Укрпошта, Rozetka, Нова пошта. Навіщо ритейлерам і поштовим операторам свої банки?
Про намір купити банк кілька років відкрито говорить Укрпошта, але такі плани, за чутками, виношують також Rozetka і Нова пошта.
В Україні спостерігають справжній бум поглинань банків. Поки велика частина з них — виключно «віртуальні». Немає жодних гарантій, що в найближчому майбутньому відбудеться хоча б одна операція — покупка такого штибу активу складний і тривалий процес. Найближчою до укладення угоди, схоже, є Укрпошта. Її CEO Ігор Смілянський у коментарі Forbes у вересні повідомив, що розраховує закрити операцію до кінця першого кварталу 2022 року. Раніше він же говорив, що компанія вивчає кілька претендентів на поглинання.
Але інтерес до банків виявляє не тільки Укрпошта. З різних джерел відомо, що до банківського сектору придивляється головний конкурент державного поштового оператора Нова пошта, найбільший онлайн-ритейлер Rozetka, а також казахська Kaspi, яка нещодавно поглинула український сервіс Portmone.
Крім цього, не варто забувати про запуск кобренд-продукту ATБ й Райффайзен банку, а також необанку «Власний рахунок» від Fozzy Group і належного їй банку Восток.
Секрет успіху
Треба сказати, що українські ритейлери далеко не першопрохідці в цьому питанні. Подібні проєкти десятки років тому пробували запускати роздрібні мережі, наприклад, США. Успішних кейсів, на жаль, небагато. Скажімо, американський ритейлер Kroger, який за угодою з GuarantyBank почав розвивати мережу банківських відділень під брендом BestBank у 2005 році, через 12 років залишився без фінансового партнера. Формальною причиною краху цієї історії стала криза 2008 року. Хоча навряд чи це була єдина причина.
З недавніх прикладів можна згадати продаж у грудні 2020-го російського Оней-банку. Його власник — російська дочка мережі Ашан — розчарувалася в ідеї та продала непрофільний актив. Напевно, траплялися у світовій економічній історії й успішні проєкти, але я можу згадати тільки один. У 1932 році General Electric заснувала фінансовий підрозділ, щоб кредитувати населення під покупку побутової техніки власного виробництва. До 2014 року виділений в окрему структуру GE Capital розрісся до 35 тис. співробітників і $499 млрд активів. Щоправда, у 2015-му фінансовий бізнес компанії був розпроданий.
Якщо спробувати знайти спільне між провальними проєктами, порівняти їх із успішним кейсом, можна дійти одного простого висновку. Банківський бізнес «вистрілював» тільки в тому випадку, коли він не був інтегрований у ритейл. Тобто фінансові послуги не були частиною торгового підрозділу, не мали єдиною метою обслужити інтереси основного бізнесу. А існували й управлялися окремо.
Навіщо ритейлерам банки