Змінили обгортку. Глухий кут другого читання законопроєкту 5600

13 жовтня 2021, 12:30

Період підготовки законопроєкту 5600 до другого читання, безсумнівно, увійде в сучасну історію. І не тільки як рецидив конфіскаційної, на шкоду відновленню економіки і здоровому глузду, моделі збору податків.

Ця історія запам’ятається ще як приклад неспроможності нинішнього національного парламенту, який свідомо не скористався своїм законним правом навіть обов’язком) дати жорстку відсіч уряду в разі чергового «етатичного удару».

Відео дня

Ще рік тому практично ідентична за абсурдом ініціатива чиновників (законопроєкт 4101) отримала гідну оцінку народних обранців — була на дві третини доправлена в сміттєвий кошик. І багато в чому завдяки цьому факту Україна закінчила бюджетний 2020 рік з досить помірними темпами падіння економіки (мінус 4% від ВВП при прогнозованих 6−11%). Очевидно, хвороба державних інститутів прогресує, а вдало підібраний бренд «олігархи — зло» нейтралізує залишені в переважній меншості здорові парламентські сили. Про наявність другого свідчать 11 323 поправки і пропозиції, подані депутатами до тексту 5600, а про загострення першого — лише 127 правок, врахованих профільним комітетом.

У вельми рідкісні для процесу розгляду проєкту осяяння потрапили найтоксичніші норми: відмова від дискримінаційного обмеження права платників податків на відшкодування ПДВ; ліквідація пільги з податку на додану вартість для операцій з продажу нерухомості на вторинному ринку житла, що суперечить європейському курсу і вже спровокувало цінові та спекулятивні хвилі на ринку; анігіляція абсурдного розширення прав місцевих органів влади і податкової служби оподатковувати так звані «земельні самозахоплення», а також переслідувати блокуванням активів (через заставу) будь-яку спробу платників податків оскаржити податкові повідомлення-рішення про стягнення податків і штрафів.

Але тут простежується досить зрозуміла комбінаторика — були принесені ритуальні жертви, багато в чому заздалегідь закладені в текст проєкту закону, щоб заспокоїти громадськість і надати процесу видимість демократичності й відкритого діалогу. Відразу зазначу, вийшло читабельно і нещиро, а політична метушня і кулуарщина домінували над професійною дискусією.

Загалом потуги щодо поліпшення «напалму-5600» ні до чого не призвели. Фіскальне чудовисько, нехай трохи відмите і напарфумлене, виглядає як і раніше огидно, а його загроза для бізнесу і громадян анітрохи не зменшена. І ось тому підтвердження:

  • Органи контролю отримали нові і посилили старі дискреційні повноваження, платники податків обмежені у своїх правах. На допомогу схудлій скарбниці, а часом (ніде правди діти) і кишеням її опричників, спрямовані свіжі права податківців:

— проводити позапланові перевірки за фактом декларування бодай однієї копійки відшкодування ПДВ з бюджету або податкового кредиту за рахунок майбутніх платежів (сьогодні працює обмежувач в 100 тисяч грн). Тепер ухилитися від неприємної зустрічі будь-якому бізнесу, навіть надійному, стане вельми проблематично, а ризикоорієнтований підхід до проведення перевірок стане не більш ніж формальністю;

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

— необмежено «бомбити» запитами на отримання інформації за фактом підозри в порушенні законодавства (чинна норма — для запиту потрібен факт порушення). Нескінченні відписки і копіювання документів відберуть чимало часу і грошей у платників податків;

— без рішення суду вилучати готівку і кошти з банківських рахунків платників у разі 90-денного податкового боргу за узгодженими в деклараціях зобов’язаннями. Чималі ризики касових розривів у бізнесу в період тривалої кризи, що супроводжуються втратою робочих місць і нерідкісними банкрутствами, як і відсутність цивілізованої та зручної процедури отримання розстрочок з податків — нікого це не бентежить, бюджет — безумовний пріоритет.

Хвороба державних інститутів прогресує, а вдало підібраний бренд «олігархи зло» нейтралізує залишені в переважній меншості здорові парламентські сили

Власне розширення повноважень ще пів біди. А ось зустрічне згортання традиційно нечисленних прав платників податків дає підстави говорити про повернення до політики кінця 90-х років минулого століття — «бізнес повинен квітнути суворіше».

Мовиться про грубе тимчасове обмеження права платника податку на податковий кредит — тепер скористатися оплаченою податковою накладною від постачальника можна лише протягом 12 місяців (зараз — 3 роки). Окрім того, що норма призведе до подвійної сплати податку — спочатку постачальнику, потім в бюджет через відсутність податкового кредиту, та ще й порушується баланс інтересів бізнесу та держави платника право працює рік, а в податківців як і раніше — три).

А ще згадаю про сумнівний в контексті дотримання норм Основного Закону механізм обмеження права виїзду за межі України директорів компаній-боржників бюджету (все, чого домоглися при доопрацюванні, це продовження терміну існування боргу — понад 240 днів — і обмеження його розміру — понад 1 млн грн).

  • Грубе порушення принципу стабільності податкового законодавства

Проєкт наповнений шоковими, з порушенням статті 4 Податкового кодексу України (це про набуття чинності такого роду норм не пізніше 6 місяців до початку нового бюджетного року, а сьогодні жовтень уже), змінами елементів податків — зростанням ставок, розширенням баз оподаткування та інше. Згадаю тільки деякі:

— Фіскально акцентована трансформація оподаткування землі сільськогосподарського призначення, що імплементує з 2022 року за гаслом боротьби з тіньовою економікою вкрай обтяжливу процедуру щорічного розрахунку і сплати так званого мінімального податкового зобов’язання (МПЗ). Номінально охоплює всіх власників і користувачів цього ресурсу. Однак насправді залучає до оподаткування переважно малий бізнес, фермерські господарства і пересічних громадян (саме у них мінімального податкового навантаження в 1400—1500 грн з гектара не спостерігається). Про експропріаційну філософію апгрейда говорять і цифри Міністерства фінансів — у вигляді додаткових платежів до бюджету вилучать до 12 млрд грн. Це значно більше, ніж держава виділяє у вигляді допомоги аграрному сектору за два роки (до 5 млрд в 2021 році, 4,5 млрд — у 2022 році).

Крім власне нового квазіподатку, сільське господарство отримує і додатковий адміністративний тягар, а саме обов’язок подання звітності у вигляді окремого додатка з розрахунком МПЗ у складі річної податкової декларації, а фізичні особи — платники єдиного податку третьої групи провадитимуть окремий облік доходів і витрат з виробництва і реалізації власної сільськогосподарської продукції. Решті громадян обіцяне нарахування МПЗ податковим органом, але розслаблятися зарано, бо коли порахують неправильно — ласкаво просимо на звірку тут уже як домовишся).

Пікантним з точки зору дотримання принципів рівності платників є і факт виведення з-під дії «сокири МПЗ» земель у межах населених пунктів (очевидно, ці землі комерційно не є цікавими). За задумом авторів, підштовхнути до повноти сплати податку (або термінового продажу ділянки/паю) також зможуть дострокове скасування мораторію на індексацію нормативно грошової оцінки землі (сьогодні діє до 2023 року) і недружнє перезавантаження ключової для дрібних аграріїв пільги з податку на доходи фізичних осіб (преференційні 2 гектари, що виділяються державою безкоштовно для ведення власного господарства і годування населення, перетворюються на контрольований податківцями поріг доходів — не більше 12 розмірів мінімальної зарплати).

Призначення всіх перелічених маневрів вельми очевидне — нас, з великою часткою ймовірності, очікує рукотворна криза галузі та прихований розподіл ринку сільськогосподарських земель на користь великих гравців. Авжеж, проєкт же антиолігархічний.

— Про результати «боротьби» з олігархатом. З проєкту 5600 зникла ключова норма щодо скасування пільги стосовно акцизу для зеленої енергії, зате з’явилося п’ятирічне звільнення від сплати податку на прибуток для «олігархів від курятини» (мабуть, як компенсація за виселення зі спрощеної системи оподаткування).

Не менш безкомпромісно виглядає і створення/пролонгація деяких податкових пільг. Вочевидь, вкрай важливо було продовжити пільги по сплаті ПДВ для металобрухту (до 2027 року) і безподаткового ввезення (під наглядом влади і за ухваленим списком) обладнання та комплектуючих (до 2025 року). І в першому й другому домінують далеко не малий і середній бізнес.

Жодною боротьбою з олігархами проєкт 5600 не був і не є

Сповнена інтриги й норма про звільнення від ПДВ других і далі продажів тютюнових виробів (платять тільки виробники та імпортери). Подейкують, вже назвали це ще однією спробою монополізації ринку роздрібної торгівлі (згадуємо скандали з Тедісом та інші тютюнові неподобства 2019−2020 років).

Загалом, як не старалися, навіть видимість боротьби з олігархами зберегти не вдалося, а єдина норма, котра вижила, про заборону на перенесення 50% збитків минулих років для великих платників податків закрити собою глобальне завдання, неспроможна. Та ще й завдає удару не тільки по олігархічних структурах. Акценти впевнено змістилися на середній і малий бізнес, громадян.

— Різка зміна правил гри, нетривіальне зростання податкового й адміністративного тиску очікує не тільки сільське господарство, а й, наприклад:

  • Суб'єктів спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності — з другої групи платників єдиного податку вилучають фізичних осіб — підприємців, які надають послуги доступу до мережі Інтернет.
  • Промисловість замість підтримки отримає вилучення 2,5 млрд грн у вигляді екологічного податку — утричі зросте розмір податку за викиди двоокису вуглецю, у 8 разів (до 01.01.2025 року, а не до 2029 року, як зараз) за скиди забруднювальних речовин у водні об'єкти.
  • Негативний перелік можна продовжувати — невдалою реформою місцевого акцизу (контрдецентралізація в дії), впровадженням підвищеної ставки (18% замість 5%) за операціями продажу третього і більше за рік об'єкта нерухомості, втручанням в облікову політику державного сектора (заборона на формування цільових резервів) або зростанням рентної плати всупереч урядовому мораторію на індексацію ставок ренти на 48 місяців (розпорядження КМУ від 04.12.2019 року № 1272-р) за користування радіочастотним ресурсом. Як мовиться, ліс рубають — тріски летять. Але щодо останнього — тут інвестиції, робочі місця, підприємницький клімат.

Отже, підбиваємо підсумки сумнівному досягненню фіскальної точки зору:

  • Українських платників податків наступного року (не забуваємо про провал реформи митниці, тотальної фіскалізації розрахунків, досить сумнівний старт роботи Бюро економічної безпеки, імплементовані непрямі методи контролю доходів громадян, законодавство щодо контрольованих іноземних компаній) очікують тектонічні зміни податкового ландшафту, здатні вельми відчутно погіршити умови ведення бізнесу в країні.
  • Негативні зміни, хоча формально і стосуватимуться майже всіх — від пересічного платника податків до великого інвестора і великих компаній, — але несуть акцентовану небезпеку для розвитку/існування середнього і малого бізнесу (ми спостерігаємо справжню атаку на спрощену систему) та доходів пересічних громадян (надто у сфері сільського господарства).
  • Жодною боротьбою з олігархами проєкт 5600 не був і не є. Це не більш ніж ширма для закручування гайок — податкове законодавство стає дедалі більш каральним і недружнім, зростає ступінь відповідальності за його порушення, а органи контролю обростають новими «силовими» повноваженнями, створюючи широкий простір для корупції та зловживань.

«Нації ніколи не бідніють через марнотратства і нерозсудливість приватних осіб, але вони нерідко бідніють внаслідок марнотратства і нерозсудливості державної влади» (Адам Сміт).

Показати ще новини
Радіо NV
X