На крилах. Досягнення і проблеми сектору авіаперевезень України

7 червня 2019, 17:30

Українці частіше виїжджають за кордон, а іноземці все більше відкривають для себе Україну. Чи встигають аеропорти реагувати

Вже кілька років поспіль зростання обсягів авіаперевезень в Україні б’ють рекорди. У 2018 році пасажиропотік українських аеропортів перевищив 20,5 млн пасажирів, у 2017 році - 16,5, у 2016 — 12,9 млн. Приблизно такі ж темпи росту обсягів перевезення вантажів та пошти. При цьому відновлюються аеропорти по всій країні, які роками були закритими на амбарний замок.

Відео дня

Фактично у 2017 році вперше було перевищено рівень авіаперевезень 2013 року. І це є своєрідним свідченням як відновлення економіки, так і психологічної впевненості населення у стабільності. Хоч звісно, такі тенденції є наслідком й низки інших чинників.

З одного боку, запровадження безвізового режиму спростило поїздки до ЄС та інших країн. З іншого боку, протягом останніх кількох років відчувалась економічна стабільність і зростання реальних доходів окремих верств населення. По-третє, в Україну все більше приходять західні тренди та мода на подорожі. Четверте — поява лоукостів та здешевлення подорожей.

Іноземці теж все більше відкривають для себе Україну. За результатами 2018-го року кількість туристів з Іспанії зросла на 68%, з Індії - на 57%, з Великобританії - на 47,%, з Китаю на 38%. На власному досвіді неодноразово доводилось переконуватись, як іноземці, які вперше відвідали нашу країну, були здивовані близькістю України до основних європейських країн та сповнені позитивних вражень.

Звісно, зв’язок між економічним зростанням та обсягом авіаперевезень давно відомий. З одного боку, зростання пасажиропотоку, з усіма витікаючими наслідками, є прямим вкладом економічного зростання. З іншого боку, простота відвідин країни вносить свою лепту у подальший її розвиток через готовність інвестувати сюди іноземцями.

Тому Україні потрібно поспішати вписатись у тренд розвитку авіасполучень. Минулого року ріст перельотів по всьому світу склав 6%, що менше, ніж в Україні. Тож наразі це виходить, але в подальшому потребуватиме суттєвого розвитку відповідної інфраструктури.

За показниками рівня розвитку авіаінфраструктури, країна знаходиться на середньому рівні. У глобальному індексі конкурентоспроможності за 2018 рік Україна посіла 83 місце. За рівнем розвитку авіаінфраструктури — 53 місце

Все це потребує розвитку авіаінфраструктури та розширення пропускної спроможності аеропортів. За показниками рівня розвитку авіаінфраструктури, країна знаходиться на середньому рівні. У глобальному індексі конкурентоспроможності за 2018 рік Україна посіла 83 місце. За рівнем розвитку авіаінфраструктури — 53 місце. При цьому у звіті за період 2016−2017, рейтинг авіаінфраструктури України був нижчим, ніж загальний рейтинг привабливості країни. Сьогодні 2/3 українських аеропортів потребують реконструкції та суттєвого переоснащення для розширення пропускної спроможності пасажиропотоків.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Є позитивні тенденції. Наприклад, в аеропорту ім. Сікорського запущено другу чергу терміналу А, внаслідок чого його пропускна спроможність збільшилась вдвічі. У Борисполі відкрили першу чергу багаторівневого паркінгу.

До речі, у першому випадку інвестором виступили приватні власники, які і зараз оперують аеропортом — інвестиційна компанія UFuture. Кошти для інвестиції - понад півмільярда гривень — дохід від операційної діяльності, який не був виплачений в якості дивідендів, а спрямований для оновлення потужності аеропорту.

Проте, попри позитив розвитку аеропортів та нарощення обсягів пасажиропотоку, є і низка проблем, які ускладнюють розвиток сектору авіаперевезень в Україні. Досі не підписано угоди про єдиний авіаційний простір між Україною та ЄС (так зване «відкрите небо»). Крім цього, рівень залучення приватного капіталу в управління вітчизняними аеропортами залишається низьким, а також відсутня комплексна довготермінова стратегія розвитку галузі авіаперевезень. Немає достатніх можливостей для створення національного лоукостера, який би посилював конкуренцію на ринку. Проте, все ж є надія, що ці та низка інших проблем будуть вирішеними найближчим часом і вітчизняні авіаперевезення стануть одним із рушіїв економічного розвитку.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Показати ще новини
Радіо NV
X