Вісім фактів про пандемію, які потрібно усвідомити вже зараз

9 листопада 2020, 11:45

2020 виявився роком економічної ізоляції, коллапсу глобальних торгівельних шляхів, закриття кордонів. Але чи є сама пандемія кризою? Чи вона просто підсвітила проблеми світу, які вже назрівали?

Найголовніше з ексклюзивного інтерв'ю математика, філософа та автора книжок «Чорний лебідь» та «Антикрихкість» Нассіма Ніколаса Талеба на презентації оновлень Бітрікс24.

Відео дня

1. Проблема — не сама пандемія, а реакція на неї

Усе, що нам відомо про пандемію сьогодні - вона поширюється набагато швидше, ніж попередні. І світ зараз набагато ближчий до вибуху захворюваності, ніж 500 років тому.

Півтисячоліття тому мало хто перетинав океани, й деяким хворобам знадобилося більше ста років, щоб дістатися деяких поселень. Сьогодні ж досить однієї конференції, на яку зберуться 6−7 тисяч людей зі 150 країн. Один з них інфікує інших. 4 дні потому ви маєте ковід на більшості територій Землі.

У такій ситуації нам важливо бути більш відповідальними й реагувати швидше. Але люди роблять точно навпаки. Так само, як і керівництво країн. Ми досі витрачаємо гроші на створення атомної зброї, а не на швидкі тести. Якщо б ми мали можливість зробити швидкий тест, навіть якщо й не найточніший, і потім вирішити — піти чи не піти до ресторану — то говорили б сьогодні про зовсім інший перебіг пандемії.

2. Обмеження мають бути збалансовані, а дії - логічні

У європейців існує дивна політика заборони на роботу барів, але в той же час ми бачимо вщент заповнений людьми вагон метро. Так, звісно, не треба змушувати людей залишатися вдома, повністю ізолюватися й перетворювати країни на умовне гето. Має бути цілий комплекс заходів.

У світі існує багато крихких систем. А щоб зламати систему, яка по своїй суті є крихкою, потрібні каталізатори. Пандемія стала таким каталізатором і це, насправді велика послуга

Ті ж самі елементарні тести для тих, хто подорожує. Навіть якщо ви пересуваєтеся на коротку відстань, всюди мають бути тести перед тим, як сісти в літак. Через відсутність цього потреба в карантині зростає.

Тож влада має інвестувати гроші у забезпечення швидкого тестування, а не витрачати їх на витребеньки. Це найперше. Ще треба покращити роботу фахівців, які вивчають алгоритм поширення хвороби.

Та й, звісно, якщо вже існують обмеження для вирішення проблеми, тоді всі ми маємо їх притримуватись. Наприклад, усвідомити важливість тих же масок. Краще їх носити, навіть якщо ви не зовсім розумієте їхню ефективність — це точно краще, ніж нічого. Я бачу певну закономірність, яка може допомогти запобігти поширенню пандемії. Зокрема треба носити медичну маску, уникати скупчень людей, робити тести і дотримуватися інших простих правил.

3. Пандемія виявила крихкі системи і підштовхнула до реорганізації

У світі існує багато крихких систем. А щоб зламати систему, яка по своїй суті є крихкою, потрібні каталізатори. Пандемія стала таким каталізатором і це, насправді велика послуга. Злам системи — це новий початок, нові перспективи розвитку, адаптація людей. Не треба вважати пандемію прокляттям, бо багато речей, що відбулися, призвели до гарних результатів.

Погляньте на міста, які опинилися особливо крихкими — Нью-Йорк або Сан-Франциско. Вони завжди мали цілий набір невирішених бюджетних питань, люди переплачували за нерухомість і за послуги. А тепер багато хто працює, не виходячи з дому, і в них немає потреби бути близько до роботи. Тож Нью-Йорк, який був вкрай нестійким, зараз знову зруйнований, збанкрутілий.

Я вважаю, що це насправді велика послуга містам — збанкрутіти. Це поштовх до реорганізації. Потрібно змінити погляд на пандемію і розглядати її як те, що виявило слабкості і разом з тим відкрило сильні сторони.

4. Допомога потрібна людям і винахідливим компаніям, а не корпораціям

Допомагати треба не установам чи не містам, а саме людям. Я зацікавлений у порятунку самих працівників компаній, як людей, але допомагати великій компанії - це необачне витрачання грошей платників податків. Криза найсильніше б'є по простих людях. Потрібно берегти саме їх.

Зрозумійте, багато компаній вже просто не потрібні. Наприклад, торгові центри. В них немає потреби, люди звикають до онлайн-покупок, оскільки це більш доступно та зручно. Тож ми не повинні рятувати шопінг-моли. Треба скоріше допомагати працівникам цих центрів і віддавати перевагу маленьким магазинам на сусідніх вулицях, а не торгівельним центрам, де є скупчення людей.

Також ми не повинні бути байдужі до тих підприємців, хто є винахідливим та трансформує свій бізнес у щось нове. Саме вони створюють наше з вами майбутнє. Уявіть двох власників фітнес-залів. Один із початком пандемії лякається, закривається вдома і просто просить державу допомогти йому. Тоді як інший каже: «Ну добре, пандемія, так пандемія», — і починає працювати на оснащення домашніми спортзалами приватних домівок. І заробляє на цьому набагато більше, ніж до цього. Треба підтримувати компанії або людей, які старанно працюють в часи пандемії й шукають можливості навіть у ситуації нестабільності.

Якщо збанкрутує авіакомпанія, то все одно вона матиме літаки. Хтось може купити їх та реорганізувати в іншу авіакомпанію, яка матиме більш раціональну політику ведення бізнесу, а не просто буде орієнтованою на ділові поїздки.

5. Все, що треба зробити для компаній, — забезпечити їх технологіями

Те, що відбулося, на щастя, спричинило появу величезної кількості нових пристосувань. Якщо проектувати на сьогоднішню ситуацію, то люди більше не витрачають часу на дорогу до роботи і навчилися працювати вдома. І це дає набагато більше свободи у виборі місця роботи.

Якщо ви в Грузії чи Україні, наприклад, і не можете оформити візу для роботи в США, вирішити таку проблему можна дистанційним працевлаштуванням. Компанії надають достатньо можливостей, щоб працювати у зручному для вас режимі. У роботі з дому є, звичайно, і зворотній бік медалі - людям не вистачатиме фізичної активності, але і тут будуть пристосування.

Все, що ми можемо зробити для доставки, все, що ми можемо зробити для конференцій - забезпечити їх технологіями. Більшість успішних магазинів, що заробили свою популярність в останні чотири місяці, досягли цього завдяки технологіям. Саме вони збільшують коефіцієнт корисної дії будь-якої компанії.

6. Пандемія зробила неоціненну річ — підкосила систему освіти

Є компанії, котрі сильно страждають від пандемії. Скажімо, університети.

Наприклад, у Сполучених Штатах ціна за навчання в університеті або коледжі може сягати 60−70 тисяч доларів. Все те, що в Грузії, Південній Європі, навіть у Франції, коштувало би лише $4 тисячі.

Пандемія зробила неоціненну річ — підкосила національну систему освіти. Сьогодні вже можна отримати диплом онлайн в університеті на Кіпрі, що буде набагато дешевше, і на мою думку, нічим не гірше, аніж здобувати професію в одному з університетів США.

До речі, вчителі й професори від цього не страждають, бо багато хто отримував замалу зарплату від управління університетів, а зараз проводять заняття по зуму і можуть напряму працювати зі студентами. У мене є багато друзів, які звільнилися з роботи в университеті, і викладають кільком сотням студентів в режимі онлайн.

7. Кругообіг смертності бізнесу треба усвідомити і прийняти

Останні 15 років ми переживаємо період процвітання. Так, зараз у нас криза, але вона врівноважена попереднім зростанням. Багато великих компаній збанкрутіли та втратили все, але це нормально. Якщо ще 50 років тому середній цикл розвитку компанії становив приблизно 50−60 років, то сьогодні світ став надзвичайно динамічним й скоротився до 10−11 років. Зараз завдяки бурхливому розвитку технологій шлях від провінційної компанії до рівня Google може тривати лише кілька років. Але так само небагато часу треба, щоб впасти з рівня Googleдо рівня початкової компанії. Це рівносильний процес.

Ви маєте розуміти, що існує так званий кругообіг смертності бізнесу. І ця смертність не через ковід — вона приходить через те, що ми живемо в динамічному світі, де відбувається велика кількість змін.

Зараз треба сфокусуватися на ключовій ідеї - підтримувати працівників, підтримувати нові бізнеси, які допоможуть нам стати більш адаптивними до нових реалій, ніж застарілі акули. Коли ви надаєте перевагу старій компанії, ви забираєте шанс у перспективного новачка. Ви маєте дивитися на ситуацію саме так.

Повне інтерв'ю ви можете переглянути тут.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X