Незалежний контроль ремонту доріг: бути чи не бути

17 листопада 2017, 11:00
У грудні минулого року КМУ прийняв постанову № 1065 "Про затвердження вимог щодо здійснення контролю якості робіт з нового будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг загального користування"

Яке було ініційовано Міністерством інфраструктури з метою впровадження якісного та незалежного контролю за будівництвом і ремонтом доріг за прикладом світової практики і стандартів FIDIC.

Відео дня

Звичайно, всі з нетерпінням очікували введення її в дію, а саме 1-го січня 2018 року, адже тема якісних ремонтів на дорогах стосується майже кожного. І хоча постанова викликала багато дискусій і необхідності доопрацювання, цей документ мав докорінно змінити підхід до контролю та дати розвиток конкурентного ринку в цій сфері.

Укравтодор доопрацював зазначений документ і нещодавно, 8 листопада 2017 року, КМУ були внесені зміни в текст постанови. Про те як і що поміняли ці зміни і буде йти мова далі.

Одна з основних змін – це сфера застосування

Перша редакція передбачала застосування зазначених в документі вимог до всіх видів ремонтних робіт, нова тільки до капітальних.

Що це змінило?

Майже все. Так у 2017 р. тільки 87% було виділено на капітальний ремонт, будівництво і реконструкцію, в той час, як на поточний середній 13%.

По факту укладених договорів службами автомобільних доріг у першому півріччі 2017 р. 89% та 11% відповідно. Отже, ця зміна суттєво обмежує проведення контролю якості.

Крім того варто нагадати, шо Укравтодор вже в цьому році відповідно до попередньої редакції постанови був зобов’язаний залучати незалежних інженерів-консультантів для контролю якості робіт з будівництва та капітального ремонту чого зроблено не було.

Дата початку впровадження контролю

Відповідно до першої редакції до 1 січня 2018 р. вимоги мали застосовуватись під час виконання робіт з нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту. А з 1 січня 2018 відповідно до всіх видів ремонтних робіт. Як буде тепер?

Тепер застосовуватимуть ці вимоги дот робіт з нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту проектування яких розпочинається з 1 січня 2018 року. Тобто дата та сама, але заміна слова "виконання" на "проектування" відтерміновує застосування цієї постанови приблизно ще на рік. Бо капітальне будівництво за день не проектується.

Це зміст діяльності

Трошки складніше, але спробуємо розібратись

Оскільки поточні середні і дрібні ремонти виключені із сфери застосування контролю останніми змінами(дивись п.1), а будівництво, реконструкція і капітальні ремонти регулюються ЗУ "Про архітектурну діяльність", який передбачає здійснення архітектурно-будівельного контролю і авторського нагляду, виникає логічне питання – невже зміни до постанови внесені з метою лишити все як було?!

Відповідно до чинного законодавства:

Технічний нагляд здійснюється замовником з метою контролю за дотриманням проектних рішень та вимог державних стандартів, будівельних норм і правил, а також контролю за якістю виконаних робіт та їх обсягами під час будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об'єкта містобудування.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюють органи державного архітектурно-будівельного контролю.

А контроль якості відповідно до ДБН А .3.1-5 - це комплекс технічних та організаційних заходів з ефективного управління якістю на всіх стадіях створення об'єкта будівництва, у тому числі:

  • контроль показників якості матеріалів, виробів, конструкцій та устаткування;

  • контроль технологічних процесів;

  • забезпечення виконання будівельних робіт з дотриманням вимог щодо:

  1. пожежної безпеки;
  2. безпеки людей;
  3. впливу на навколишнє природне середовище;
  4. впливу шуму та вібрації.

Отже, під час будівництва здійснюється державний (органи державного архітектурно-будівельного контролю) та виробничий контроль (підрядник), авторський (генпроектувальник) та технічний нагляд (замовник).

Отож, якщо виключено середні і дрібні ремонти, за якими, відповідно до чинного законодавства немає контролю Архбудконтролю, а технічний нагляд і контроль за новим будівництвом, реконструкцією та капітальними ремонтами вже давно врегульовані, що міняється?

Варто також зауважити, що перша редакція постанови 1065 мала ще 2 суттєві відмінності від того, що лишилось ­­на сьогодні:

  • тепер для здійснення технічного нагляду замовник має право залучати інженера-консультанта. Тобто залучення незалежного нагляду буде за бажанням замовника.

  • визначення інженера консультанта та мета його діяльності суттєво змінені.

Наприкінці, хотілося б додати, що сьогодні, інженери консультанти залучаються виключно під час реалізації проектів МФО, відповідно до правил Світового банку, ЕІБ та ЄБРР. А на бюджетних проектах, як і раніше, контроль та моніторинг якості здійснює ДП Науково-технічний центр "Дорожній контроль якості" (до 04.07.2017 – Дорцентр), яке підпорядковане Укравтодору і з 2002 року виконує такі роботи на його замовлення та на замовлення обласних служб. Постанова 1065 мала на меті забезпечити конкурентність і незалежність залучених організацій, з метою підвищення якості ремонтів та довіри до замовників.

Яким чином буде виконане це завдання? Лишається тільки спостерігати, адже 2018 рік вже близько.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X