Міфи і реальність операційної ефективності

31 березня 2021, 08:30

Що таке операційна ефективність, чи можна порахувати її ефект та навіщо вона бізнесу.

Я займаюся операційною ефективністю вже 17 років у ролі як внутрішнього, так і зовнішнього консультанта. 17 років — цілком значний термін, щоб розповісти про що це все.

Відео дня

«Операційна ефективність — це про все і ні про що»

Дійсно, в це словосполучення можна впхнути все, починаючи від продуктивності окремо взятого співробітника, і закінчуючи новітніми технологіями, завдяки яким «операційка» стане більш ефективною.

Вся справа в термінології. У консалтингу заходами щодо підвищення операційної ефективності називають будь-які заходи (проєкти, програми та інші ініціативи), які впроваджуються за допомогою різного роду методологій безперервного вдосконалення (сontinuous improvement). Найчастіше мова йде про Lean, Six Sigma або разом узятих (L6S).

«L6S — це минуле століття. Agile у сто разів крутіше. Ну а взагалі, Lean крутіше Six Sigma»

Точнісінько так, як у розмовах 5-класників із серії «Мерс крутіше за беху», а «Андроїд крутіше за Айфон». Можливо, для окремих сусідніх країн L6S і можна назвати минулим століттям, але тільки з точки зору новизни, а не застосування.

Для переважної більшості вітчизняних компаній L6S, з точки зору новизни — це приблизно як для більшості польських/чеських/словацьких компаній 2003−2005 роки. Це не означає, що «там» давно прожували і виплюнули, це всього лише означає, що для «них» — це так само буденно, як 1С для українського бухгалтера замість паперової бухгалтерської книги. Щодо «хто ж крутіше», то так питання ставити взагалі некоректно і непрофесійно.

«L6S впроваджувати довго і дорого. У цій купі інструментів чорт ногу зломить»

Сьогодні впровадження програм операційної ефективності на базі методологій безперервного вдосконалення хоч і є послугою «заточеною» під кожну окрему компанію, але в той же час по суті своїй стали commodity — чимось стандартизованим, пакетним, якоюсь мірою конвеєрним.

Алгоритм впровадження і набір базових принципів мало чим відрізняється від компанії до компанії. Завдяки такій «пакетності» впровадження стало займати лічені місяці. Витрати в рази нижче, ніж витрати на впровадження високотехнологічний рішень.

По суті своїй, L6S вважається «проривом без інвестицій». Всі витрати зводяться до одноразового консалтингу, тренінгів і змісту функції (сost of function). Причому, остання вважається одним з KPI програми — економічний ефект від L6S повинен перевищувати cost of function в Х раз через Y місяців/років.

Окреме питання з інструментами. Так, їх десятки і сотні. Але головна помилка — це впроваджувати інструменти заради інструментів. На ділі ж вам їх може знадобитися до 10, рідко — до 20. Тут на допомогу здоровий глузд і трошки консультант.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

«Це ж треба всіх сертифікувати. А ви сертіфіціруете?»

А вам «шашечки» чи їхати? Сертифікація, на моє переконання, — це остання мета впровадження L6S. Це своєрідний фетиш або «вишенька на торті», яку можна захотіти (або не захотіти), коли все інше вже літає вище неба і залишається потішити себе хіба що сертифікацією.

«Тоді навіщо нам це потрібно?»

Взагалі L6S це абсолютно не про сертифікацію. Перш за все — це про культурні перетворення в головах співробітників. У другу чергу — про економічний ефект. І вже в третю-десяту — про сертифікацію та все інше.

Більш того, як давно довела практика, економічний ефект слабо реалізується без культурного, тоді як культурний ефект неминуче веде до економічного. І так — і той і інший можна порахувати.

Ну і як резюме — впроваджувати L6S (або якщо сказати довгою правильною фразою — програми операційної ефективності на базі методологій безперервного вдосконалення) сьогодні — це не боляче, недорого, відносно швидко, не старомодно і врешті-решт просто необхідно.

Показати ще новини
Радіо NV
X