Нові можливості для Укрзалізниці

5 липня 2018, 19:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Вперше за 4 останні роки Укрзалізниця отримала чистий прибуток у розмірі 114 млн грн у 2017 та понад 270 млн грн за перший квартал 2018 року.

"Укрзалізниця вийшла на прибуткову діяльність!" - такі заголовки у медіа про традиційного генератора збитків нещодавно здивували українців. Чи справдяться надії на оновлення та модернізацію української залізниці залежить від успішності та повноти реформування ринку залізничного транспорту.

Відео дня

Чого варто очікувати? Транспортний комітет Верховної Ради України підготував до розгляду законопроект №7316 Про залізничний транспорт, який запроваджує три основні зміни "правил гри" на ринку. По-перше, завдяки оновленню самого визначення терміну "залізничний транспорт" УЗ зможе позбавитись невластивих активів. Зараз залізниця (як і багато держкомпаній та установ) утримує на балансі цілу купу закладів охорони здоров’я, освіти, фізичної культури та спорту. Виключення цих активів наділить Укрзалізницю додатковим ресурсом на утримання основних виробничих активів, дасть поштовх оновленню залізничного транспорту, сприятиме підвищенню якості послуг перевезень. По-друге, закріплюються джерела розвитку залізничного транспорту, серед яких - інвестиційна складова тарифу та амортизаційні відрахування. Отже, Залізниця бачитиме яку частку заробленого чистого прибутку можна буде витратити на розвиток та модернізацію. По-третє, Міністерство інфраструктури України матиме більше повноважень контролю та регулювання діяльносты природних монополій. Відтак, рівний доступ операторів залізничних перевезень до інфраструктури буде гарантовано.

Що це може дати Україні? Окрім гравців ринку переваги від реформи ринку отримають і споживачі – тобто ми з вами. Користуватися залізницею стане комфортніше, адже Укрзалізниця зможе більше інвестувати у якість та швидкість перевезень. Так, зокрема, УЗ оголошено плани модернізації (переобладнання) рухомого складу, підвищення середньої швидкості руху (не менше ніж на 1,5 км/г у 2018 році).

Як максимізувати ефект? Окрім підвищення конкуренції на внутрішньому ринку перевезень варто посилювати присутність Укрзалізниці на міжнародних ринках. За даними IRG Rail (Independent Regulators Group – Rail, Група незалежних регуляторів залізничних перевезень), у 2014 році 58,9% вантажо- та 8% пасажирообороту країн ЄС припадало на іноземні перевезення. Отже взаємне відкриття ринків залізничних перевезень передбачене Угодою про асоціацію між Україною та ЄС скоро стане на порядку денному.

Чи варто боятися відкриття ринків залізничних перевезень? Досвід лібералізації ринків залізничних перевезень країн ЄС свідчить про те, що після лібералізації переважна частка послуг продовжує надаватися існуючими операторами: до 90% пасажиро- та до 70% вантажообороту у 2016 році. Зростає охоплення населення послугами залізничного транспорту. За оновленням інфраструктури, рівним доступом до інфраструктури та справедливістю тарифів слідкує незалежний регулятор. За оцінками ЦЕС, за умов самого оптимістичного сценарію взаємного відкриття ринків, загальні вигоди для українського та європейського ринків перевезень становитимуть щонайменше 1,3 млрд грн на рік.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X