Не тільки пельмені. Як розвивається ринок напівфабрикатів в Україні
В Україні набирають обертів світові харчові тренди, серед яких тренд на здорове харчування і тенденція до харчування на ходу.
Найперспективніший, «молодий», але такий, що зростає щороку, тренд — «делегувати» приготування їжі. Наприклад, споживачі вважають за краще купувати рис у порційних пакетиках для варіння. Хоча він дорожчий за звичайний на 60−70%.
Щороку дедалі більше українців не знаходять достатньо часу для самостійного готування, а купують заморожені напівфабрикати і просто доводять їх до готовності протягом декількох хвилин (або вибирають готові страви в уже перевірених кулінаріях).
Ядро споживачів м’ясних напівфабрикатів — покупці віком від 25 до 65 років, які становлять 48,5% населення України. Це грає в плюс виробнику, який для задоволення клієнта працює над якістю і розширенням лінійки.
Проблема
Стереотип сприйняття у споживача залишився таким: продукт заморожений і в упаковці, отже, і ціна на нього не може бути високою. Це незважаючи на те, що посилився контроль якості і підвищилися вимоги до безпеки продукту з боку держави. Репутаційні ризики стали вагомішими для виробників напівфабрикатів, тому сам продукт став якіснішим.
Нині стоїть головне маркетингове завдання на ринку готової до приготування продукції (ready to cook) — змінити ставлення покупця до напівфабрикатів, а саме відійти від стереотипу, що фарш — це завжди ММО (перемелені кістки з невеликою кількістю м’яса), соя та м’ясо на крайніх термінах реалізації.
Більшість компаній гостро відчули цю недовіру від моменту появи на ринку продуктів охолоджених напівфабрикатів рівня «середній плюс». Постійно доводиться реалізовувати маркетингові кампанії на «свіже» знайомство клієнта з якістю напівфабрикатів, аби зруйнувати стереотипи і показати переваги продукту.
Україна / США
У США, наприклад, абсолютно навпаки: у магазинах є окремі величезні ряди з продукцією напівфабрикатів різного виду, яка має добрий попит. Така популярність напівфабрикатів у європейських країнах і Штатах обумовлена історично сформованою довірою до виробників і продукції. Ще один важливий фактор — відсоток жінок, які працюють. Наше суспільство теж стрімко рухається до цього: щодня особистий час скорочується, і буде все складніше його викроїти для приготування їжі.
Вже зараз усе більше українок схильні виділяти час на інші потреби і не витрачати на приготування їжі. Крім того, спостерігається така ж тенденція і серед чоловіків: все частіше в супермаркеті в кулінарії можна зустріти чоловіка, який купує готові і напівпродукти страви. Уже зараз більшість працюючих жінок і чоловіків довіряють свої обіди і вечері кулінарії тих супермаркетів, в яких вони звикли купувати продукти. Це обумовлено ще й тим, що сьогоднішній український ринок напівфабрикатів формувався мережами протягом останніх 20-ти років і левова заслуга в цій справі належить кулінарним цехам, які працюють у супермаркетах. Ніде: ні в Європі, ні в США — я не бачила такої розвиненої кулінарії, як в Україні.

Перспективи розвитку напівготових страв
Успішність компаній, які займаються замороженими напівфабрикатами в Україні залежить як від купівельної спроможності споживачів, так і від рівня інфляції. Найчастіше, щоб зберегти достатню рентабельність, компаніям-виробникам доводиться йти на хитрощі в рецептурі напівфабрикатів. Можлива поява і відвертого фальсифікату.
Тому великі бренди дбають про свою репутацію і намагаються виділити свою продукцію із загального ряду. Це може бути додаткове збагачення пельменів вітамінами і мінералами або випуск великих пельменів зі збільшеним об'ємом фаршу. Деякі компанії позиціонують свою продукцію, як приготовлену за домашніми рецептами і навіть зроблену вручну.
Вплив карантину
У карантинних умовах істотно просів ринок охолоджених і заморожених м’ясних (ready to cook) напівфабрикатів у період з кінця березня і до кінця квітня. Більшість людей купували сире м’ясо і птицю на вагу, оскільки було достатньо часу для приготування їжі вдома.
Починаючи з середини травня і до сьогодні ринок поступово повертає колишні обсяги. За літній період продажі мають повністю відновитися. Також є перспектива розвитку нових напрямів, тому що карантин змусив виробників шукати нові цікаві продуктові лінійки, нові способи збуту
Насамкінець хочу відзначити, що ринок напівготових страв зростає, що дуже надихає підприємців. Виробництво м’ясних напівфабрикатів в Україні перевищує позначку 90−95 тис. тонн на рік.
Але водночас існує багато проблем з кваліфікованим персоналом, зростанням зарплат, постійним людським фактором і посиленим контролем з боку державних служб і обов’язковим впровадженням системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР) відповідно до стандартів ISO/TS.
У цього ринку, безумовно, майбутнє, однак довіра і зростання залежать як від виробників, так і від контролюючих служб, які перевіряють відповідність продуктів стандартам якості і безпеки в нашій країні. Тільки так споживач зможе довіряти і захоче заощадити свій час, збільшуючи зростання ніші напівфабрикатів.