Євросоюз в очікуванні нового інтернет-законодавства. Як воно позначиться на Україні?

9 грудня 2020, 14:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Цього тижня Європейська комісія планує оприлюднити Акт з цифрових послуг (Digital Services Act — DSA), що демонструє прагнення ЄС уніфікувати регулювання цифрових сервісів.

Наскільки можна судити з раніше опублікованих проєктів DSA, цей без перебільшення історичний документ охоплює всі складові критично важливої сфери — від нових медіа та інтернет-реклами до протидії тероризму. DSA замінить Директиву про електронну торгівлю, яка діє вже 20 років і не відповідає вимогам часу.

Відео дня

Про те, що фінальний варіант Digital Services Act вже готовий і пройшов всі узгодження, заявила президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн, відкриваючи 2 грудня лісабонський Web Summit (який цьогоріч проводився онлайн).

Під час свого виступу президентка Єврокомісії висловила кілька важливих ремарок, які в умовах глобального світу незабаром торкнуться, зокрема, українського ринку і компаній з України.

Насамперед пані фон дер Ляєн уточнила, що Digital Services Act виводить Європейський Союз на позицію світового лідера в галузі онлайн-управління модерацією контенту, а також у питаннях чесної конкуренції стосовно цифрових сервісів. Дійсно, настільки детального зводу правил, що стосується регулювання згаданих питань, дотепер ще не запропонувала жодна країна світу. Логічно припустити, що інші країни незабаром почнуть запозичувати досвід ЄС і адаптувати основні положення DSA в рамках своїх правових систем — і Україна не буде винятком.

Документи, з яких складається DSA, не є юридично зобов’язувальними, але визначають позицію Європарламенту про те, якими мають бути вимоги до всіх учасників цифрового простору. Це фактично настійні рекомендації щодо того, як повинна вибудовуватися законодавча база країн-членів ЄС з означеного питання.

Ще раз підкреслю, що DSA охоплює два основні напрями. Перший набір правил присвячений чесній конкуренції, адже зараз на європейському ринку (та й взагалі в світі) домінують кілька великих компаній, зокрема Google, Facebook, Apple, Amazon. Другий набір правил стосується відповідальності постачальників цифрових послуг — зокрема й за контент, який публікують користувачі. Тут йдеться про баланс між безпечним інтернетом і захистом свободи слова.

Коментуючи питання чесної конкуренції, пані фон дер Ляєн підкреслила, що DSA по суті переписав звід правил цифрового ринку так, що у невеликих стартапів з’явилися адекватні можливості для чесної конкуренції з великими платформами. Завдяки тому, що європейський МСБ тепер буде йти лицем до лиця з великими технологіями, Європейський Союз вже найближчим часом отримає більш конкурентний цифровий ринок.

Цікаво, що інтернет-гіганти не заперечують проти такого формулювання питання. Раніше CEO Facebook Марк Цукерберг закликав ЄС показати світові приклад у регулюванні онлайн-платформ.

«Коли політику встановлює Європа, часто це стає стандартом для всього світу», — сказав Цукерберг, навівши як приклад ухвалені в ЄС правила обробки персональних даних (GDPR).

Цукерберг тоді підкреслив, що регулювання галузі необхідне. «Як приватна компанія ми не повинні самостійно приймати так багато важливих рішень про те, який контент дозволяти на наших платформах», — заявив CEO Facebook (цитата за The Irish Times).

А ось що стосується відповідальності постачальників цифрових послуг у частині модерації контенту, то у фінальній версії DSA напевно залишаться пункти про заборону таргетованої реклами, запровадження процедури для скарг на нелегальний контент і боротьбу з шахрайськими пропозиціями. Автори документа раніше неодноразово відзначали, що таргетована реклама має краще контролюватися і стати менш нав’язливою, а в перспективі, можливо, повністю потрапити під заборону. Також у фінальну версію DSA напевно увійде норма зобов’язати платформи надати можливість споживачам послуг користуватися сервісами анонімно.

Новий закон ЄС стосуватиметься встановлення відповідальності за якість не тільки публікацій, а й товарів, які продаються на онлайн-платформах. Тепер в обов’язки онлайн-платформ буде входити обов’язок ретельно виявляти і видаляти пропозиції шахраїв, наприклад, тих, які продають небезпечні або контрафактні товари. Про останню проблему раніше неодноразово згадувала профільна віцепрезидентка Єврокомісії Маргрете Вестагер.

Євродепутати також підтримали пропозицію розділяти «шкідливий» і «нелегальний» контент і застосовувати до них різні процедури.

Настільки детального зводу правил дотепер ще не запропонувала жодна країна світу

На думку президента Єврокомісії, новий підхід, реалізований у DSA, створить однорідний цифровий ринок ЄС і загальні правила для кожної країни. Зараз країни ЄС діють окремо. Так, Франція у травні ухвалила закон, що вимагає від соціальних мереж та інших сайтів видаляти контент, який стосується тероризму, протягом години після його появи. Інакше компаніям загрожуватимуть штрафи в розмірі до 4% від глобального виторгу. Критики цього закону зазначають, що тільки інтернет-гіганти здатні постійно відстежувати подібний контент і швидко видаляти його. Німеччина ухвалила своє законодавство проти висловлювань, що розпалюють ворожнечу і ненависть, яке зобов’язує компанії передавати органам влади IP-адреси людей, котрі публікують такі висловлювання. Новий закон ЄС покликаний усунути відмінності в подібних правилах різних країн.

На завершення хотів би звернути увагу на цитату пані фон дер Ляєн про те, що «незаконне в офлайні має нарешті стати незаконним і в інтернеті».

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X