Чим бізнесу зайнятися на карантині: три ідеї від адвоката
Як підприємцям правильно використати вимушену «виробничу паузу» і посилити власний захист
Через загальнонаціональний карантин багато компаній перевели своїх співробітників на домашній режим роботи, закрили або обмежили роботу офісів, відмовилися від публічних заходів і відряджень. Проте таку вимушену паузу у виробничому процесі можна і потрібно використати задля посилення захисту бізнесу, адже хаосом можуть скористатися численні недоброзичливці. Ось кілька простих, але ефективних порад, які ми даємо своїм клієнтам-підприємцям.
Оновлення політик на випадок обшуків і допитів
Хоча бізнес буде мінімізувати свою активність на період карантину, правоохоронні органи поки не планують скасовувати проведення слідчих дій, роботу слідчих суддів, які розглядають клопотання про обшуки, а також роботу детективів і слідчих, які проводять допити, ніхто офіційно не відкладав. Відтак у будь-який момент компанії, які уже фігурують або потенційно можуть фігурувати у кримінальному провадженні, можуть стикнутися із такими заходами.
Під час карантину закритий офіс чи мінімальна кількість працівників у ньому можуть стати «легкою здобиччю» для силової групи Нацполіції або НАБУ. Тому для тих, хто відчуває себе в зоні ризику (в першу чергу, компанії, які працюють із державними замовленнями, експортери-імпортери в/з Росії, Білорусі, Казахстану та інших пострадянських країн, а також ІТ-бізнес) варто оновити свої інструкції на випадок обшуків чи допитів співробітників, актуалізувати контакти адвокатів і перевірити порядок їхньої роботи під час карантину. Якщо ж таких інструкцій не було чи у підприємства взагалі немає договору із адвокатом — саме час про це подумати.
Звичайно, не варто проводити «очні» навчання із правильної поведінки під час обшуку, але переглянути кілька онлайн-курсів з цього питання співробітникам не завадить.
Упередження рейдерської атаки
Загальний хаос і суєта — родючий ґрунт для зловмисників, які готові переписати на себе вашу компанію чи майно за черговим підробним рішенням суду чи на підставі ухвали чергового «чорного» нотаріуса.
Особливо це актуально напередодні весняного сільськогосподарського сезону для аграріїв. Карантин — хороша нагода ще раз упорядкувати документи, переглянути перелік проблемних акціонерів чи партнерів по бізнесу, оновити систему моніторингу змін у реєстрах, аби не пропустити незаконну зміну прав власності на землю, нерухомість чи корпоративні права. Слід пам’ятати, що рейдери навряд чи будуть дотримуватися заборони уряду збиратися більше 200 людей і цілком можуть провести в такому складі і фіктивні збори акціонерів, і фізичне захоплення активів.
Антирейдерська колегія Мін'юсту сама визнає, що має великий вал звернень. Передбачити, на скільки збільшиться потік скарг під час кризи (традиційного часу для переділу власності) зараз навряд чи хтось візьметься. Відтак завдання бізнесу — самостійно мінімізувати можливі ризики.
Інвентаризація систем фізичного захисту та ІТ-безпеки
Сумнівно, що знайдеться сьогодні хоча б невеличка кав’ярня, чи тим більше склад або офіс, не обладнані пожежною і охоронною сигналізацією, кнопкою виклику охоронної фірми або іншими засобами гарантування фізичної безпеки. Проте коли востаннє ви перевіряли їхню дієздатність? Чи можна сказати на 100%, що в разі, коли компанія закриє свої виробничі і торгові приміщення на два-три тижні, до них безкарно не навідаються мародери, бо камера раптом перестала працювати чи відійшов дріт у датчику руху? Початок карантину — саме час провести перевірку всього обладнання, освіжити контакти пульта охорони і переконатися у бухгалтера, що послуги оплачені. Більше того, можливо варто розглянути питання переміщення архівів із документами у більш надійне місце, ніж закритий наглухо офіс.

Друга складова, про яку варто потурбуватися — ІТ-безпека. Далеко не всі підприємці мають резервні сервери чи «хмари» для зберігання важливої інформації, надійно захищені комп’ютерні мережі тощо. Як правило, більше цьому приділяє увагу великий бізнес та підприємства, для яких ІТ-технології — частина виробничого процесу, хоча і їхня ІТ-безпека теж іноді накульгує. Що ж стосується малого та мікробізнесу, то карантин — хороший час для освоєння хмарних технологій, заміни паролів і оновлення програмного забезпечення до рівня, який мінімізує ризики зовнішнього втручання.
Перевірка контрагентів
Питання, до якого могли «не доходити руки» до карантину, тепер може отримати набагато більше часу для вирішення. Наявність надійного постачальника, дистриб’ютора, партнера, контрагента під час кризи — одна із важливих запорук проходження шторму із мінімальними втратами.
Проте очевидно, що про свої внутрішні проблеми люди і компанії розповідають в останню чергу. Карантин — це час, коли контрагенти будуть просити вас про відстрочку платежів, посилаючись на пандемію чи світову кризу як на форс-мажорні обставини. Чи варто тут іти назустріч — вирішувати слід у кожному окремому випадку (ми радимо підчистити дебіторську заборгованість і краще мінімізувати передоплати, а також на максимум зібрати борги). Карантин — саме час «прогнати» своїх бізнесових візаві через системи моніторингу чи оцінки ризиків. Прорахувавши наперед — наскільки це взагалі можливо — наслідки співпраці. Затримки оплати і постачання, дефіцит певних груп товарів, порушені логістичні ланцюжки — лише частина того валу проблем, які очікують на бізнес під час кризи. Проте знання хоча б того, «з якого боку прилетить» — уже суттєво підвищить рівень готовності до турбулентності порівняно з іншими.
Попри відносну простоту таких заходів, багато підприємців сьогодні не ставлять собі їх у план обов’язкових активностей, переймаючись, переважно, поточними викликами (як організувати дистанційну роботу, домовитися про відстрочку орендної плати чи організувати альтернативні канали постачання товарів). Однак «пробоїни» в юридичному захисті, особливо в неспокійні часи кризи, можуть повністю нівелювати ці зусилля. Тому нехтувати ними не варто.