Найм іноземців на роботу. Що змінив карантин?
З початку карантину пройшов рік — цей період спричинив зміни для багатьох роботодавців, особливо в частині глобальної мобільності персоналу.
Співавтор: Юлія Глєбова, старший консультант практики People Advisory Services, EY в Україні
Найм іноземців став справжнім викликом для компаній, тому ми ділимося основними нюансами оформлення міграційних документів для іноземців.
Як і раніше, процес «легалізації» роботи і перебування іноземця в Україні складається з таких етапів:
- Оформлення дозволу на працевлаштування
- Оформлення довгострокової візи «D»
- Оформлення посвідки на тимчасове проживання
- Реєстрація місця проживання в Україні
Оформлення дозволу на працевлаштування
Компанії, яка планує найняти іноземця, потрібно насамперед оформити дозвіл на працевлаштування в Україні (або службову картку в разі представництв іноземних компаній). Карантин особливо не вплинув на терміни видачі дозволів на працевлаштування та центри зайнятості продовжують працювати в черговому режимі, приймаючи документи від компаній.
У той же час, оскільки на період локдауну багато державних органів приймають документи без фіксації дати їх подачі, як варіант, можна подавати додатковий пакет документів рекомендованим листом з повідомленням про вручення або кур'єрською службою. Таким чином, у компанії буде підтвердження факту і дати подачі документів.
Оформлення довгострокової візи типу «D»
Оформлення довгострокової візи може ускладнитися карантинними обмеженнями, що діють за кордоном, оскільки віза оформляється в консульствах України. Іноземцю необхідно враховувати можливість прильоту/вильоту з країни, а також потенційні обмеження в Україні. Іноземців, які прилітають в Україну, недавно зобов’язали мати при собі негативний ПЛР-тест, зроблений не раніше 72 годин до перетину кордону, при цьому скасувавши можливість перебувати на самоізоляції по прильоту в Україну.
Важливо стежити за змінами вимог до в'їзду в Україну та інші країни, в яких іноземці планують отримувати візу D. Також слід не забувати про можливість звернення з офіційними запитами до консульських установ України для підтвердження актуальної інформації, що цікавить. Як показує наша практика, досить багато консулів готові йти назустріч і враховувати обставини іноземних громадян і сторін, що їх приймають в Україні.
Оформлення посвідки на тимчасове проживання і реєстрація за місцем проживання
Незважаючи на передбачене законодавством звільнення від відповідальності в частині недотримання терміну перебування або оформлення посвідок на тимчасове проживання, ми рекомендуємо своєчасно оформляти або обмінювати ці документи. З дійсними видами на проживання іноземні громадяни зможуть не тільки проходити прикордонні процедури без зайвих складнощів, але й простіше вирішувати адміністративні питання (наприклад, відкривати банківський рахунок, змінювати місце реєстрації, отримувати міграційні документи для членів сім'ї

Що стосується реєстрації за місцем проживання, то основним аспектом здійснення цієї процедури під час карантину є можливий локдаун в роботі центрів надання адміністративних послуг. Відповідно, з практичної точки зору, навіть за наявності всіх документів іноземець може не мати можливості зареєструвати своє місце проживання. Відсутність зареєстрованого місця проживання, за аналогією з видом на тимчасове проживання, може ускладнити виконання деяких адміністративних процедур.
Загальні рекомендації
Важливо пам’ятати, що при наймі/продовженні роботи іноземного співробітника в період карантину процес оформлення й отримання документів може залежати від додаткових чинників, наприклад, закриття кордонів, графік роботи державних органів або консульських установ, робота внутрішніх служб і підрядників компанії.
Тому, від налагодженості процесу прийняття іноземних співробітників усередині компанії, наявності в штаті співробітника, який спеціалізується на глобальній мобільності персоналу або кваліфікованих зовнішніх консультантів значно залежить простота і швидкість процесу прийому іноземця на роботу і його в'їзду в Україну.