Зниження ПДВ для готелів до 7%: як ми до цього прийшли і що далі

10 листопада 2020, 12:30

Історична поправка 37 до Закону 3851. Вся українська сфера hospitality святкує найважливішу, можна сказати, історичну подію, до якої ми цілеспрямовано йшли багато років.

4 листопада Верховна Рада у другому читанні ухвалила рішення знизити ставку ПДВ до 7% теперішніх 20%) для готелів і подібних засобів розміщення.

До того ж у вересні, в першому читанні, Закон 3851 (про підтримку культури, туризму і креативних індустрій) передбачав зниження ПДВ для готелів тільки на два роки — до 1 січня 2023 року. І це вже було серйозне зрушення. Однак я відразу заявила, що зниження ставки ПДВ для готелів і ресторанів має діяти на постійній основі, як було зроблено майже в усіх розвинених країнах ЄС задовго до появи COVID. Це просто виконання зобов’язань, взятих Україною в рамках Асоціації з ЄС.

Відео дня

Під час дебатів у Верховній Раді депутат Дмитро Нальотов виступив з поправкою 37 до Закону 3851 і запропонував безстроково знизити ставку ПДВ для готелів. Поправку ухвалили більшістю голосів. Без перебільшення, це величезна перемога для українських готельєрів та очевидна допомога бізнесу — особливо в умовах пандемії.

З чого все починалося

Питання зниження ПДВ стало частиною мого життя. На першому курсі університету ми вивчали основи політології та комунікації в політичних процесах, зокрема механізми лобіювання. У той час я навіть уявити собі не могла, що буду активним лобістом і наполегливо відстоюватиму інтереси цілої індустрії.

Першим поштовхом до дії став воєнний конфлікт на сході, коли політична й економічна ситуація вкрай загострилася. З одного боку, бізнес-клімат у країні був несприятливий. З іншого — Україна обрала євроінтеграційний шлях, що давало нові перспективи залучення іноземних туристів та інвесторів. Однією з таких можливостей стала візова лібералізація, і тут спостерігається позитивна динаміка. Список країн, яким надавався безвізовий режим в Україні, навіть до пандемії був досить великим, зокрема, 27 держав-членів Євросоюзу і країни колишнього СНД. Влітку до цього списку увійшли Австралія, Нова Зеландія, Королівство Бахрейн, Держава Кувейт, Султанат Оман, Королівство Саудівська Аравія і Китай.

Іншим фактором було зниження ставки ПДВ для готелів. На це мене надихнула ціла кампанія, яка кілька років тому розгорнулася у Великій Британії під назвою Cut Tourism VAT — «Знизити ПДВ для сфери туризму». На тому етапі у Великій Британії, як і в Україні, ставка ПДВ становила 20%.

Ініціатори кампанії закликали уряд погодити ПДВ з тарифами, що діють у країнах-учасницях Європейського Союзу, і зробити англійські готелі конкурентоспроможними. Вони доводили, що таке рішення приведе до ефективного приросту ВВП за низьких витрат, підвищить обсяг експорту і збільшить кількість робочих місць у Великій Британії. Недарма в їхній слоган додано фразу «Boost British Job»!

До речі, в липні 2020 року уряд Британії запровадив тимчасову 5% ставку ПДВ на певні послуги з проживання, які надають готелі, а також на відвідування деяких пам’яток.

Тернистий шлях

Ще у квітні 2016 року під час парламентських слухань у Верховній Раді я внесла пропозицію про зниження ставки ПДВ до 5−9% для готельних і ресторанних послуг.

Тоді практично у всіх країнах Євросоюзу ставку ПДВ для готелів встановили на рівні в два, в три, а то і в чотири рази нижче від стандартного ПДВ. Ось деякі цифри: в Португалії стандартний ПДВ становив 23%, а для засобів розміщення — 6%, в Італії ПДВ — 22%, а для готелів — 10%, у Польщі туристичний бізнес мав низьку ставку ПДВ — 7%, при 22% для інших сфер бізнесу. Рекорд побив Люксембург, де стандартний ПДВ становив 17%, а для готелів — 3%. Така політика перетворювала туризм на прибуткову галузь і позитивно впливала на національну економіку загалом. Адже до недавнього часу внесок туризму у світовій ВВП становив 10% (для порівняння — в нашій країні цей показник був лише 1,5% ВВП), а кількість робочих місць, так або інакше пов’язаних з цією сферою, — 11%.

Протягом останніх чотирьох років я методично, цілеспрямовано займалася лобіюванням цього питання. Дуже допомагала команда Американської торговельної палати, де я тривалий час очолюю Комітет туризму і готельного бізнесу, а також Національна туристична організація України на чолі з Віталіною Мартиновською. Нещодавно до цього процесу активно долучилася Асоціація готелів і курортів України, куди входять готельні оператори та керівні компанії. І, звичайно, без злагодженої роботи та підтримки моїх колег і партнерів з DEOL Partners заповітна мета ніколи не була б досягнута.

Це був непростий шлях, з безліччю перешкод, бар'єрів і перешкод. Часто потрібно було повертатися на старт і починати все спочатку — проводити незліченні конференції, писати статті, вибудовувати діалог з владою, вкотре повторювати те саме і пояснювати, як вивести український туризм на новий виток розвитку. У 2019-му було зареєстровано проєкт Закону 10122 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо розміру ставки податку на послуги з тимчасового розміщення». І він передбачав зниження ПДВ вдвічі — до 10%.

Але настає той день, коли ти бачиш результат багаторічної праці і відчуваєш неймовірну радість — все було недаремно. І ще раз переконуєшся, що спільними зусиллями можна багато чого досягти.

Хтось заперечить, що це рішення уряд ухвалив під тиском сьогоднішньої ситуації. Так, коронавірус вніс свою лепту — він просто оголив проблеми, які давно гальмували індустрію туризму. А в умовах пандемії ігнорувати ці проблеми стало просто неможливо.

Що далі?

Зрозуміло, ми не зупинимося на досягнутому. По-перше, Закон про знижену ставку ПДВ не включає ресторани, і в цьому напрямі потрібно ще працювати. Ми закликаємо всіх реєстраторів зайняти проактивну позицію і відстоювати свої інтереси в профільних групах, об'єднаннях, асоціаціях.

По-друге, потрібно технічно і юридично перейти на адміністрування нової ставки ПДВ, адже витрати на адміністрування залишаються.

По-третє, зниження ставки ПДВ — це значущий, але не єдиний аспект, який сприятиме відновленню і подальшому розвитку туристичного сектора. Серед найближчих пріоритетів — врегулювання туристичного збору (він має нараховуватися як відсоток від загальної суми проживання, а не від мінімальної заробітної плати), класифікація готелів, а головне, розробка механізмів і програм із залучення туристів після тривалої паузи. Наша головна місія — перетворити Україну на привабливу дестинацію на світовій мапі, щоб вона стала магнітом для туристів та інвесторів.

Надію вселяє те, що люди дуже засумували за поїздками і пересуванням. Їхнє бажання подорожувати і займатися туризмом ніколи не було таким сильним, як зараз. А це означає, що у нашої індустрії — чудові шанси швидко набрати обертів, коли вся світова економіка почне оживати.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X