Чи роблять корпоративні програми з благополуччя щасливішими співробітників й акціонерів?

27 листопада 2020, 15:00

Чому економія на розвитку співробітників під час кризи приносить зворотний ефект.

У будь-якій нестабільній ситуації бізнес, як правило, починає скорочувати витрати. Зазвичай першими під оптимізацію підпадають програми, пов’язані з турботою про персонал і його розвитком, як-от навчання, тренінги та корпоративні заходи.

Відео дня

Парадоксальність ситуації в тому, що за свою більш ніж 10-річну кар'єру HR-директора в найбільших промислових холдингах країни, я бачу прямо протилежну закономірність. Грамотна програма підтримки співробітників, особливо в кризовий або тривожний час, економить бізнесу набагато більше, ніж відмова від всіх корпоративних «фішок» разом узятих.

Давайте з’ясовувати. Є базові витрати на персонал, від яких неможливо відмовитися. Крім фонду оплати праці, до них відносяться витрати на гарантований соціальний пакет, організацію робочого місця, рекрутинг і адаптацію персоналу, звільнення і переміщення. І в довгостроковій перспективі вигідніше знайти дієвий інструмент, який дозволить системно знизити базові витрати і підвищити продуктивність, ніж просто одноразово скасувати корпоратив або тренінг.

Як дорого обходяться роботодавцю лікарняні співробітників насправді?

Одне з найпоширеніших явищ серед співробітників, вплив якого моментально відображається на фінансових показниках в короткостроковій і довгостроковій перспективі, це абсентеїзм і презентеїзм.

В обох випадках досвідчений HR і CEO зможуть підтвердити на цифрах, що сума, яку втрачає роботодавець внаслідок звільнення працівника на лікарняний або його номінальної присутності на робочому місці, може становити до 2−3 його зарплат за період відсутності і неодмінно призводить до додаткових витрат для бізнесу, а саме: компанія змушена збільшити коефіцієнт підміни, тобто або підвищити кваліфікацію витрати на навчання вже потрапили під ніж) і тим самим зробити можливою взаємозамінність персоналу, або збільшити штат (витрачаємо не тільки на оплату лікарняних, а й на рекрутмент, адаптацію та заробітну плату підмінного персоналу).

Фінансові втрати будуть ще вищими, якщо на лікарняний йде співробітник, який займає мультифункціональну позицію. У компаніях, де одна людина виконує дві і більше функції, його відсутність буде дорого обходитися роботодавцю і може стати серйозним ударом по бізнесу.

З презентеїзмом, тобто з недостатнім залученням співробітника в робочий процес, також можна працювати. Існує дві основні групи методів — правильна система мотивації, яка чітко визначає драйвери професії (за що саме ми хочемо платити співробітникові гроші), і друга — організація благополуччя співробітника, тобто максимально сприятливого середовища, що дозволяє сконцентруватися на роботі, а не на вирішенні особистих проблем.

Як контролювати зростання фонду заробітної плати?

Більшість HR-фахівців підтверджують: співробітники вкрай рідко задоволені рівнем своєї зарплати на 100%. Переважна частина вважає, що їм мають платити більше. Результатом хронічної незадоволеності часто-густо є звільнення співробітника з компанії. Для роботодавця це додаткові витрати на звільнення, рекрутмент і адаптацію.

З одного боку, прагнути заробляти більше — це нормально і природно. Але, з іншого, досвідчений HR безпомилково вкаже на черговий парадокс. Навіть власник вищої зарплати, якої достатньо для підтримки високого рівня життя, відчуває фінансові страхи: 1) втратити фінансове благополуччя в майбутньому; 2) перспектива бідної старості; 3) через неспроможність оплатити навчання дітей, допомогти батькам і виконати інші сімейні та соціальні обов’язки. І, як результат, співробітники вдаються до за ще вищими заробітками.

Глибокі інтерв'ю зі співробітниками показують, що корінь проблеми приховано часто не в тому, що заробітна плата замала, а радше в тому, що її не вистачає. І хоча співробітник бачить пряму залежність між сумою компенсації і відчуттям вистачає/не вистачає, насправді проблема прихована в низькій фінансовій грамотності і невмінні керувати особистими фінансами. З цього можна зробити висновок: навчивши співробітників ефективніше розпоряджатися грошима, роботодавцю простіше керувати зростанням фонду заробітної плати.

Таким чином, насправді найвищі витрати роботодавця пов’язані саме з базовими витратами на персонал, і для підвищення прибутковості бізнесу та його акціонерів зосередитися варто саме на контролі і ефективному управлінні ними.

Корпоративне благополуччя — задоволені всі

Сьогодні далекоглядні організації і компанії впроваджують програми корпоративного благополуччя, прагнучи підвищити рівень задоволеності своїх команд, а заодно і прибутковість бізнесу. Позитивний ефект таких програм в тому, що вони здатні знизити базові витрати на персонал протягом тривалого часу, підвищуючи при цьому ККД співробітників.

Коли співробітники здорові і задоволені своїм життям загалом, зростає їх ефективність. Це виконані КПЕ, закриті в строк проекти, високі продажі. Благополучні співробітники — менше лікарняних днів, менше звільнень, нижчі витрати на рекрутинг і адаптацію персоналу.

Саме тому корпоративне благополуччя (Wellbeing) стало одним з головних трендів трансформації системи управління персоналом і передбачає впровадження програм, що підтримують співробітників, піклуючись про фізичне, ментальне, фінансове та соціальне благополуччя.

Та чи все легко на практиці?

Всі програми й інструменти веллбіїнгу теоретично звучать відмінно і багатообіцяюче. Та наскільки вони ефективні за реальних умов? Розповім про деякі результати, яких ми досягли в нашій компанії з упровадженням програм корпоративного благополуччя.

Фізичне благополуччя. Ми прийняли рішення запровадити програму для просування здорового способу життя, яка має три напрямки: здоровий сон, денна норма пройдених кроків і правильне харчування. Водночас як підтримку програми компанія розробляє в своїх їдальнях «здорове меню». Всі наші побоювання щодо того, як люди поставляться до змін в меню, упровадження нових страв, які не відповідають їхнім харчовим звичкам, сформованим роками, виявилися марними. Вибіркові анкетування співробітників, що обідають в їдальнях, показали їх відкритість таким змінам, тому найближчим часом заплановано оновлення меню. Результати анкетування показали, що співробітники стали усвідомленішими і готові працювати над своїм здоров’ям, готові до відмови від сформованих звичок на користь гарного самопочуття.

В рамках цієї ж програми було проведено опитування про вакцинацію від грипу напередодні осінньо-зимового періоду. Два питання з цієї анкети, «Чи робили ви коли-небудь таку вакцинацію?» і «Чи будете ви її робити зараз?», дуже добре відобразили зміну ставлення співробітників до свого здоров’я. Результати були такими: понад 90% співробітників ніколи в житті не робили подібні вакцинації, і понад 70% заявили, що зараз вони хочуть її зробити. Це свідчення більш усвідомленого ставлення до себе. Такі результати є відмінними показниками успішності веллбіїнг-програм.

Фінансове благополуччя. Запускаючи програму фінансової грамотності для співробітників, ми хочемо допомогти їм грамотно керувати особистими фінансами, отримати базові навички інвестування, накопичення фінансових ресурсів та їх захисту. Ми бачимо, що ці знання сприяють спокійному емоційному стану людей і нейтралізації страху не впоратися зі своїми фінансовими зобов’язаннями. В результаті стрес від постійного очікування фінансового провалу у співробітників знижується, і їм уже не потрібно переходити в іншу компанію тільки через гроші. Наприклад, якщо компанія-конкурент запропонує співробітнику зарплату навіть на 30% більше, ймовірність того, що співробітник змінить комфортне, безпечне і перспективне оточення на гроші, зменшується в рази. Проте в компаніях, де не дбають про добробут співробітників, люди схильні змінювати роботу навіть заради підвищення зарплати в 5%.

Для тих, хто сумнівається: розвиток технологій сягнув сьогодні неймовірно високого рівня, проте доступні сьогодні технології практично всім. Єдине, що вирізняє компанії одну від одного і ділить їх на успішних і провальних — це людина. Залізо, програми — вони всюди однакові, а люди всюди різні. Навіть на технологічних виробничих майданчиках та людина, яка натискає на кнопку, крутить двигунець, стежить за показниками або стоїть біля конвеєра, може бути або частиною успіху компанії, або причиною травми, аварії чи краху всього бізнесу. Тому, вдосконалюючи культуру і усвідомленість співробітників, компанія отримує ресурс, який в рази є ціннішим, ніж будь-які сучасні технології.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X