Навіщо бізнесу соціальний маркетинг

21 вересня 2018, 14:00

У сучасному світі безліч соціальних викликів як глобальних, так і локальних. Ми звикли до того, що до вирішення соціальних проблем найбільш дотичні громадські організації та державні установи. Проте, такий стан речей демонструє відсутність значного прогресу. Причиною є обмежені масштаб та ресурси.

Потреба в інвестиціях для вирішення соціальних проблем зростає з кожним роком. Так, у 2016 році загальний розмір соціальних інвестицій склав більше $22 трлн. Ця колосальна сума вказує на те, що вирішення соціальних проблем вимірюється навіть не мільярдами, а трильйонами. З огляду на ці дані, державні та громадські структури не в змозі повноцінно вирішити соціальні проблеми такого масштабу, тому актуальним стає питання залучення бізнесу до реалізації соціальних проектів та втілення їх у життя. Тому що тільки бізнес здатний масштабуватися і створювати ресурси.

Відео дня

Саме тут народжується унікальна можливість для бізнесу - задовольняти потреби клієнтів і робити соціальний вклад. Хоча вирішення соціальних проблем не є основним його завданням, комерційним структурам варто думати інакше, оскільки соціальні проекти можуть не тільки зробити вклад у суспільство, але й сприяти вирішенню важливих бізнес-завдань. Інтегруючи соціальну відповідальність у бізнес модель, ви створюєте цінність для компанії і для суспільства (т.з. shared value, або взаємна цінність). Взаємна цінність – це створення економічної і соціальної вигоди одночасно. Для бізнесу недостатньо інвестувати просто в соціальні проекти, йому треба зробити соціальну відповідальність частиною свої щоденної бізнес-діяльності. Наприклад, маркетингової.

Гармонійне поєднання маркетингових цілей з вирішенням соціальних проблем призвело до виникнення новітньої концепції – соціального маркетингу. Він помітно відрізняється від комерційного. Комерційний маркетинг – це створення цінності для споживача з метою отримання вигоди для організації. Соціальний маркетинг – це адаптація комерційних маркетингових підходів під проекти, які мають на меті вплинути на поведінку цільової аудиторії, аби покращити її добробут чи добробут усього суспільства, частиною якого усі ми є.

Поняття "соціального маркетингу" з’явилося у 1970-х роках, коли Філіп Котлер озвучив думку про те, що однакові маркетингові принципи застосовуються як для продажу продуктів, так і для "продажу" ідей. Виникнення соціального маркетингу Котлер пояснює так: “На початку моєї професійної діяльності всі були впевнені, що маркетинг – це продаж супів, бобів та іншої їжі. Я почав говорити про те, що маркетинг – це продаж будь-якого продукту: ви запрошуєте туристів до свого міста – і це маркетинг населеного пункту; ви застерігаєте людей від паління – і це маркетинг певного способу життя. Я називав це соціальним маркетингом”.

Соціальний маркетинг стає все більш трендовим та ефективним інструментом просування бізнесу, його товарів чи послуг. Сьогодні це новий, креативним підхід до реалізації маркетингових цілей і впровадження соціальних змін, в межах якого компанія має "визначати" потреби, бажання й інтереси своєї цільової аудиторії і задовольняти їх ефективніше за конкурентів.

Один із перших прикладів у сфері соціального маркетингу продемонструвала компанія American Express, яка направляла 10 центів з кожної клієнтської операції по картках у фонд на реставрацію статуї Свободи. Усього за 4 місяці вони зібрали $1,7 млн, кількість використаних карток виросла майже в три рази і частота звернень клієнтів за новими картками – майже у двічі. Свіжим та схожим прикладом соціального маркетингу в Україні став цьогорічний проект компанії BASF, в рамках якого 25 грн від продажу кожного продукту Архітект перераховується на реставрацію об’єктів Шарівського палацово-паркового комплексу, що на Харківщині.

Коли мова йде про просування чи запуск продукту на ринок, більшість маркетологів тяжіють до використання традиційних методів і каналів, проте соціальний маркетинг дозволяє вийти за межі звичного, створити нову унікальну історію, поєднати бізнес і соціальні потреби. Такі проекти швидко знаходять відгук серед споживачів, вирізняють вас поміж конкурентів, змінюють сприйняття і ставлення до бренду.

Споживачам імпонують компанії, що демонструють зацікавленість у вирішенні їхніх бажань і потреб, а також складних соціальних питань. Як результат, ви отримуєте більше лояльних клієнтів. За результатами дослідження компанії Nielsen, 66% учасників сказали, що вони готові платити більше за товари чи послуги соціально свідомих компаній. Соціальна складова у відносинах між компаніями та споживачами стає все більш значущою, а часом і вирішальною.

Соціальні маркетингові ініціативи допомагають диференціювати ваш бренд серед конкурентів, оскільки ви позиціонуєте себе як компанія, що вирішила йти на крок попереду і сприяти розвитку не тільки власного бізнесу, а й соціуму. Взаємовідносини вашого бізнесу та суспільства такі ж важливі, як і відносини з клієнтами. Причетність до вирішення соціальних викликів дає неабияку конкурентну перевагу вашому бізнесу.

Компанії, які сповідують філософію соціального маркетингу, а не агресивної надокучливої реклами, продукують більш позитивне сприйняття у широкого загалу. Соціальна стратегія також допомагає зміцнити корпоративну репутацію та покращити імідж компанії.

В Україні соціальний маркетинг ще тільки розвивається, але має невичерпний потенціал. Не обмежуйте ваші ідеї та зусилля лише ситуативними пожертвуваннями на соціальні цілі. Кидайте виклик законсервованим підходам, робіть революцію у світі маркетингу.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X