Як на збитковому каршерингу заробляють у всьому світі і чому Україна пасе задніх

3 лютого 2022, 08:30

За всіма показниками шерингова індустрія розвивається і набирає обертів. Але за рахунок чого? Чому інвестори готові вкладати в начебто збиткові моделі, як на цьому заробляють у всьому світі і до чого тут технології майбутнього.

За прогнозом Global Market Insights, обсяг світового ринку каршерингу до 2024 року зросте до $6,5 млрд — показник ушестеро більший за обсяг 2015 року, що говорить про те, що на індустрію чекає значне зростання. Уже цієї осені закордонний Delimobil заявив про плани щодо IPO на Нью-Йоркській біржі і незважаючи на те, що компанія досі залишається збитковою, її оцінка склала $0,7-$1,1 млрд.

Відео дня

Чому іноземні інвестори вкладають у каршеринг і нові технології

У сервісу каршерингу можуть бути різні бізнес-моделі: підписка, free float, стаціонарний. І всі вони збиткові. Візьміть лідера ринку каршерингу на будь-якому континенті — 99% ця компанія є збитковою. Це пов’язано з великим стрибком розвитку індустрії, і стосується не так каршерингу, як будь-якої нової трендової технології. Візьмемо, наприклад, Uber і Lyft — велика ціна на ринку акцій, але збитковість по всіх напрямках. Це пояснюється надмірною кількістю грошей і бажанням інвесторів інвестувати у нові технології.

Uber та Lyft стали піонерами нової індустрії, що пропонують інноваційну альтернативу таксі. Обидві компанії відкрили підрозділи з розробки безпілотних автомобілів і публічно розмістили свої акції у 2019 році з різницею у півтора місяці.

Технології майбутнього — те, заради чого люди, фонди, корпорації готові фінансувати збиткові компанії навіть ціною відкладеного прибутку на 10, 20, 30 років. Згодом дуже багато хто стане прибутковим і завоює більшу частину ринку. Так, якась частина цих компаній виявиться бульбашками, але міжнародні інвестори готові вливати мільярди в компанії, які йдуть у нові напрямки і захоплюють нові сфери, а значить, їхнім пріоритетом стає формування ринку, а не «швидко відбиті вкладення».

Візьмемо, наприклад, Uber і Lyft — велика вартість на ринку акцій, але збитковість по всіх напрямках

Наприклад, здавалося б, безпечніше купувати акції Bayer, які ще 1899 року отримали патент на виготовлення Аспірину — зрозумілого, доведеного й ефективного продукту. Але натомість інвестори, від малого до великого, купують акції Tesla, яка лише у другому кварталі 2021 року вперше отримала прибуток. Як результат, у жовтні капіталізація американського виробника електромобілів перевищила позначку $1 трлн.

Тому зараз мета каршерингових компаній — захопити ринок і стати мейнстримом, а вже потім починати заробляти гроші. Для цього вони співпрацюють із гігантами автомобілебудування, щоб дотягнутися якомога ближче до споживача.

Каршеринг привчає користувачів як до нового формату прокату авто, так і до нового формату споживання:

  • клієнт платить за користування, а не за машину;
  • звикає до марки авто овготривалому trial за невеликі гроші);
  • купує машину «кавалками» плачує 5 євро за одну поїздку замість того, щоб купити авто за 30 тисяч євро);
  • сервіс розвантажує міста на тлі все суворіших норм викидів у Європі та Північній Америці та зростання завантаженості доріг.
poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У зв’язку з цим мільярдні інвестиції двох автогігантів Daimler Benz і BMW у побудову інфраструктури міської мобільності та розвиток каршерингового сервісу ShareNow не що інше, як довгострокова інвестиція та далекоглядні кроки на випередження.

Чому українські інвестори ще не заробляють на каршерингу

Український інвестиційний ринок поки що не настільки розвинений — він усе ще є досить ламповим, із невеликою кількістю гравців. Ситуацію з інвестуванням в Україні, не тільки стосовно каршерингу, можна порівняти з ринком нерухомості. Місцеві фонди вкладають у те, що вигідно, що у перспективі може подорожчати. Що вигідніше — вкластися в будиночок у глухому селі за $5 тис. чи у квартиру в Києві на Хрещатику за $2 млн?

Українським інвестфондам вигідніше вкластися в закордонний проєкт тільки тому, що там ринок за означенням більший, особливо американський — адже якщо компанія відкрилася в США і заявляє, що працюватиме в США та відкриватиме філії по всьому світу, очевидно, що її вартість зростатиме, а ціна української компанії не зростатиме.

І ще момент — в Америці компанія може заявити, що виходитиме на ринок Африки і лише на одній цій новині зібрати $1,5 млрд. В Україні на подібну заяву, максимум — поплескають у долоні та скажуть: окей, давай іди. Компанія вийде на ринок зі $100 тис. і нічого не зробить — можливості ринку не дозволять.

Як почати інвестувати в Україну

Приклад таких компаній, як Delfast раудфандинг) й Оптика 1st (пасивна франшиза) показує, що звичайні люди — не фонди, готові ставати інвесторами, готові вкладати гроші в проєкти. Компанії зібрали $3,5 млн і $8 млн відповідно, не з фондів, а зі звичайних людей.

Але єдине, що стримує повномасштабну хвилю інвестицій від населення, — законодавчі обмеження. Як тільки будуть прийняті законодавчі акти, що захищають як інвесторів, так і компанії, у які інвестують, дуже скоро інвестринок заворушиться та почне розвиватися. Люди з потоком грошей, який вони мають, своїми інвестиціями складуть конкуренцію інвестиційним фондам і почнуть їх розвертати з американського ринку на український. Покажуть, що на локальному ринку набагато вигідніше вкладати.

Давайте не забувати, що в Америці основні інвестори — звичайні люди і за рахунок них ринок й існує. Там у людей набагато більше інструментів для інвестування, тому що у банках дуже низька прибутковість. І поки в Україні немає цих інструментів, ми й надалі годуватимемо іноземні ринки грошима. А найголовніше: українці готові. Тому що наразі вони мають тільки два інструменти для інвестування: віднести гроші в банк або купити нерухомість. Тому ціни на нерухомість зростають так само швидко, як падають відсоткові ставки у банках. Тому що немає інших простих законних інструментів інвестування.

Наразі хочуть додати третій інструмент — купівлю акцій априклад, через додатки Альфа-банку, Mono банку). Щоправда, ми знову купуватимемо акції закордонних компаній: від України тут хіба що наш додаток. Це як магазин електроніки, який продає іноземні товари, замість локальних виробників.

На що звертати увагу інвесторам

Спостерігати за тим, як каршеринг розвивається у світі та в Україні. Відстежувати новини зі світу технологій. Нині навіть не важливо, хто і де їх розвиває — просунутий програміст у селі чи компанія міських хлопців у гаражі. Колись Tesla, Apple, Facebook і подібні до них починалися з маленьких гаражів.

Щороку їздити на Давоський Всесвітній форум і запрошувати зарубіжних інвесторів в Україну — цього недостатньо. Ніхто не приїде, бо спочатку подивляться, як ми самі рухаємо ринок.

Висновок

Каршеринг — індустрія умовно збиткова, але перспективна для мільярдних інвестицій у всьому світі. Нашому вельми практичному ринку такі речі розуміти важко, навіть незважаючи на те, що локальний Getmancar — прибутковий кейс.

Але на світових ринках, особливо на американському, інвестори дивляться не на прибуток, а на нові технології, перспективні ринки, капіталізацію компаній і довгострокові перспективи.

Також величезним поштовхом для розвитку внутрішнього ринку інвестицій стане ухвалення законів, які сприятимуть створенню нових інвестиційних інструментів для населення. Можливість законно інвестувати й отримувати відшкодування дасть поштовх для якісного зростання ринку не лише у сировинному напрямку, а й у розвитку фінтех-галузі. Інвестфонди, своєю чергою, зрозуміють, що, розділивши компанію на акції, зароблять більше і почнуть активно діяти всередині країни.

Показати ще новини
Радіо NV
X