Уже цього місяця Україна може отримати сучасне трудове законодавство

18 червня, 15:46
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Детальний юридичний аналіз проєкту показав, що у редакції до другого читання законопроєкту 5371 — відсутні порушення Угоди про Асоціацію з ЄС чи Конвенції Міжнародної організації праці.

У бізнесу в Україні вже давно сформувався запит на перегляд підходів до регулювання трудових відносин, основи яких були закладені ще за часів СРСР, які є абсолютно не гнучкими та не враховують сучасних умов. Особливо це актуально для малого та середнього бізнесу, який повинен зосереджуватись передусім на виробничих питаннях, і який часто не має достатньо ресурсів для адміністрування кадрових процесів.

Відео дня

Здебільшого цей запит задовольняють норми законопроєкту 5371, який було прийнято за основу 12 травня. Реалізація цього проєкту має вирішити ключові проблеми, які створює для бізнесу застаріле законодавство про працю:

— невідповідність застарілих методів всеохоплюючого державного регулювання трудових відносин реаліям ринкової економіки, основою якої є приватні домовленості на основі договорів, та здатність ринкової системи до саморегулювання значної частини суспільних відносин, зокрема трудових, на рівні «спроможностей ринку»;

— критична забюрократизованість та складність здійснення трудових відносин для роботодавців і працівників, що негативно позначається на динаміці процесів господарювання, пригнічує економічні стимули та відволікає значну частину ресурсів на виконання величезної кількості вимог і процедур, передбачених застарілим законодавством про працю;

— застаріла та надто складна система нормування і оплати праці, нормування і обліку робочого часу, надання відпусток, а також загалом організації праці, яка не враховує сучасних особливостей діяльності суб'єктів господарювання та роботи працівників у ринкових умовах ведення бізнесу і виконання функціональних завдань, націлених на загальний економічний результат господарської діяльності;

— надмірна складність діючих процедур обліку кадрів та величезний масив кадрової документації, на ведення якого витрачаються значні обсяги фінансових, часових і людських ресурсів;

невиправданий тиск на бізнес з боку контролюючих органів та постійні загрози накладення санкцій і штрафів за порушення численних бюрократичних процедур, передбачених застарілим законодавством про працю.

У якості інструменту для подолання цих проблем законопроєктом пропонується регулювання трудових відносин працівників та підприємств приватної форми власності (про роботодавців — фізичних осіб законопроєкт не зазначає, також він прямо виключає зі сфери свого застосування юридичних осіб публічного права), які відповідають одній із двох умов, в основному, трудовим договором. Ці умови наступні:

— роботодавець є суб'єктом малого або середнього підприємництва відповідно до закону з кількістю працівників за звітний період (календарний рік) не більше 250 осіб;

або

— розмір заробітної плати працівника становить на місяць понад вісім розмірів мінімальних заробітних плат (станом на сьогодні 6 500 грн. х 8 = 52 000 грн.).

Це дозволить працівникам і роботодавцям на власний розсуд за взаємною згодою врегулювати свої відносини в частині:

  • виникнення і припинення трудових відносин,
  • системи оплати праці,
  • норм праці,
  • розміру заробітної плати з урахуванням встановленого законом граничного мінімального розміру,
  • надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат,
  • норм робочого часу та відпочинку з додержанням норм загальної тривалості робочого тижня, тривалості щотижневого відпочинку та інших прав і гарантій.

Такий спосіб регулювання трудових відносин дуже схожий на трудовий контракт, який вже існує в КЗпП досить тривалий час та передбачає для сторін, які його укладають, можливість відступити від певних положень КЗпП та врегулювати їх на власний розсуд.

За оцінкою експертів, підхід, який пропонується законопроєктом 5371, є перспективним і таким, що враховує сучасні тенденції регулювання питань щодо залучення фізичних осіб до виконання робіт/надання послуг, — зокрема, запровадження гіг-контрактів для IT-компаній — резидентів ДіяСіті, які дозволяють врегулювати процес виконання фізичними особами робіт із максимальною свободою для сторін. Також лібералізація трудового законодавства дозволить вивільнити ресурси бізнесу з адміністративних направлень на виробничі потреби, що особливо актуально в умовах війни. Крім того, це дозволить знизити ризики застосування штрафних санкцій Держпраці за порушення вимог трудового законодавства, що також було та є вельми значущою проблемою.

Сподіваємось, що законопроєкт 5371, який готовий до другого читання — буде підтриманий Парламентом вцілому вже цього місяця, і працівники та бізнес зможуть самі визначати ключові умови договору без радянських практик.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X