Чи збиратимуть українські яблука казахи або узбеки?
Україна вирощує та постачає по всьому світу фрукти, ягоди та продукти переробки: сокові концентрати, фруктові пюре, пектин тощо. Зараз перед підприємцями переробної галузі стоять певні виклики. Про них і поговоримо.
1. Брак фахівців робітничих спеціальностей, механіків, слюсарів. Ці професії тривалий час були непопулярними. Держава таку освіту (коледжі, технікуми) майже не фінансує. На сьогодні знайти молодого фахівця важко, здебільшого вони віком 40-ка років і старші. Зараз є майже критична нестача молодих фахових технічних працівників нижчої ланки, не вистачає рук, які вміють ремонтувати, будувати. Люди виїжджають за кордон, забирають родини і там залишаються. І це питання до держави — чи здатна вона цьому протидіяти, утримувати людей, навчати та давати можливість працювати на Батьківщині.
2. Минулого року ми зіткнулися з витоком за кордон працівників першої ланки виробництва, які у нас працюють сезонно. Наш вид діяльності - переробка фруктів та овочів — сезонне виробництво: з початку червня (чорниця, малина) і до збору та переробки яблук у листопаді-грудні. Наші заводи, розташовані в регіонах, які максимально приближені до кордону з Польщею, сильно від цього страждають. І тут знову постає питання, чи працюватиме держава системно над відродженням села: необхідні програми підтримки, щоб люди мали можливість працювати на своїй землі. Адже є можливості та природні ресурси вирощувати ту ж саму полуницю в Україні та здавати на переробку або продавати на українському ринку, отримуючи на 100−200 доларів більше, та при цьому знаходячись вдома.
3. Нестача кваліфікованих водіїв. Транспортні компанії цьогоріч зіткнулися саме з такою проблемою. Наша логістична компанія Tank Trans — не вийняток. Водіїв на українському ринку зараз недостатньо. Їхній заробіток залежить від кілометражу. Простоюючи на кордоні в кілометрових чергах, вони втрачають заробіток. І коли їх запрошують на заробітки в Європу їздити без кордонів, то вони погоджуються. Тому в цьому питанні теж було б доцільно на міжнародному рівні домовитися про полегшення цих прикордонних процедур. Також критично важливо домовитися про скасування або пом’якшення квот на перетин кордону.
Експерти відзначають таку тенденцію, що люди зі всіх країн рухаються на Захід. Українці їдуть працювати у Польщу, Словаччину, поляки у свою чергу виїжджають також в західноєвропейські країни. Отже є ймовірність, що в нас затримаються і будуть працювати люди з країн Азії (Узбекистан, Казахстан тощо), бо Україна знаходиться на перетині міграційних шляхів з Азії в Європу.
Але українські компанії максимально зацікавлені, аби наші люди лишалися в Україні та працювали поруч з домом. Працівники нашої компанії здебільшого живуть у навколишніх районах, до 50−60 км, і ми за те, щоб працевлаштовувати людей із маленьких міст та сіл, щоб вони мали гідні умови праці та кар'єрний розвиток. Підтримуємо, де це можливо: покриваємо доїзд на роботу та харчування.