Гетманцев втрачає терпіння

12 травня 2021, 08:30

Проблему паливних податків в Україні вже видно з космосу.

Навіщо просити гроші у зовнішніх кредиторів, якщо можна навчитися збирати податки всередині країни? Самі західні партнери все частіше ставлять питання про те, як Україна збирається віддавати кредити в майбутньому з такими «дірками» в системі збору податків, а також їх розбалансованими ставками. Все це начебто сказано про ринок нафтопродуктів.

Відео дня

За оцінками експертів Консалтингової групи А-95, ренесанс схем нелегального виробництва нафтопродуктів і махінації при реалізації палива через АЗС вимиє в 2021 році з держбюджету понад 22 млрд грн. І це тільки акциз і ПДВ, тоді як втрати на податку на прибуток, який занижують за допомогою фіктивного споживання нафтопродуктів, зарплатних податках (на нелегальних АЗС «білих» зарплат не платять) та інших не піддаються обчисленню.

У зв’язку з цим досить багатообіцяючим і навіть захопливим обіцяє стати поєдинок між головою парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данилом Гетманцевим і податковими службами. Цьому обговоренню всього місяць з невеликим, а його градус вже дуже високий.

Напередодні Великодня Гетманцев провів у прямому ефірі засідання свого комітету, запросивши для обговорення проблеми паливного ринку представників Мінфіну, Податкової і Фіскальної служб, Держбюро розслідувань, Генпрокуратури, СБУ, МВС і Нацполіції. В результаті це стало публічною демонстрацією слабкості, а, можливо, і відвертого саботажу силовиків.

Наприклад, весь ринок бачить, як щомісяця в Україну заїжджають тисячі тонн октанопідвищувальних компонентів бензину під виглядом безакцизних розчинників. Але цього зовсім не можуть або не хочуть побачити в Державній податковій службі. У 2020 році компанія «Катма груп», яка постачає паливо в мережу БРСМ, імпортувала 2 000 тон монометиланіліну (ММА) — токсичного октанозбільшувального компонента, забороненого не тільки в Україні, але й у Європі і США. Цього об'єму достатньо, щоб в кустарних умовах зробити 200 тис. тонн високооктанового бензину, який вже повністю або частково вироблений і випущений в оборот. Але до цього немає діла ні митниці, ні податковій і фіскальній службам, ні Мінфіну. Дивовижна сліпота.

Голова Фіскальної служби Вадим Мельник відзвітував про мільйони заарештованих літрів, такі же мільйони гривень і сотні закритих заправок. Здавалося б, круто. Але найпрекрасніше в звітах силовиків те, що в 99% випадків їх інформацію можна перевірити. І тому все частіше відвідує думка, що класичні фотографії з розкладеними на підлозі купюрами і пакетами АТБ, повними печаток фіктивних підприємств — це одні і ті ж купюри і одні і ті ж печатки, які діставали з певною періодичністю для видимості роботи. навіть підозра, що цей реквізит по старій дружбі силовики позичають один одному для поліпшення звітності). Як про це не думати, якщо найбільші міні-НПЗ в Мерефі, Гадячі, Богодухові, Кременчуці тощо, які випускають кілька десятків тисяч тонн лівого бензину, як працювали, так і продовжують працювати? Якщо на центральних вулицях Дніпра продовжують торгувати паливом десятки бочок? Якщо ліві чеки при розрахунку готівкою видаються в Києві, всього за п’ять кілометрів від центрального офісу ДПС на Львівській площі?

Але, схоже, це вже бачать в парламенті, де терпіння щодо податківців на межі. «Ви говорите про процес, а не про результати, які могли б нас задовольнити», — раз по раз переривав звіти фіскалів Гетманцев під час слухань. Дісталося запрошеним на нараду податківцям і від членів комітету, які раз по раз наводили кричущі приклади проявів нелегального ринку: фіктивне споживання, «ліві» чеки, робота заправок з явними ознаками порушень.

За словами Гетманцева, і податківці, і силовики отримали всі необхідні докладні дані з переліком конкретних порушників і докладним описом використовуваних ними схем. Він також нагадав фіскалам, що вже кілька років як діє система наскрізного моніторингу контролю за обігом палива за допомогою електронних акцизних і ПДВ-накладних, а з минулого року кожна заправка і нафтобаза повинні бути оснащені рівнемірами для відстеження фізичного обсягу палива. «Яких вам ще реформ не вистачає?», — ледве стримував емоції голова «податкового» комітету Ради.

З цим складно сперечатися: будь-який власник паливного бізнесу підтвердить, що податкові органи прекрасно інформовані про принципи роботи тіньового ринку і відмінно вміють виставляти маркери, на яких нелегальні схеми видно навіть без перевірок.

Гетманцев повідомив, що за підсумками наради силовики отримають відповідний протокол з чіткими дедлайнами, а обговорення ходу боротьби з нелегальним паливним ринком пообіцяв зробити постійними. Голова комітету підкреслив, що тема на жорсткому контролі і подібні обговорення будуть регулярними.

Обіцяє фіскалам підвищену увагу і Андрій Герус, голова паливного комітету ВР. «Якщо ви думаєте, що це чергові збори, де всі поговорять і на наступний день забудуть, то ви сильно помиляєтеся», — попередив Герус і анонсував запрошення чиновникам на кожне засідання своєї групи.

Сильно стурбовані «паливною» темою і в Офісі президента. Ще влітку минулого року довелося бути учасником цікавої розмови. Нелегальним ринком нафтопродуктів наполегливо цікавився представник однієї з європейських міжінституційних комісій. Організація в числі інших подає свої висновки, на основі яких МВФ приймає рішення про надання чергового траншу українському уряду. Свій інтерес до настільки специфічної теми співрозмовник пояснив просто — проблему паливних податків в Україні вже видно з космосу.

Отже, м’яч знову на половині поля податківців. «Або буде результат або вас не буде на ваших посадах», — заявив Гетманцев. Судячи з усього, нас чекає захопливий матч.

Показати ще новини
Радіо НВ
X