Я зруйнувала всі бізнес-міфи про США

2 коментувати
За три тижні у Штатах я розбила вщент величезну кількість міфів. Про бізнес-реалії, стиль життя та цінності цієї унікальної в своїй багатогранності країни у призмі мого сприйняття та досвіду

Якщо в пошуковій системі Google написати три прості літери "сша", то ви побачите 351 млн посилань: новини, політика, історія, традиції та безліч інших цікавих речей. Така інформаційна картина була в мене напередодні бізнес-поїздки до Сполучених Штатів Америки. Та насправді є багато "але", які вщент розтрощили всі стереотипи.

Міф 1. США з'єднані єдиним бізнес-підходом

Південно-західна частина (Каліфорнія) і північно-східна частина (Іллінойс з Мічиганом та окремо Нью-Йорк) – це абсолютно різні проекти, цінності та бізнес-підходи.

Каліфорнія – "країна" з особливим підходом і ставленням до життя. Я б розширила кордони Кремнієвої долини на Сан-Франциско та Лос-Анджелес. Саме в цьому географічному діапазоні народжуються всі найновіші розробки та фішки. Наприклад, Лос-Анджелес – Мекка проектів, пов'язаних з VR. Офіційно кіностудії не говорять в релізах про розробку фільмів в VR, але робота над цим кипить. За прогнозами, вже протягом найближчих двох років варто очікувати першого повноцінного голлівудського блокбастера в форматі VR.

У межах Каліфорнії практично всі проекти відмовляються від розробки довготривалих стратегій. Здавалося б, правильний і досить класичний підхід – стратегія виведення нового продукту на ринок. Але зараз це не працює. Дуже популярний принцип lean маркетингу або бережливого виробництва. Тому і digital development сфокусований на оперативному виробництві простих, часто шаблонних сайтів, зі швидким впровадженням і постійним тестуванням та оптимізацією.

Проте в північному Іллінойсі та Мічигані не зрозуміють сенс такого шаблонного підходу. Тут при розробці цінна ґрунтовна тактика: аналіз ринку, продукту, ретельне планування структури, поетапна реалізація невеликими ітераціями. Про жодні шаблонні рішення мова не йде. Все повинно бути індивідуальне, орієнтоване на використання протягом максимально довгого періоду без кардинальних змін, з простим управлінням, а краще повністю автоматизовано. В Іллінойсі ми зустрічалися з представниками автомобільних компаній: для них сайт – основний інструмент продажів, навіть ТБ вже втратило першість.

Міф 2. VR ще дуже далека від повсякденної реальності

Популярність технології розробки VR набирає стрімких обертів, а вартість години роботи кваліфікованого фахівця сягає близько $250 за годину.

Крім кінематографу, дуже широке застосування VR вже знайшла в освітніх програмах. Наприклад, студенти Стенфорду два роки вивчають медицину за технологією VR. Саме в момент появи їхніх перших звітів щодо процесу навчання за допомогою VR у США почався різкий вибух розвитку цієї технології. Тому що студенти – це найпрогресивніша частина активних людей, яка має величезну вагу і є тренд-сетерами технологій та стартапів.

Основними проблемами VR залишаються складність створення VR-контенту, необхідність спеціального обладнання та невідповідність розширенню відео для людських очей.

Тому, якщо ще кілька років тому ми сперечалися щодо необхідності адаптивності сайту, то настав час замислитися концептуально про сайти з використанням VR.

Міф 3. Developer – професія майбутнього

Продовжуючи тему про освіту, найцінніші спеціальності в університетах – це математика, особливо прикладна, робота з Big Data, аналітика. Зовсім не програмування. Чистий кодинг втрачає цінність. І хоча зараз спеціальність програміста користується попитом, всі, і навіть самі програмісти, визнають, що через пару років кодити будуть роботи. А для їх управління потрібні будуть архітектори, аналітики – загалом математики.

До речі, у Каліфорнії є один дуже перспективний вузькопрофільний коледж – Harvey Mudd College, який спеціалізується на прикладній математиці та аналітиці.

Міф 4. Всі інвестиції – стартапам

Інвестори стають завбачливими та вимагають швидких результатів від проектів. На ринку спостерігається різке скорочення інвестицій. За 2016 рік інвестування скоротилося більше ніж на 25%. У 2015 було залучено понад $40 млрд. А перші півроку 2017 показують темп скорочення вже більше ніж на 30%. Більше шансів отримати інвестування у проектів, орієнтованих на суперсучасні технології – VR/AR, автоматизоване навчання, штучний інтелект або здоровий спосіб життя.

Яскравий приклад – стартап Beepi, який, витративши близько 150 млн коштів інвесторів, розорився. Фахівці, які аналізували причини провалу, до неефективної бізнес-моделі додають неправильну рекламну кампанію та особисте марнотратство засновників. Наприклад, ходять чутки, що в приймальню офісу був куплений диванчик за $10 тис. Що навіть для американського ринку занадто дорого.

Ще одна тенденція, за словами інвесторів, – якщо раніше для отримання інвестицій, необхідно було надихнути, прийти з палаючими очима та з командою зацікавити ідеєю, то зараз необхідно представити зрозумілу модель монетизації. А ще краще вже якісь перші результати: "Тому рекомендуємо не чекати і сподіватися на інвестора як на бога, а максимально намагатися запускати проект своїми силами. Якщо, звичайно, це не просто варіант для отримання і проїдання інвестицій. А з таким ми теж зустрічалися".

І важливий момент: інвестори теж можуть помилятися, незважаючи на їх досвід і знання. Тому найголовніше – вірити в свій проект та йти з ним далі. Навіть якщо отримали відмову. Одну або десять. Не важливо!

Невдач у стартапів набагато більше, ніж перемог. У середньому 8 до 2. Тому інвесторів можна зрозуміти. Вони очікують й, у буквальному сенсі, вимагають від стартапів прибутковості, а не просто красивої ідеї і нових технологій. І хочуть отримати це все якнайшвидше.

Міф 5. Кожен ранок американця починається з Facebook

Знаєте, з якого інтернет-сайту починається день середньостатистичного американця? А - Аmazon! Amazon повільно і впевнено поглинає весь e-commerce. Тільки за перший квартал 2017 року його продажі зросли на більш ніж 20%.

Він вже настільки потужний, що зміщує свої акценти з розвитку digital індустрії в бік логістики. Користуючись досі місцевими сторонніми службами доставки, Amazon заявляє, що будує свою власну. Адже мінімізація часу доставки – одна з його переваг!

І задаючи такий високий стандарт, він вбиває інші магазини. Клієнти Amazon, розпещені 10 годинною доставкою телевізора або iphone, чекають такий сервіс і від інших проектів. І як тільки Amazon переможе або домовиться з законодавством штатів, яке поки забороняє політ дронів поза полем видимості людини, яка ним керує, рітейл буде змінений безповоротно.

У вересні планується прихід Amazon в Україну. Якщо це дійсно відбудеться, це матиме низку величезних наслідків для українського бізнесу: залишаться тільки великі автоматизовані майданчики e-commerce, market place, готові постійно вкладати в розвиток, імідж і оптимізацію бізнесу.

До речі, одна з останніх креативних ідей Amazon – станції підзарядки для дронів, які будуть розташовуватися на міських ліхтарях по сусідству зі звичайними сіренькими горобчиками.

До речі, цікава статистика – швидко зростає відсоток придбання продуктів через e-commerce. За останні півроку кількість користувачів, які купують продукти через інтернет зросла до 31%. Думаю, наступним етапом розвитку і стимулювання таких покупок будуть холодильники, підключені до інтернету речей та з можливістю керування замовленнями через додаток. А після додавання в ці системи штучного інтелекту і зовсім відпаде необхідність участі людини в наповненні холодильника.

Міф 6. Вся їжа штучна чи ні?

Якщо мова зайшла про холодильник і продукти, то розповім ще про один міф – продукти. Гамбургери, пончики, чіпси – так, все це є. Полиці супермаркетів рясніють різноманітністю, маркетологи точно розуміються в правильних етикетках з супервигідними ціновими пропозиціями, упаковками снеків, продуктів швидкого приготування і напівфабрикатів.

Але поруч, більш стриманими в наборі кольорів і в трохи меншому асортименті, представлені фермерські, органічні і дуже корисні продукти: сири і йогурти, свіжі овочі і трави, крупи і каші, сухофрукти, горіхи і різноманітна випічка з цільного зерна.

Ось тільки вибирають місцеві жителі саме продукти швидкі і барвисті, не вчитуючись в склад і не замислюючись про його вплив на організм. Та й у фінансовому плані, безумовно, це вигідніше.

Я – кавоман, тому звичайно, мені є що сказати і про каву. В штатах кава – це ціла культура і стиль життя. На вулицях Сан-Франциско, Чикаго і Нью-Йорка частіше зустрічаєш людину з великою яскравою склянкою, ніж без неї. Сама кава зовсім незвична для нашого українського смаку: специфіка прожарювання робить її смак неприємно гірким, саме тому хочеться висипати туди вдвічі більше цукрових стіків, що всі й роблять.

Міф 7. Всі штати однаково прогресивні

Але не у всіх регіонах Америки такий достаток продуктів. У штатах Арізона, Юта, Невада в безкінечних піщано-кам'яних преріях, де пекучі промені сонця лише іноді відбиваються від чорних цистерн кілометрового потягу, який котився далеко, між самотніми кактусами, єдині натяки на продовольство –  величезні контейнери з написом "Foodbank", а поруч цистерни з водою.

Так, це індіанські резервації. В еру штучного інтелекту і доставки сьомого iphone дроном за 13 хвилин, тут, на відстані не більше 100 миль від роботизованої реальності, живуть індіанці. Вони, як з диснеївських мультиків, пасуть своїх плямистих невисоких коней, ліплять і вручну оздоблюють глиняні горщики і тарілки, роблять текілу або по-простому самогонку з агави і стоять в черзі біля фудконтейнерів. Колоритні, з чорними, як смола, волоссям і орлиними носами, вони яскраво відрізняються від мексиканців гордовитою поставою, притаманною навіть офіціантам у ресторані.

Міф 8. Кращі IT-фахівці тільки в США

І тепер найцікавіше. У США працює дуже багато індусів та мексиканців. Година роботи місцевих фахівців, наприклад, back-end коштує приблизно $110-130, мексиканці та індуси погоджуються працювати за $70-80, наші спеціалісти готові працювати за $40.

Багато компаній готові платити нашим як індусам. Кваліфікація наших спеціалістів безумовно вища, вони володіють особливо сильними знаннями в математиці і складних технологічних речах. Та є "але" – це комунікація: безвідповідальне ставлення до дедлайнів і зобов'язань, та погане знання англійської. При цьому, якщо усунути ці недоліки, то, при нашому рівні технічної бази, нам ціни не скласти.

Проте, вже зараз американське digital-суспільство вірить, що Україна може стати "послідовником" Кремнієвої долини в Європі. З усіх країн Східної Європи і СНД саме нам віддають таку роль. А для того, щоб наблизити це "світле", цікаве і таке необхідне нам майбутнє, потрібно сфокусуватися на розробці саме проектів в цілому. На ідеї, архітектурі, управлінні проектом та його впровадженням, а не просто на продажі окремих послуг або інструментарію.

Пріоритетні та перспективні напрямки для українських IT-фахівців:

  1. Все, що пов'язано з автоматизацією і оптимізацією бізнес процесів;
  2. Проекти у напрямку машинного навчання та штучного інтелекту;
  3. Віртуальна і доповнена реальність – створення контенту, дизайн середовища та аватарів;
  4. Інтернет речей та інтеграція з персональними помічниками;
  5. Здоровий спосіб життя в інтеграції з технологіями.

І, навіть якщо зараз все це звучить, як якесь далеке або неактуальне майбутнє, - воно ближче, ніж здається і настане швидше, ніж ми очікуємо!


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: