Це бета-версія нового сайту Нового Времени. Надсилайте свої зауваження на адресу newsite@nv.ua

НБУ проти аудиторів: боротьба за якість чи монополізація?

23 серпня 2017, 08:42
1511
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Схоже, слідом за розчищенням банківського ринку, НБУ вирішив зайнятися і суміжними, що мають відношення до його безпосередніх підопічних. А саме – аудиторські компанії, допущені до аудиту банків України

Прямі звинувачення чиновників Національного банку на адресу українського офісу аудиторської компанії PricewaterhouseCoopers незабаром після націоналізації ПриватБанку завершилися тим, що в липні ця компанія "Великої четвірки" була виключена з реєстру фірм, які мають право на проведення аудиторських перевірок банків.

А вже через місяць регулятор оприлюднив проект змін до Положення про порядок ведення відповідного реєстру.

Регулятор вважає, що практика ведення реєстру показала неодноразові випадки включення до складу аудиторської фірми аудиторів банків, що раніше брали участь в перевірках (підписували звіт аудитора) в складі аудиторської фірми, яку НБУ виключив з реєстру за неякісне надання аудиторських послуг.

Зміни НБУ ініціював з метою посилення відповідальності аудиторських фірм, уникнення випадків відсутності технічних умов для проведення аудиту, а також попередити залучення аудиторськими фірмами аудиторів банків з неналежною кваліфікацією.

При цьому регулятор впевнений, що врегулювання цієї проблеми не може бути вирішено за допомогою ринкових механізмів або інших діючих регуляторних актів.

Однак до чого на практиці призведуть плановані зміни?

Серед іншого, для включення в оновлений реєстр, компанія повинна мати в штаті співробітників з сертифікатами однієї з таких професійних організацій: ACCA, AICPA, ICAEW, CIPA, мати відповідне нежитлове приміщення у власності або оренді.

Але найголовніші зміни, які серйозніше вплинуть на ринок:

  • Компанія повинна мати договори про аудит банків протягом останніх двох років
  • Аудиторська компанія повинна буде мати в своєму штаті п'ять аудиторів, що мають сертифікат аудитора банків і знаходяться в штаті за основним місцем роботи (сьогодні - двоє)
  • У штаті аудиторської фірми не повинно бути (за основним місцем роботи або за сумісництвом) керівника/аудиторів банків, які за іншим місцем роботи брали участь в аудиторських перевірках банків (підписували звіт аудитора) в складі аудиторської фірми, з якою протягом останніх трьох років Національним банком застосовувалося стягнення у вигляді виключення з реєстру.

Іншими словами, вхід на ринок буде закритий будь-яким компаніями, які не опиняться в реєстрі на момент його чистки після прийняття змін. Адже як можна буде укласти договір про аудит банку, якщо тебе немає в реєстрі? По-друге, частині співробітників PwC і інших фірм, проти яких НБУ застосовував санкції, стане вкрай важко знайти роботу в Топ-аудиторських фірмах.

А принаймні п'ятьох аудиторів банків в своєму штаті має... 6 компаній з 22 нині присутніх в реєстрі.

Звичайно, банків на ринку стало менше, але це не означає, що число аудиторських компаній цих банків треба скоротити майже в чотири рази і треба закрити вихід на ринок для інших.

Можливо, якщо практика ведення реєстру вже привела до історії з ПриватБанком, то варто і взагалі вивести реєстр з компетенції НБУ? За запропонованою редакцією ринок просто перетворюється на монополію, але де гарантії відсутності проблем у майбутньому? Невже PwC не була б включена в цей новий реєстр, не май конфлікту з НБУ – як нові правила зможуть уберегти від таких прецедентів?

Приклад юридичного ринку показує, що необхідне саморегулювання і зменшення впливу політиків і державних органів. А НБУ, хоч і значною мірою успішно реформований, ще дуже далекий в ступені незалежності від політиків, як відповідні регулятори в США або країнах ЄС.

Наприклад, у судовій галузі незалежним органом контролю стала Вища рада правосуддя. Саморегулюючою сферою діяльності є і інститут адвокатури. Було б дивно, якби судді або прокурори вирішували, кого допускати в якості адвоката до тієї чи іншої людини.

Чому б не зробити більш прозорим і ринок аудиту банків, залишивши за НБУ лише нагляд за саморегульованим ринком, а не йти по шляху "закручування гайок".