Це бета-версія нового сайту Нового Времени. Надсилайте свої зауваження на адресу newsite@nv.ua

Місія бізнесу: спроба чесної розмови

7 грудня, 13:00
2310
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Кожен MBA знає, що сенс існування компанії – прибуток акціонерів. Але так само відомо, що ця місія швидше дратує співробітників, про що всіх дуже виразно попереджав Карл Маркс.

Людина витрачає левову частку дорослого життя на роботу, і якщо весь цей час вона думає про те, як створює прибуток для жирних магнатів, це все до добра не доведе. Тому, дуже важливо наповнити кращі роки її життя якимось привабливим змістом. Так з'явився термін "місія компанії".

Пошук сенсу життя компанії часто набуває химерних форм. Наприклад, місія компанії Кока-кола – "освіжати тіло, розум і душу і дарувати щастя". Освіжати душу і дарувати щастя – це ж пряма конкуренція з релігією! І це при тому, що цукровмісна газована вода за останніми дослідженнями – один з чинників масово ожиріння, діабету і навіть раку. І все ж, співробітникам ця місія миліша за місію збагачувати Воррена Баффета, який довгий час інвестував у акції цієї компанії.

Чесно кажучи, мене довгий час мучило запитання, яку місію обрати для своєї компанії. Технологічний стартап без амбітної місії – це якось дрібно. Всі знають, що якщо хочеш побудувати мільярдний бізнес, потрібна велика мрія: Dream Big, – повторюють всі гуру і коучі.

Ось, наприклад, Facebook. Успіх цієї компанії побудований навколо мережевого ефекту: ми ходимо туди, тому що там є інші люди. Чому не оформити його в піднесену місію об'єднання роз'єднаних урбанізацією людей? Довгий час ця місія була прикладом для інших технологічних компаній. Тут немає лицемірства: місія компанії реалізується в повсякденній роботі співробітників. Facebook невпинно працює над тим, щоб кількість наших соціальних зв'язків росла і ми приділяли їм все більше уваги. Але тепер Facebook потрапив під критику. Люди усвідомили, що бізнес модель компанії базується на доступі до їх особистої інформації. Більш того, виявилося, що соціальна мережа – відмінне середовище для поширення ненависті, неправдивої інформації та пропаганди. Наприклад, втручання російських спецслужб в американські вибори доведено і Facebook був одним з інструментів.

Інший приклад – ікона всіх гіків, Ілон Маск. Людина, яка навчила наше покоління, що великі мрії можна втілити в життя. Ціле покоління людей раптом побачили, що електромобілі і польоти в космос, про які вони з дитинства мріяли, зачитуючись фантастикою, раптом стали реальністю завдяки цій енергійній людині. Сьогодні вже нікого не здивуєш розумним комп'ютером або смартфоном – це банальність, а тут об'єкти з фантастичних фільмів продаються в сусідньому автосалоні.

Є й більш традиційна для технологічного бізнесу рольова модель – Джеф Безос. Він став найбагатшою людиною на планеті побудувавши Amazon – найбільший електронний ритейлер. Amazon витіснив спочатку дрібніших електронних ритейлерів, а тепер уже прийшов за традиційним роздробом: Border, Toy'R'us, Sears стали банкрутами завдяки експансії Amazon, чергу за Macy's, Costco, і навіть Walgreens. Місія компанії – фокус на потребах покупців: мінімально можлива ціна, величезний вибір і зручність покупок. Зворотний бік цієї місії – це постійний фокус на знищення конкуренції в роздрібній торгівлі. Сотні тисяч людей втратили роботу завдяки успіху місії Amazon.

Якщо придивитися, з чого складається успіх цих компаній, то крім інновації ми побачимо фокус на зростанні за будь-яку ціну, величезне фінансування, крайню ощадливість і... життя співробітників, що повністю присвятили себе успіху цих компаній. Джеф Безос безпосередньо говорить, забудьте про work/life balance. Насолоджуйтесь роботою, і вона буде наповнювати змістом всю решту вашого життя. Не секрет, що Ілон Маск вже півроку спить на заводі, тому що компанія не справляється з планами виробництва і він особисто керує ростом продуктивності. Природно, він демонструє, якого ставлення до роботи він очікує і від своїх співробітників.

Розмірковуючи про місію своєї компанії, я почувався ніяково. З одного боку, це повинно бути щось велике. З іншого боку, сама необхідність штучно придумувати місію для компанії – це якось тхне лицемірством. Відповідь несподівано прийшла з книжки про... продажі. Джейсон Лемкін і Аарон Росс у своїй книзі "From Impossible to Inevitable" пише про цю проблему під тим же кутом: в Кремнієвій Долині всі говорять про те, що вони збираються змінити світ. Але в реальності світ змінили люди, які створили радіо, або які придумали вакцину від поліомієліту. А цей ваш застосунок для подорожей або для ведення бухгалтерії, м'яко кажучи, недотягує...

Автори книги пропонують "міняти свій світ, а не весь світ". Ви можете зробити світ кращим, допомагаючи і надихаючи ближніх. Будь-який стартап – це кузня кадрів підприємців, багато співробітників самі стають надалі підприємцями. Будь-який стартап створює нові робочі місця і часом навіть нові професії. Те, що люди отримують – це не тільки зарплата, що дозволяє прогодувати себе і сім'ю, а й натхнення цікавою роботою і стрімке професійне зростання, неможливе в корпорації.

Якщо твої клієнти щасливі, інвестори досягають бажаних результатів, і все це без руйнування життя співробітників, то може можна почекати з болісним пошуком місії?