Як постанова КМУ ставить під удар коронавірусу тисячі українців

28 березня 2020, 17:41

Чому в публічних закупівлях засобів захисту проти коронавірусу склалася надзвичайна ситуація

Зараз майже кожен з нас вже особисто встиг відвідати всі найближчі аптеки, продивився доступні інтернет-магазини та відчув, наскільки непросто купити найнеобхідніші засоби індивідуального захисту — маски, респіратори, антисептики.

Відео дня

А тепер уявіть, яким чином мають зараз купувати ці позиції лікарні, комунальні служби, поліція, пошта — всі ті державні служби, хто не може просто залишитися вдома, а мають забезпечувати роботу країни, більше того — хто постійно контактує з великою кількістю людей?

У нас в Укрпошті більше 55 тисяч листонош, кур'єрів та операторів відділень, які кожного дня не тільки працюють з поштою та відправленнями, але й виплачують пенсії мільйонам пенсіонерів, розносять продукти (а тепер вже й ліки) в селах та містах, приймають платежі.

Їхній надійний захист — це питання не тільки їх особистого здоров’я, але й тих людей, особливо літніх (а це щонайменше 3,8 млн пенсіонерів), з якими вони постійно контактують.

Колеги, ну ви серйозно? Ви дійсно сподіваєтесь, що з такою процедурою ми ефективно захистимо зараз наших листонош та мільйони пенсіонерів, а лікарні зможуть забезпечити медперсонал всім необхідним для цілодобової роботи з хворими?

Ми робимо все, щоб забезпечити наших листонош всім необхідним: респіраторами, масками, одноразовими рукавичками, захисними окулярами, індивідуальними антисептиками, дезінфекторами приміщень. Потрібні нам обсяги — десятки тисяч одиниць кожного тижня вартістю по поточних цінах на кілька мільйонів гривень. Лише за ці перші тижні ми вже витратили на ці заходи більше 12 мільйонів гривень.

Зрозуміло, що в надзвичайній ситуації робити такі закупівлі за звичайною процедурою неможливо. Ціни змінюються двічі на день, доступні позиції відвантажуються тим, хто першим зробить оплату. Доводиться шукати дійсно креативні рішення, щоб терміново купити хоча б критичні засоби захисту для наших людей.

Тому всі державні закупівельники дуже розраховували на швидкі кроки щодо тимчасової зміни процесу закупівель.

Депутати надали їм таку можливість, прийнявши ще 17 березня Закон України № 530, яким дозволили Кабінету Міністрів сформувати відповідний перелік товарів, робіт та послуг, пов’язаних із запобіганням поширенню епідемії COVID-19, та окремий порядок їх закупівлі.

Зрозуміло, що коли відлік йде на години, всі очікували на максимально оперативне прийняття необхідних рішень КМУ, які б дозволили швидко купувати засоби захисту та реагувати на постійні зміни ситуації. Всі міністерства почали терміново збирати переліки та пропозиції. Але на засідання КМУ 20 березня було винесено тільки перелік МОЗ, який містить засоби захисту, але не містить, наприклад, перевезення пасажирів, які критично необхідні нам для доставки працівників в умовах обмежень функціонування громадського транспорту. Та найбільша проблема навіть не в недостатньому переліку, а в абсолютно незрозумілому та неробочому прийнятому порядку закупівель.

Профільний департамент Міністерства розвитку економіки, торгівлі та с/г, розуміючи поточну ситуацію та комунікуючи з державними замовниками, запропонував на цей особливий період максимально спрощений порядок — закупівлі засобів захисту можна проводити прямими договорами з обов’язковим звітуванням потім в електронній системі та відповідальністю за їх результати.

Такий підхід, як вимушене тимчасове рішення, підтримали всі основні антикорупційні та моніторингові громадські організації.

Але щось у процесі погодження та прийняття рішення пішло не так… І на виході КМУ прийняв порядок, який вимагає:

1) призначити спеціальну уповноважену особу,

2) оприлюднити в системі план закупівель,

3) оприлюднити якісні, технічні та інші вимоги до засобів захисту,

4) зачекати 48 годин,

5) зібрати пропозиції від постачальників,

6) перевірити постачальників на відповідність по 13 пунктах, в тому числі по довідках з МВС, санкційних списках, антикорупційних вимогах та податкових боргах,

7) оприлюднити договір,

8) провести закупівлю,

9) оприлюднити звіт.

Колеги, ну ви серйозно? Ви дійсно сподіваєтесь, що з такою процедурою ми ефективно захистимо зараз наших листонош та мільйони пенсіонерів, а лікарні зможуть забезпечити медперсонал всім необхідним для цілодобової роботи з хворими?

Зараз все купується «сьогодні на сьогодні», і ніхто не буде чекати кілька днів, готувати довідки та доводити свою відповідність нашим вимогам. Зараз непросто навіть знайти постачальника, який готовий працювати не за готівку — ви уявляєте, яку він зробить додаткову націнку, щоб окупити всі ці свої очікування та збір довідок?

І поки ми невпинно наближуємось до масових захворювань, функцію забезпечення державних інституцій знову змушені брати на себе громадські штаби, бізнес та волонтери. Невже досвід 2014−2015 років нас нічому не навчив?

Можна було б зрозуміти бажання урядовців краще контролювати закупівлі та запобігти можливим зловживанням, але прийнятий КМУ порядок, насправді, не дає для цього жодних додаткових інструментів, у порівнянні з відпрацьованим звітом, запропонованим департаментом регулювання публічних закупівель, а тільки створює величезну кількість перешкод для забезпечення персоналу засобами захисту в цей надзвичайний період.

Укрпошта звернулася до Міністерства розвитку економіки з офіційним листом, в якому наполягає на необхідності внесення змін до прийнятого Переліку і Порядоку закупівлі засобів захисту. З боку міністерства ми бачимо підтримку і розуміння проблеми. Дуже сподіваємося, що і решта учасників процесу максимально швидко перейнятися глибиною проблеми і допоможуть прийняти правильне рішення. Цей лист, підписаний генеральним директором, закінчується словами «не змушуйте нас вибирати між здоров’ям людей і дотриманням Постанови». Дуже сподіваємося на розуміння ситуації і відповідальність колег, які повинні створити умови для роботи критичних державних служб в цей непростий час. (в абзац внесені виправлення після публікації - НВ Бізнес)

Показати ще новини
Радіо НВ
X