Новини, яких ми заслужили

3 травня 2020, 09:40

Як реагувати на нескінченний потік інформації сьогодні

Вам не здається, що новин у нашому житті дуже вже багато? Ні, вам не здається. Їх дійсно багато. Не все з того, що трапляється на очі, заслуговує на увагу, не все — правда, не все — корисне, не все — важливе.

Відео дня

Але інформаційного сміття з новинним присмаком так багато в ефірі, що протистояти цьому потоку просто нереально. Кількість інформаційних повідомлень щодня перекриває всі інші радощі життя в інформаційному просторі і «затирає» важливість якості інформації. Все тому, що новини працюють «на звороті» — їх багато, і споживаємо ми їх часто. Є новини з присмаком скандалу, з присмаком експертності, трапляються з присмаком аналітики, окремої уваги заслуговують інформаційні повідомлення на кшталт «на думку вчених».

Споживач дуже чутливо реагує на новини, в яких є протистояння і сутички, скандал і негатив

Як споживати всі ці інформаційні продукти і чому вірити?

Модель споживання кожна людина вибирає собі сама, і базовий критерій тут один — вибір джерела і довіра до нього. Забудьмо на хвилину, що зараз карантин і повернімося в ті часи, коли купити продукти, наприклад, ми з вами могли будь-де: на організованому ринку, у бабусі з землі біля метро, в супермаркеті звичайному або дорогому делікатесному магазині. Ціна продукту, його якість і склад, упаковка і походження сировини, популярність продавця — які фактори нам важливі передусім? Я, наприклад, ніколи не купувала молоко в пластиковій пляшці на вулиці. Просто тому, що у мене чітка установка — молоко я куплю тільки в супермаркеті. Це буде молоко 1,5 відсотка жирності. Певного виробника. А термін придатності у нього буде, смак і ціна такими, до яких ми в родині звикли.

Так само і з новинами. Я не повірю новині на сайті «щось-десь-ньюс» просто тому, що у них новина/молоко може бути в пластиковій пляшці. Замість цього піду в супермаркет — у перевірене місце. Тим паче важлива така верифікація, коли йдеться про закони і постанови, яких зараз у нашому карантинному житті у надлишку. Навіщо, скажіть, підбирати їхні інтерпретації в антисанітарних умовах з землі, якщо можна звернутися до першоджерела?

На поверхні інформаційної гладі безумовно більше новин-інтерпретацій, часто — з негативною конотацією. Споживач дуже чутливо реагує на новини, в яких є протистояння і сутички, скандал і негатив. Конфлікт закладено в левовій частці інформаційних повідомлень, навіть незважаючи на те, що більшість таких новин нам у принципі не потрібні і не важливі, і не належать до сфери наших особистих або професійних інтересів. Хтось з кимось переспав, десь нібито вкрав, а потім впав з даху і пролетів десять метрів над землею. Заголовок має бути максимально дивним, щоб читач звернув увагу на таку новину. Конфлікт є, культури конфлікту немає. Навмисне проходжу повз такі новини, тому що це не контент і інформація, а просто барвиста упаковка — коробка у блискучому папері.

Упаковка новини — окремий вид мистецтва. Заголовки сьогодні все частіше саме так і працюють: у заголовку — вся новина. Журналістика одного погляду, спровокована народженням «яблучного» годинника, тепер безроздільно править нашим інформаційним раціоном. Бачимо чіпкий заголовок і, здається, цього досить, вже розуміємо суть повідомлення. Насправді сміливість і нахабство в заголовках дуже часто сприймається за щирість і достовірність. Тому, щоб розібратися з суттю повідомлення, треба все-таки читати повністю. Хочемо більше інформації — треба їсти цю страву цілком, а не тільки оцінювати її подачу. Не хочемо — побіжний погляд, і побігли далі, в пошуках смачнішого і кориснішого. Новинні ресурси ловлять нас на такі «гачки» не випадково. Залишається одне — навчитися бути перебірдивішими, а для цього треба знати, кому довіряти.

Лідер думки або думка лідера. Одна справа, як ми читаємо, інша — кого. Погодьтеся, цікаво читати статті, де є думка людей, відомих суспільству якимись конкретними досягненнями і які мають успішний track record. Особливо цікаво читати тих, кого знаєш особисто і розумієш, за що «топить» автор і чому, корисно читати і того, хто ділиться своїми міркуваннями і думками регулярно і рівномірно, і водночас є професіоналом у якійсь галузі. Хоча буває різне, звичайно: медіа-світу України відомі коментатори з міжнародної економіки без економічної освіти, або економісти з біполярними розладами, що видають в ефір аналітику на зовсім різні теми: від цін на нафту до цін на моркву. Це чудово, що у нас свобода слова і так багато розумних і талановитих людей, які бажають бути авторами і спікерами. Але нам з вами це навіщо? Тим паче в такому загрозливому обсязі?

Споживання новин, швидкість такого споживання, вибір тем і авторів — особиста справа кожного. Впевнена, що незважаючи на широкий вибір тем і авторів, інформаційних ресурсів і новинних порталів, кожен з нас у змозі знайти собі «їжу» за своїм стилем і смаковими уподобаннями. Так, читаючи про те, що наступного тижня до нас прилетить астероїд, який зруйнує все на планеті Земля, а запасів туалетного паперу в країні залишилося всього на три дні, не поспішайте засмучуватися. Достатньо просто переконатися в тому, що в кінці такої новини буде відсилання до першоджерела. Найімовірніше, новину буде взято з ресурсу «анти-супер-скандал-інфо-ньюс». Не дивуйтесь. Тому що вони такі — новини, яких ми заслужили.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X