розглядаються понад 10 судових позовів щодо незаконних забудов в межах історичного ареалу Львова. Така ситуація обурює ще й тим, що ансамбль історичного центру Львова внесено до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

Тепер, з прийняттям цієї реформи, в місцевої влади буде все, що потрібно, щоб зупиняти незаконні забудови. І буде відповідальність за мовчазні погодження будівництва «примар», які ніколи не будуть введені в експлуатацію чи під'єднані до електромереж. Це справедливо.

Зокрема, 5655 надає додаткові повноваження органам місцевого самоврядування. Разом з повноваженнями вони отримують порядок, що робити з незаконним будівництвом, як діяти з таким об'єктом, як зупиняти. Тепер ніхто не зможе сказати: вибачте, у нас тут незаконна будівля, яка будується в центральній частині міста, і ми не можемо це зупинити, бо у нас немає повноважень. Все. Є повноваження, є інструменти, є відповідальність. І питання придбання житла в незаконних будовах піде в історію.

І тепер місцева влада, в особі конкретної посадової особи, повинна буде реагувати на незаконні будівництва. А не отримувати з них корупційні гроші, які потім легко витрачаються на супротив реформі.

Крім цього, законопроєкт нарешті створює умови, при яких міста не обійдуться без генерального плану. Його відсутність дозволяла нечистим на руку чиновникам надавати дозволи на будівництво будь-де. Але тепер, в умовах максимальної прозорості та контролю громадськістю, чиновники не зможуть щось провести повз очі містян.

Реформу містобудівної галузі ми вважаємо революційною. Все, що зараз відбувається у паперовому вигляді, буде відбуватись в одній IT-системі, кожна дія або бездіяльність учасника будівельного процесу буде зафіксована в системі. А це те, чого саме бояться і забудовники, і місцеві чиновники.

Як приклад: буде чітко видно, коли будинок збудований, а його не вводять в експлуатацію і зневажають людей, які хочуть жити в багатоквартирному будинку, а у забудовника вимагають хабар за введення в експлуатацію.

Що ж до закидів про те, що законом створюються умови для формування ринку приватних компаній з контролю за будівництвом, то в нас колись були виключно державні реєстратори. Які реєстрували наші підприємства, наші компанії, наші ФОПи. В якийсь момент, була проведена реформа, таку можливість отримали приватні нотаріуси.

По факту для громадян нічого не змінилось, але зникли хабарі. З’явилася можливість отримувати якісну послугу, заплативши офіційний платіж, не стаючи в чергу, не просити когось, не домовлятися. Те саме стосується і експертизи проектної документації. Приватні компанії функціонують з 2011 року. Зараз близько 50 організацій працюють паралельно з державною експертизою і жодних проблем з цим немає.

Саме таку систему хочемо створити ми, і саме проти цієї системи виступає будівельна мафія. Вона хоче залишити все, як є: можливість надавати погодження на будь-які забудови, нищення історичних пам’яток, та будівництво хмарочосів у приватній забудові за гроші. Саме так працює система будівельного контролю у містах, і ви самі маєте змогу на власні очі подивитися, до чого це призвело. Зараз ми маємо в руках всі інструменти для зміни існуючого безладу. Я офіційно запрошую фахову експертну громадськість долучитися до імплементації реформи, працювати разом з нами над підзаконними актами для впровадження закону

Це потрібно робити вже зараз. Зволікання і саботаж реформи відкине країну на десятиліття назад.

Показати ще новини
Радіо NV
X