Найуспішніші франшизи в Україні
Але загальні тенденції свідчать про поступове зростання ринку – наприклад, цього року про надання франшизи для України повідомила шведська компанія IKEA, а у жовтні стало відомо про майбутнє відкриття у Києві першого магазину H&M.
Тим не менш, якщо оцінювати представлені в Україні франшизи за походженням, можна побачити, що частка присутності глобальних брендів у нас складає близько 35% відсотків. Більшість франшиз на вітчизняному ринку – це місцеві компанії. Цьому є кілька пояснень – такі як, обережність західних брендів та їх недостатня обізнаність стосовно перспектив ведення бізнесу в Україні. Українські франшизи традиційно спрямовані на низький та середній ціновий сегменти, а найбільш затребуваними напрямками є послуги та харчування (тобто ресторани, вулична їжа, пекарні тощо).
Поглянемо на кілька прикладів великих франшиз, що стали успішними в Україні.
MAFIA
Мережа ресторанів італійської та японської кухні, що нараховує більше 30 закладів. В Україні діють 9 франшиз цього бренду.
Необхідна сума інвестицій – від $315 тис. Паушальний внесок – від 30 тис. євро. Роялті – 5% від продажів щомісяця.
Термін окупності – 24-36 місяців.
Серед причин, що забезпечують ефективну роботу франчайзингу та високу якість послуг, представники бренду виділяють впровадження систем автоматизації в управління ресторанами, а також регулярні внутрішні аудити, які проводяться у закладах.
NOVUS
Торгівельна мережа, що працює в Україні з 2008 року. До її складу входять 43 супермаркети. З 2015 року компанія прийняла рішення розвивати франчайзинговий напрямок – наразі відомо про 3 франшизи, що діють в різних регіонах України.
Необхідна сума інвестицій – від $175 тис. до $5 млн. Паушальний внесок – відсутній. Роялті – 1% від щомісячного товарообігу.
Термін окупності – 18-36 місяців.
Своїми перевагами на українському ринку бренд вважає наявність власних логістичних центрів, що дозволяють скорочувати витрати партнерів, власний імпорт, а також допомогу у визначенні асортиментної політики у магазинах партнерів.
FITCURVES
Міжнародна мережа фітнес-клубів для жінок. Представлена у 88 країнах. Почала працювати на ринку України з 2007 року, наразі нараховує більше 140 клубів.
Необхідна сума інвестицій для відкриття клубу – від $15 тис. Паушальний внесок – $33,5 тис.
Термін окупності – 12-18 місяців.

Успішність бренду забезпечується комплексним характером послуг необхідних для схуднення і здоров’я сучасної жінки, а також системою підтримки нових партнерів, та високою рентабельністю бізнесу – на рівні 25%.
Серед загальних рис, що поєднують успішні франшизи, можна виділити:
- Власна програма супроводу партнерів. Тобто успішна франшиза – це не лише продаж бізнес-моделі, але й уважність та допомога партнерам у підготовці персоналу, дотриманні якості послуг, створенні інтер’єру закладів та ін.;
- Наявність у власників франшизи досвіду керування мережею. Деякі фірми сьогодні починають розвиватися за франчайзинговою моделлю одразу з моменту відкриття. У той же час, наявність власної мережі закладів як своєрідного фундаменту франшизи є ознакою успіху, адже підтверджує життєздатність бізнес-моделі компанії;
- Спільні цінності. Успішні франшизи обирають партнерів, які розділяють їх цінності та погляди на ведення бізнесу. Це допомагає формувати здорову бізнес-культуру, додержуватися спільних стандартів якості та разом працювати над посиленням репутації бренду.