Глобальний поштовх для світу комунікацій
Через обмеження, викликані пандемією, багато компаній були змушені переглянути традиційні канали, consumer journeys і комунікації зі стейкхолдерами.
Останні роки ми спостерігаємо активне зростання електронної комерції, а також значне пожвавлення шопінгу на найпотужніших соціальних платформах світу, к Instagram, Snapchat і TikTok. Опитування, проведене Gradus серед українців у 2020 році, показує, що люди дедалі частіше роблять покупки онлайн або поєднують інтернет-шопінг із традиційним офлайновим. Так, від травня до вересня цей показник виріс із 37% до 46%. До того ж кожен п’ятий українець віком 45 років і старше у період карантину встиг оцінити переваги онлайну.
Цю тенденцію спостерігають у всьому світі. Статистика UNCTAD говорить про те, що більше 50% країн стали користуватися благами віртуального шопінгу частіше. Експерти стверджують, що показник коштів, витрачених в онлайні у 2020 році, прогнозували досягти тільки у 2022-му. Але пандемія повернула маховик часу вперед. Дедалі більше людей обирають е-сommerce, тому що відчули її переваги: можна замовляти продукти, одяг, техніку або книги, не ризикуючи здоров’ям і не витрачаючи час, а головне, за нижчими цінами, обумовленими зростанням конкуренції.
Зміни, що відбулися останнім часом, змушують упроваджувати маркетингові активності дуже гнучко (добре відомий agile). А гнучкість вимагає більше моніторингу в реальному часі, більше аналітики й оптимізації, щоб фахівці з маркетингу були добре обізнані та приймали рішення швидко.
Тому поговоримо про основні тренди SMM, інфлюенс-маркетингу й аналітики, які допомагають брендам продавати.
Продажі в соцмережах
Малий бізнес у переважній більшості був змушений закрити свої двері в офлайні, і вся операційна діяльність перемістилася в онлайн — як продажі, так і комунікації зі споживачами. Instagram оперативно відреагував на нові виклики й додав низку корисних функцій для продавців і покупців: теги товарів у стрічці, стікери товарів у сторіз й інтерфейс покупок у Favorites. Крім того, стало легше зберігати товари й ділитися ними з іншими, приймаючи рішення про покупку. Новий інструмент знайшов відгук у користувачів: сьогодні кожен місяць на теги товарів в Instagram Shopping натискають 130 млн людей. А лідери думок можуть проставляти теги товарів і пропонувати фанам придбати їх із власної сторінки.
TikTok, який і без того активно набирав обертів, також знайшов спосіб привернути увагу онлайн-покупців. Нещодавно ця платформа коротких відеороликів стала партнером Spotify, і тепер користувачі можуть купувати товари зі сторінок брендів та креаторів TikTok. Бренди вже давно навчилися створювати якісний продавальний контент, а нові платформи допомагають продавати нативніше й органічніше.
СЕО = обличчя бренду
Згідно з дослідженнями, високоефективні СЕО зі списку Fortune 500 значно активніші в соціальних мережах за своїх менш ефективних колег. Чи залежить результат від використання соціальних мереж, і чи впливає загалом активність у соцмережах на впізнаваність компанії? Обидва припущення правильні.

Сьогодні очікуємо, що СЕО будуть лицем і голосом компаній. Як перші особи брендів СЕО повинні транслювати їхні цінності, привертати увагу до суспільно важливих тем та бути якорем стабільності в неспокійні часи пандемії. Найефективніші лідери бачать своїм основним завданням комунікування корпоративних цінностей безпосередньо внутрішнім і зовнішнім стейкхолдерам, прямі контакти з клієнтами, інвесторами, журналістами, активістами та власним персоналом. Крім того, лідери компаній найбільш якісно транслюють меседж «хто ми, чого хочемо, і чому ми хороша компанія», що допомагає в пошуку талантів і створенні привабливого HR-бренду.
Соціальні мережі забезпечують ідеальні умови для вирішення цих завдань. Тому брендам важливо розробляти автентичні комунікаційні стратегії для власних СЕО й вибирати канали, що б відповідали цільовим аудиторіям. Зрештою, саме лідери компанії додають бренду людяності й формують його обличчя.
Переживати біль своєї аудиторії, а потім пропонувати таблетку у вигляді послуги — така тактика добре працює в соціальних мережах, але тільки якщо реалізована від імені конкретної особи, а не безликої компанії.
Дезінформація підстерігає всюди
Із розвитком АI атаки ботів в інтернеті й соціальних мережах, а отже, і поширення шкідливої та небезпечної дезінформації переростають у все очевиднішу проблему. Оскільки понад 50% населення планети дізнаються новини зі стрічок Facebook або Twitter, дезінформація перетворюється на реальну загрозу не тільки для інтернету, але і для суспільства загалом. На нещодавньому Всеукраїнському форумі «Україна 30. Коронавірус: виклики й відповіді» директор «Інтерньюз» в Україні, керівник медійної програми в Україні (USAID) Джилліан Маккормак помітила, що багато хто недооцінює проблему дезінформації й водночас переоцінює свою здатність визначати фейки. За словами Маккормак, менше 20% тих, хто взяли участь у тестуванні «Інтерньюз», змогли відрізнити правдиву інформацію від фейків, хоча 65% були впевнені, що зможуть це зробити.
Інакше кажучи, проблеми дезінформації сьогодні слід приділяти особливу увагу. Бренди повинні не тільки готуватися до того, що одного разу можуть стати мішенню дезінформаційної атаки, але й допомагати урядам і технічним гігантам у боротьбі з дезінформацією. Такі дії дуже позитивно сприймає суспільство. Тим більше, що вже є чимало прикладів фатальних наслідків, до яких можуть призвести дезінформаційні атаки.
Інфлюенс-маркетинг із префіксом мікро-
У період локдаунів упевнено зростає сегмент співпраці з інфлюенсерами, вони ж лідери думок. Вони креативно й органічно створюють нативний соціальний контент, який генерує продажі шляхом прив’язки власного бренду до продукту компанії, і діють як адвокати бренду, вступаючи в діалог із потенційною аудиторією. Але найефективнішою вважають співпрацю з мікроінфлюенсерами (кількість підписників — 1−5 тисяч): їхній коефіцієнт залучення досягає 8,8% — це найвищий показник співпраці з лідерами думок.
Відеоконтент: додаткова робота для штучного інтелекту
Cisco прогнозує, що у 2021 році онлайн-контент на 80% буде представлений у форматі відео й саме це вплине на розвиток технологій AI, які вчитимуться його аналізувати. Роботи для них вистачає, адже кожен день у соціальних медіа поширюють понад 3 мільярди зображень, GIF і відео. Значне зрушення від текстового до відеоформату змушує змінювати фокус в аналітиці: сьогодні мало моніторити згадки — треба вивчати зміст відеоконтенту.
Наприкінці 2019 року ми традиційно робили прогнози, передбачали тренди й будували плани. Але 2020-й зухвало посміявся над нашими напрацюваннями та зробив усе по-своєму. Утім, після року карантину розумієш: світ рухався повільно і вимагав глобального поштовху до змін. Зміни відбулися — великі й величезні, негативні й позитивні, травматичні та не дуже. І висновок тільки один: слід узяти їх до уваги й рухатися далі.