Реформа податкової міліції — знову не на часі?

21 січня 2021, 10:30

Міністр фінансів Сергій Марченко дав розгорнуте інтерв'ю Радіо НВ. Серед іншого, він назвав питання створення Бюро економічної безпеки дискусійним. Мовляв, існує ризик «створити чергового монстра», який лише «мультиплікує» проблему.

Розвиваючи свою думку, Марченко фактично визнав, що покладає великі надії на Державну фіскальну службу, тобто на недоліквідовану податкову міліцію.

"…Зараз призначений новий керівник ДФС. Є сподівання, ми поставили йому завдання, щоб він показав модель, як ми можемо переформатувати наявну історію з податковою міліцією, щоб дійсно направити основні зусилля на превенцію, на аналітику і вже потім далі використовувати інструментарій", — зазначив міністр фінансів.

Відео дня

Все це — досить шокуюча інформація. Озвучена вустами чинного міністра, вона вчергове змушує засумніватися у щирій відданості нинішнього уряду справі реформ. Нагадаю, що проблема ліквідації податкової міліції гостро постала після перемоги Революції Гідності у 2014 році, та відтоді так і не була вирішена.

За часів Віктора Януковича цей правоохоронний орган вважався одним із найрепресивніших в країні. У руках злочинного керівництва він був інструментом, за допомогою якого «віджимали» прибуткові бізнеси, займалися вимаганнями, а також розправлялися з «неугодними», наприклад, тими, хто фінансував опозиційні політичні партії. Саме через подібний гіркий досвід «спілкування» з податковою міліцією багато підприємців підтримали Революцію Гідності.

Отож, після втечі Януковича і його поплічників, які, до речі, так чи інакше мали стосунок до податкової міліції, питання ліквідації структури набуло неабиякого значення. На це неодноразово звертали увагу в МВФ, та до справи ніяк не доходило, аж поки у 2018 році, коли Оксана Маркарова очолювала Міністерство фінансів, не було прийнято рішення про розподіл ДФС на ДМС та ДПС, а також ліквідацію податкової міліції.

Пригадаймо 2019 рік. Саме тоді йшла активна робота над законопроектом про Службу фінансових розслідувань авторства Ольги Василевської-Смаглюк — аналітичного органу, що мав би займатися виявленням, припиненням, розкриттям та досудовим розслідуванням злочинів у фінансовій сфері. Відповідно до законопроекту, функції, що належать до компетенції МВС та СБУ, мали бути припинені.

Міністр фінансів фактично прямим текстом визнав, що сучасна аналітична служба, на яку давно чекає український бізнес і наші міжнародні партнери, йому не потрібна.

Врешті-решт 2 жовтня 2019 року його було прийнято у першому читанні, але пізніше, а саме 17 січня 2020 року, відхилено та знято з розгляду. Далі депутатський корпус почав працювати над законопроектом про Бюро економічної безпеки. 3 вересня 2020 року його ухвалили у першому читанні. Наступна фаза обговорення цього надважливого законопроекту запланована на наступному пленарному тижні.

Очевидно, що така пробуксовка із прийняттям цього законопроекту пояснюється тим, що в ідеї створення єдиного слідчого органу щодо розслідування економічних злочинів завжди були дуже впливові опоненти, адже, крім ліквідації вже згаданої ДФС, «економічні» підрозділи мали бути розформовані в СБУ, ДБР та інших правоохоронних органах. Проте щоб міністр фінансів став опонентом реформи ініційованої власним міністерством — це вже занадто.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Пікантності ситуації додає те, що саме чинний міністр фінансів Сергій Марченко є одним із підписантів Меморандуму з МВФ, згідно з яким Україна взяла на себе зобов’язання ліквідувати податкову міліцію та створити новий орган фінансових розслідувань.

Мало того, у цьому документі, і я про це неодноразово наголошував у своїх публічних заявах, чорним по білому прописано, що відповідні рішення мали бути ухвалені до 1 січня 2021 року. Саме тому це питання досі не зникло з порядку денного, незважаючи на небажання депутатів приймати відповідні закони, а також на провокаційні заяви урядовців.

Тож про що, на мою думку, свідчить заява Марченка?

Насамперед про те, що насправді ДФС ніхто ліквідовувати не збирається. Торги за «правильну» редакцію законопроекту про БЕБ тривають, але це більше схоже на затягування часу та на виставу для заокеанських партнерів. Владу ж повністю влаштовує status quo.

Через це, на жаль, маю підозри, що податкова міліція під тою чи іншою назвою так і буде існувати. До того ж, оскільки цьому органу треба буде доводити своє право на існування, він буде виконувати усі вказівки міністра фінансів, який цією заявою фактично виступив його адвокатом. Тому лишається тільки сподіватися, щоб ці вказівки були законними.

І ще один тривожний сигнал. «Наша ключова проблема — в тому, що функція мінімізації податкових зобов’язань шляхом ухилення від сплати податків і пов’язана з цим корупція, я підкреслю — пов’язана корупція, це дуже сполучені посудини. Несплата податків корумпує всю систему», — заявив Марченко у тому ж інтерв'ю. На думку міністра фінансів, вся корупція йде від бізнесу: підприємці - злочинці, які корумпують чиновників, а податкові міліціонери — провідники законності, здатні захистити інтереси держави. Такий підхід ми вже бачили в Азарова та Захарченка, і всі знаємо, до чого це їх довело.

Міністр фінансів фактично прямим текстом визнав, що сучасна аналітична служба, на яку давно чекає український бізнес і наші міжнародні партнери, йому не потрібна. Ба більше, спроба залякати громадськість міфічним новим «монстром» є підтвердженням наміру влади зберегти монстра цілком реального — податкову міліцію і продовжити теперішню тенденцію перетворення фіскальних органів на спецзагін для боротьби з політичними опонентами.

Показати ще новини
Радіо НВ
X