П’ять можливостей, які українським підприємцям варто використати зараз

30 серпня, 10:30
Ексклюзив НВ

Фраза про те, що кожна криза — це вікно можливостей, стала мемом ще на початку пандемії.

Важко сприймати банальності, коли йдеться про реальні виклики: спочатку — фізичну неможливість працювати (для ресторанного бізнесу пандемія була серйозним випробуванням), тепер, в умовах повномасштабної війни, — про втрату бізнесу, активів, майна або навіть життя.

Відео дня

Однак, якщо відкинути емоції та подивитися на досвід підприємництва за роки пандемії та час з моменту вторгнення, можна побачити, як український бізнес здебільшого вдало проходить перевірку на міцність, адаптується і в чомусь навіть стає сильнішим.

І не використовувати можливості, які такою дорогою ціною відкрилися перед нами — щонайменше дивно.

1. Ринкові умови на глобальних ринках

В різні роки у GastroFamily був досвід роботи на закордонних ринках: спочатку — в Іспанії, згодом — у Польщі. Різниця з тим, що я спостерігаю зараз — колосальна.

Хоча заклади в Іспанії (Валенсія та Барселона) і Польщі (Варшава) працювали достатньо ефективно з точки зору рентабельності, вони вимагали постійного фокуса уваги. І саме в цьому полягала основна причина того, чому я, врешті, продав їх іншим власникам. Для того, щоб розвивати бізнес на європейських ринках, необхідно було або перебувати там постійно, або жити на 2−3 країни.

По-друге, ми стикалися з купою локальних обмежень. Головне з них — великі труднощі з найманням українців на роботу. Ми мали віддавати перевагу «локалам», навіть якщо вони не були вмотивовані працювати через те, що ринкові ставки зарплат в індустрії були не набагато вищими за різні гарантовані соціальні виплати.

Зараз все змінилося кардинально. Уряди європейських країн максимально зацікавлені в тому, аби українці, які через війну опинилися за кордоном, якомога швидше почали себе забезпечувати, а в ідеалі — створювали робочі місця для інших українців.

Нарешті ми отримали можливість вести бізнес у рівних ринкових умовах.

Додатковий стимул виходити на глобальний ринок зараз, а не колись пізніше — це увага світу до України та українців. Її можна використати відразу у двох напрямах: привернути увагу до свого бізнесу, привернути увагу до рівня продуктів / сервісу / цінностей, які створюються українцями.

Юрій Ковриженко відкриває у Лондоні українське бістро з українською командою, Ольга Копилова продовжує тиражувати бренд «Чорноморка» в Європі. Ми з GastroFamily наразі вже опрацювали понад 200 заявок на відкриття закладів за нашою франшизою і, згідно з першими підписаними договорами, заклади брендів «Білий Налив» / БПШ / Mushlya та інші найближчим часом з’являться в Німеччині, Польщі, Великобританії та Румунії.

2. Можливість створення потужних спільнот

Про особливості найму я вже написав раніше. Але я хочу наголосити на тому, що бізнес завжди виходить за межі просто створення продукту та отримання прибутку. Він завжди про цінності та спільноти.

Українські підприємці — антикризові менеджери рівня «бог», які протягом всієї своєї історії знають, як долати будь-які виклики

І зараз мільйони українців, які опинилися за кордоном, мають шанс стати амбасадорами України та українського, створювати українські та проукраїнські міжнародні спільноти, об'єднані спільними цінностями. Ці нові зв’язки, обмін знаннями, поглядами та навичками — важливе підґрунтя для розвитку у майбутньому. Це можливість разом стати більш помітними в глобальному світі.

3. Можливості для застосування навичок антикризового менеджементу рівня «бог»

Я щиро переконаний, що люди, які можуть вести бізнес в Україні, зможуть це робити будь-де. Просто тому, що я не уявляю, чим нас можна випробувати таким, що ми ще не проходили.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X