Як зробити телевізійну платформу a la carte
Кейс латвійського IT-інтегратора Tet
Навесні 2021 року IT-інтегратор із Латвії Tet запустив на внутрішньому ринку нову розважальну платформу Tet+, яка прийшла на зміну попередньому потоковому сервісу. Особливість нової платформи — a la carte, тобто можливість вибирати канали та змінювати свій вибір скільки завгодно разів, а також додавати абонемент для потокового перегляду найновіших фільмів та серіалів. Наскільки важко запустити таке рішення?
В Україні Tet переважно відомий інтегрованими IT-послугами (дата-центри, хмарні послуги, кібербезпека). Однак на батьківщині, в Латвії, ми маємо ще й добре розвинене друге. «крило» — це так званий розважальний бізнес, який включає як ТБ та інтернет-послуги, так і створення власного контенту (шоу, серіали, документальні фільми тощо).
Від традиційного оператора до власного контенту
Незважаючи на те що ми починали як традиційний телекомоператор (під брендом Lattelecom), ще в 2007 році ми зробили доступним інтерактивне телебачення, потім запропонували HD-якість, впровадили 3D-технологію для трансляцій. У 2016-му ми запустили свій потоковий сервіс Shortcut, який у своєму сегменті в Латвії конкурує з Netflix, проте, на відміну від світового гіганта, окрім серіалів та фільмів ми пропонували ще й ТБ-канали. Того ж року розпочали роботу наші власні телеканали: 360TV та STV. Тобто ми почали конкурувати у сфері створення свого контенту. Такого як телевізійні шоу, а надалі ще серіали та кіно.
За два роки ми створили сучасну розважальну платформу Tet+. Вона прийшла на зміну Shortcut, і ми поступово мігруємо клієнтів інтерактивного телебачення.
Стрімінгові сервіси vs ринок
Зростання потокових платформ серйозно змінює телеринок. Наприклад, вже 27% латвійців користуються потоковим сервісом поряд із традиційним телебаченням, і в середньому в Латвії використовують два сервіси — як місцеві, так і глобальні. Тобто ми можемо говорити про глобальну конкуренцію. Це велика зміна порівняно з недавнім минулим, коли домогосподарства було підключено лише до одного обраного провайдера кабельного телебачення.
Нова концепція інтерактивного телебачення
Для реалізації проекту ми провели більше 700 тестів користувача та інтерв'ю, ґрунтуючись на яких і створювали інтерфейс рішення. Головна особливість платформи в тому, що користувач сам комплектує своє телебачення завдяки внутрішній валюті платформи — пунктам. У кожного каналу своя «вартість» і, набираючи певну кількість пунктів, глядач може створити власний пакет каналів тільки з тим змістом, який його цікавить, не переплачуючи за те, що не дивиться. Ми пропонуємо три варіанти передплати. У їх рамках глядач може сам створити свій комплект із понад 70 телеканалів, а також додати передплату на фільми та серіали. Вибрані телеканали можна змінювати скільки завгодно разів. Крім того, для всіх, хто оформив передплату, доступні бонусні канали та прокат нових фільмів терміном на 48 годин.
У майбутньому ми хотіли б агрегувати у платформі ще й пропозицію інших стрімінгових сервісів. (Наразі доступний контент виробництва HBO). Крім того, у нас готова і стратегія white-label — тобто ми плануємо пропонувати технології та саму платформу Tet+ й іншим зацікавленим підприємствам, які б хотіли розвивати стрімінг.
Наразі ми бачимо таку зацікавленість серед клієнтів: 70% наших нових ТБ-клієнтів обирає Tet+, 80% нинішніх клієнтів позитивно оцінює нову концепцію із системою пунктів. 61% користувачів самі «пакують» своє ТБ, і більше 80% вказує на зручність системи з пунктами.

Контент
Контент створено із залученням відомих місцевих героїв та їхніх історій і з ким глядач може себе асоціювати. Саме створення контенту — це дорогий процес. Останнім часом ставлення телеглядачів до серіалів та фільмів змінилося. Люди почали розуміти, що створення якісного контенту потребує великих ресурсів. Тому ми й взяли курс на розробку фільмів та каналів власного виробництва.
У 2016 році, коли запускали програму Shortcut, ми пропонували придбаний контент у тандемі з власним, на той час нещодавно створеним телеканалом 360TV. Тепер, коли програма зростає, ми можемо пропонувати все більше локального контенту. Ми створюємо власні серіали та кіно та виступаємо співпродюсером у виробництві латвійських фільмів. Наприклад, у 2019 році вийшла 8-серійна кримінальна мелодрама «Маркус», яка стала першим міні-серіалом спільного виробництва Латвії та телеканалу Україна. У ньому ми відповідали за виробничі витрати на зйомки у Латвії та латвійський акторський склад. Tet Group має всі права на цей серіал у Латвії.
Зовсім нещодавній приклад успішного локального контенту — шестисерійний історичний фільм «Емілія. Королева латвійської преси» про видавницю та активістку Емілію Беньямін. Саме у створенні цікавого глядачам контенту ми бачимо наступний крок розвитку.
Надання унікального контенту, який близький нашим глядачам, у сервісах, подібних до Tet+, є вирішальним фактором у боротьбі за клієнта. Думаю, що наш досвід буде корисним не тільки стрімінговим сервісам, але й усім компаніям, які безпосередньо мають справу з клієнтами і хочуть дотримуватися глобальних тенденцій.