Навіщо українському агробізнесу діджиталізація

21 листопада 2018, 14:00

За роки незалежності агробізнес України революційно змінився – від розпаювання сільськогосподарських земель і розпаду колгоспів до становлення великих агрохолдингів і впровадження сучасних IT-рішень.

Тепер на озброєнні багатьох українських фермерів є електронні метеостанції, супутникові технології для зйомки полів, системи автоматичного поливу, датчики для контролю за станом ґрунту і посівів, дрони для розпилювання хімікатів на полях тощо. Нові фермерські технології допомагають оптимізувати процеси, керувати ресурсами, контролювати якість і впроваджувати нові стратегії розвитку.

Відео дня

Технології допомагають агрокомпаніям не тільки ставати продуктивнішими і прибутковішими, але й поступово підкорювати ринок ЄС. Звісно, це непросто, адже на шляху з’являються нетипові для українських реалій вимоги. Наприклад, прозорість ланцюгів постачань, жорсткі стандарти якості на продовольство, попит на нішеві продукти.

Серед викликів, які постають перед агробізнесом, велику роль також відіграють глобальні зміни в кон’юнктурі ринку. Як українським сільськогосподарським компаніям справлятися з усім цим? Про це й поговоримо.

Виробляти більше, щоб прогодувати планету

За прогнозами United Nations, до 2050 року кількість населення на планеті сягне 10 млрд. Урбанізація та зростання частки середнього класу збільшать попит на здорові продукти харчування. За даними National Geographic, щоб прогодувати планету у 2050 році, в агропромисловій сфері доведеться виробляти вдвічі більше продовольства.

Вирішити цю проблему доволі складно, адже є багато бар’єрів, які перешкоджають пришвидшенню виробництва. По-перше, залишається невирішеною проблема дефіциту ресурсів, зокрема води та корисних копалин. По-друге, з кожним роком на планеті зменшується площа орних земель, необхідних для вирощування рослинництва. А ще вишенька на торті – невідворотні зміни клімату, до яких не готовий ніхто.

Проте фермерські господарства вже почали готуватися до складних умов у майбутньому. Дрони, роботи, штучний інтелект, великі дані та цифрові платформи допомагають аграріям збільшувати об’єми і покращувати якість урожаю з мінімальною шкодою для екології. Так, на ринку є робочі рішення для автоматизації відбору насіння, зрошення, удобрення, захисту від шкідників і хвороб, а також для створення та оптимізації ланцюгів постачань харчових продуктів. Усе задля підвищення продуктивності та зменшення витрат.

Технології для цифрового фермерства

Агрокомпанії намагаються впевнено йти в ногу з часом і швидко впроваджувати інновації та трансформувати бізнес. Дослідження, проведене Американським фермерським бюро, показало, що використання точних технологій сприяло зниженню витрат у сільгоспвиробництві у середньому на 15% та збільшенню врожайності на 13%. Тільки у 2014 році, за даними Fortune, стартапи, які спеціалізуються на сільськогосподарських технологіях, отримали 1 мільярд доларів венчурного капіталу.

Інтернет речей

Щоб вчасно виявляти проблеми на полях, пасовищах, у садах і стійлах та вчасно їх вирішувати, агрокомпанії широко застосовують технологію інтернету речей.

60% фермерських господарств у Великій Британії вже використовують інтернет речей (за даними The Guardian).

Найрізноманітніші датчики та сенсори вимірюють вологість і температуру повітря, збирають показники ґрунту, моніторять здоров’я тварин на фермі, стан рослин тощо. Датчики, встановлені на сільськогосподарському обладнанні і транспорті, допомагають відслідковувати показники врожайності та якості в реальному часі. А також попереджають про технічні неполадки техніки для завчасного ремонту.

Завдяки датчикам із GPS-координатами аграрії можуть віддалено моніторити обстановку на фермі чи плантації та збирати аналітику в режимі реального часу. Отримана інформація допомагає приймати зважені рішення, підкріплені цифрами, а не інтуїцією.

Дрони на полях

Дрони – справжня знахідка для зниження витрат в агробізнесі. Вони допомагають швидко, точно і з мінімальними витратами виконувати низку складних робіт на полях і фермах.

Найчастіше агрокомпанії використовують дрони для відео- і фотозйомки полів, щоб перевірити стан і мікроклімат ріллі, виокремити найпроблемніші ділянки і спланувати заходи для ліквідації проблем. Усього за декілька хвилин можна отримати візуальну інформацію про стан великих посівних площ, а за декілька годин – просканувати поле з високою деталізацією. Ці дані неможливо отримати під час спостереження із землі.

На ринку є ще багато інших моделей безпілотників, які розроблено для виконання конкретних сільськогосподарських робіт. Наприклад – дрони-пастухи чи коптери для посіву. Останні вистрілюють капсулами з насінням і живильними речовинами глибоко у грядки. Інші дрони-оприскувачі сканують місцевість і рівномірно розпилюють необхідну кількість хімікатів та пестицидів на полях для захисту від шкідників і хвороб. Також дрони можна запрограмувати, щоб вони доставляли воду, добрива, пестициди в будь-яку точку угідь і тоді, коли рослинам це необхідно.

Очікується, що у найближчому майбутньому в сільському господарстві буде задіяно 80% потенціального ринку дронів (за даними видання Star Tribune).

Великі дані

Що і де вирощувати? Коли які роботи проводити? Які препарати і в якій кількості застосовувати? Приймаючи виробничі рішення, аграрії мають враховувати велику кількість чинників. Найважливіші з них – погода, стан ґрунтів і посівів, імовірність появи хвороб і шкідників, а також історія раніше виконаних робіт, завантаженість персоналу і техніки.

Ще кілька років тому агроном тримав усю потрібну йому інформацію в голові та в паперовому блокноті, у найкращому випадку – в таблиці Excel. Сьогодні передові агрохолдинги оцифровують усі фактори, що впливають на врожайність, перетворюють їх на дані та піддають глибокому аналізу, щоб покращити якість і збільшити прибуток.

Основні постачальники даних для кожної агрокомпанії – датчики та дрони. Спеціальні технологічні рішення, встановлені на полях, надають деталізовані дані про стан ґрунтів, а також докладну інформацію про погоду, вимоги до добрив, наявність води і шкідників.

За словами Едуарда Барроса, керівника напряму роботи з агробізнесом ірландської консалтингової компанії Accenture, рішення на основі даних про зрошення, удобрення та збирання врожаю можуть сприяти зростанню рентабельності фермерських господарств на 12–250 доларів на гектар.

Опрацьовують інформацію та надають аналітичні рекомендації цифрові бізнес-застосунки. Це допомагає побудувати точні алгоритми дій для підвищення врожайності та якості, а також заощадження ресурсів.

Впевнено крокувати у цифрове майбутнє

Кожна технологія – інтернет речей, дрони чи великі дані – несе значну користь для агробізнесу. Проте поодиноке їх використання недостатньо реалізує весь сучасний потенціал цифрових інновацій та не перетворює їх на цінність для бізнесу. Шлях до успішного зростання в агросекторі вимагає не тільки комплексного застосування технологій, але й переосмислення бізнес-моделей і впровадження концепції цифрового бізнесу.

Сільськогосподарським компаніям потрібна правильна платформа для інновацій, комплексне цифрове ядро, яке дозволить їм працювати на більш інтелектуальному рівні, використовуючи «розумні» технології. Постачання сировини, фермерство, виробництво і торгівля, а також переробка та маркетинг вимагають цифрової платформи з різними функціями, вона повинна забезпечувати поєднану, відкриту й інтегровану основу всіх процесів без перешкод чи бар’єрів, аби розширювати можливості бізнесу.

Традиційні галузеві межі розширюються, і в українських агровиробників з’являється можливість перетворитися з експлуататора активів на бізнес, що базується на послугах і результатах. Велика перевага для вітчизняних сільськогосподарських компаній полягає в тому, що вони можуть почати діяти просто зараз і все ще претендувати на переваги новаторів. Адже революційний цифровий стрибок на українському агроринку поки що зробили лише одиниці.

Згідно з дослідженнями Capgemini, ті, хто першим наважився впровадити нові технології, отримують значну цінність: зростання прибутків на 9%, збільшення рентабельності на 26% та покращення оцінки ринку на 12%.

Досвід галузей рітейлу та банків, які вже пройшли цифрову трансформацію, підтверджує, що перші компанії, які наважаться на впровадження інновацій, виграють. Кожна сільськогосподарська компанія має розробити власну цифрову стратегію та за допомогою комплексної цифрової платформи, такої, наприклад, як SAP S/4HANA, створити середовище для інновацій, що підтримує функціональні можливості та сценарії, які є необхідними для забезпечення людства якісно виробленими, здоровими та доступними продуктами харчування.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X