Інвестиційний арбітраж від Зеленського. Навіщо він Україні і як повинен працювати

13 лютого 2020, 13:55

Створення нового органу в країні з високим індексом корупції і низьким індексом верховенства права жодним чином не гарантує миттєву довіру до неї з боку міжнародних інвесторів

23 січня Володимир Зеленський звернувся до учасників Українського сніданку у Давосі і анонсував можливість створення в Україні міжнародного арбітражу для інвесторів.

Відео дня

Що перше, інвестиції чи верховенство права?

Кожна дискусія про залучення прямих іноземних інвестицій в будь-яку економіку піднімає питання стану верховенства права в цій країні. Простими словами, привабливі бізнес можливості та потенційні надприбутки цікавлять інвесторів лише за умови, якщо вони впевнені у можливості ефективного судового чи арбітражного захисту.

Ефективний захист інвестицій в арбітражі - це доступ до своєчасного, об'єктивного та неупередженого розгляду спору, високий показник виконуваності арбітражних рішень.

Тому мають бути і інвестиції, і діяти принцип верховенства права.

Чому Президент України обіцяє інвесторам створити можливості інвестиційного арбітражу в Україні

На сьогодні бізнес часто робить вибір на користь вирішення спорів в арбітражі та включає до контрактів арбітражне застереження.

Арбітражі пропонують сторонам цілу низку переваг:

  • швидкість розгляду справи;
  • можливість сторін обирати арбітрів і, відповідно, забезпечити незалежність та компетентність розгляду спору;
  • конфіденційність розгляду, що дає можливість сторонам убезпечити комерційну таємницю та попередити репутаційні ризики;
  • зрозумілий і прозорий арбітражний регламент.

Не останню роль відіграє і можливість звернути до виконання арбітражне рішення по всьому світу за уніфікованою процедурою, передбаченою Конвенцією ООН про визнання і приведення до виконання іноземних арбітражних рішень 1958 року.

Арбітражних інституцій у світі існує досить багато, але не всі з них розглядають інвестиційні спори. Варто розуміти різницю між комерційним та інвестиційним арбітражами. У той час, як комерційні арбітражі розглядають спори між суб'єктами господарювання і передача спору до певного арбітражного інституту є вибором договірних сторін, інвестиційні арбітражі розглядають спори іноземних інвесторів з державами, в економіку яких була здійснена інвестиція на підставі міжнародних двосторонніх інвестиційних угод про сприяння та взаємний захист інвестицій (ДІУ), в яких саме держави обрали перелік арбітражних інституцій, до яких може звернутися інвестор.

Середня вартість інвестиційного арбітражу для позивача складає $7,4 млн, для відповідача — $5,1 млн

Тому, найдосвідченіші інституції з вирішення інвестиційних спорів наразі ICSID, який розглядає виключно інвестиційні спори, SCC та ICC, як ті інституції, які найбільш часто зазначаються у ДІУ. Однак послуги інвестиційних арбітражів є надто дорогими для інвесторів з обсягом інвестицій у кілька мільйонів доларів. За статистикою видання Global Arbitration Review середня вартість інвестиційного арбітражу для позивача складає $7,4 млн, для відповідача — $5,1 млн. Тож економічно виходить так, що не кожна іноземна інвестиція варта захисту в інвестиційному арбітражі.

Створення можливостей арбітрувати інвестиційні спори в Україні може надати доступ до інвестиційного арбітражу інвесторам, що інвестували в Україну порівняно не великі кошти. Прикладом такого фінансово ощадливого розгляду спорів є діяльність Міжнародного комерційного арбітражного суду при Торгово-промисловій палаті України.

Ідея не нова

Окрім, власне, створення в Україні арбітражної інституції для розгляду інвестиційних спорів, у ЗМІ обговорюється також можливість арбітражного розгляду таких спорів за англійським правом. Ця ініціатива не нова. Ще у 1994 році у Дубайському міжнародному фінансовому центрі розпочав роботу Дубайський міжнародний арбітражний суд (DIAC). Подібний проект з 2018 року запущений у Міжнародному фінансовому центрі Астани (МФЦА).

Довіра до держави: іноземний досвід

Досвід суду МФЦА вартий окремої уваги, адже Казахстан посідає 65 місце зі 100 у рейтингу Rule of Law Index 2019, що оцінює стан верховенства права, тобто в другій п’ятидесятці рейтингу, як і Україна та більшість країн пострадянського блоку.

Для підвищення довіри інвесторів до суду МФЦА суддями були запрошені британські юристи, які розглядають спори, підпорядковані договорам за англійським правом. І хоч мотиви такого кроку казахстанської влади зрозумілі, його ефективність міжнародній інвестиційній спільноті ще треба доводити. Серед найбільш проблемних аспектів арбітрування британськими арбітрами є відсутність у них знань законодавства Казахстану. Відповідно, МФЦА змушене буде робити висновки покладаючись на висновки казахстанських юристів, що нівелює ефект дистанціювання суду МФЦА від національної правової системи.

Довіра до держави формує довіру до всіх, без винятку, державних інституцій та організацій, створених законом цієї держави.

Створення нової інституції в країні з високим індексом корупції та низьким індексом верховенства права жодним чином не гарантує миттєву довіру до неї міжнародних інвесторів

Розбудовувати довіру на існуючій сильній платформі

Міжнародне фінансове видання World Finance зазначає: «Нур-Султан змушений почати конкурувати з міжнародними важковаговиками, що вже багато років пишуть свою історію успіху». Тобто створення нової інституції в країні з високим індексом корупції та низьким індексом верховенства права жодним чином не гарантує миттєву довіру до неї міжнародних інвесторів.

Україні потрібен кожен інвестиційний долар. І, звичайно, держава має брати на себе відповідальність за розбудову та підтримку інституцій, спроможних забезпечити ефективний захист інвестицій в арбітражі.

Проте, одним із ключових чинників успіху арбітражних інституцій, що розглядають інвестиційні спори є їх нейтральність та рівновіддаленість як від інвестора, так і від держави, оскільки це запорука неупередженого та об'єктивного вирішення спору. І, як показує практика, створені державою інституції не користуються такою довірою у інвесторів, а радше сприймаються як частина судової системи.

Історія незалежного комерційного арбітражу в Україні налічує вже майже 30 років, МКАС створений і діє при Торгово-промисловій палаті України, яка є незалежною саморегулівною організацією. Зважаючи на те, що статистика ефективності арбітражного розгляду у МКАС при ТПП України — одна з найкращих у світі за показниками строків розгляду, оспорюваності та виконуваності рішень, ми вже маємо сильну платформу для розвитку спроможності забезпечити ефективний розгляд інвестиційних спорів.

Удосконалюючи судову практику з питань арбітражу, обираючи українські незалежні арбітражні інституції для розгляду таких спорів як під час укладання ДІУ, так і при укладанні договорів щодо реалізації проектів державно-приватного партнерства, держава реалізовуватиме послідовну проарбітражну політику і посилить довіру іноземних інвесторів, а українська і міжнародна арбітражна спільнота підтримає її у цьому.

Показати ще новини
Радіо НВ
X