Мінфін Мюнхгаузен: як ми рятуємося від дефолту

19 вересня 2017, 16:36
Україна розмістила єврооблігації на $3 млрд під 7,375% річних з 15-річним терміном погашення

Попит на боргові папери в кілька разів перевищував пропозицію. За словами президента України, інвесторів привернув саме рекордний термін погашення. Мовляв ніколи до цього Україна не залучала такий обсяг коштів на такий довгий термін.

Відео дня

Яку оцінку цій події можна зробити? По-перше, ціновий параметр невдалий. Ми дуже дорого позичили на ринку. Наприклад, Ірак розмістив 5-річні облігації з прибутковістю 6% -6,5%. І для нас теж прийнятна ціна була б у районі 6,5-6%. Тому що, виходячи з тих даних, які до нас доходять, на момент розміщення попит перевищив мало не в 6 разів пропозицію. І ці чинники опосередковано вказують, що все-таки з ціною "переборщили".

Але є все ж два істотних фактори, які виправдовують Мінфін, і відкривають перед Україною певні перспективи. Перший фактор, що все-таки термін розміщення 15 років. Зазвичай виставляють 10-річні папери, але Україна примудрилася розмістити все на 15 років. А що більший термін обігу облігацій, то вищу інвестори хочуть прибутковість.

Друге, що можна сказати про це розміщення, і що мені дуже подобається, це сам принцип розміщення. Нарешті, наш Мінфін дійсно почав керувати держборгом. Вони не просто сидять і чекають дефолту, як було при Азарові. А стали розширювати часовий горизонт. Тобто, коли до погашення раніше розміщених паперів залишається 1-2 роки і вони бачать, що можуть не впоратися, пропонують інвесторам альтернативу на ринкових умовах. Не ставлять ультиматум перед ними, мовляв "нічого гасити не будемо, візьмете і щось викупите у нас", а на добровільних засадах пропонують їм альтернативу, і інвестори погоджуються.

Таким чином, розмиваються пікові навантаження на бюджет для обслуговування держборгу. І, як наслідок, ще більше знижується ймовірність дефолту. Відповідно, якщо ми і далі будемо бачити схожі розміщення і побачимо схожу тактику, то це призведе до підвищення міжнародними агентствами нашого рейтингу. Тому що чим менша ймовірність дефолту, тим вищий кредитній рейтинг.

І Україна, і Греція, і Нігерія, і Еквадор – це країни зі спекулятивним рівнем. Не тільки тому, що економіка погана, а тому що держборг збудований неправильно з певними піковими навантаженнями. Ми за 2017–2019 роки повинні були виплатити майже $12 млрд. Це дуже велика концентрація виплат за такий короткий період. При такої високої концентрації жодна країна, не тільки Україна, не впоралася б із виплатами.

Тобто, зараз бачимо, як Мінфін проводить цивілізовану реструктуризацію держборгу. Ми бачимо бажання запобігти негативним наслідкам після дефолту і бажання запобігти сам дефолт.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У зв'язку з цим, ціновий параметр можна опустити. До того ж, якби Мінфін запропонував меншу прибутковість, цілком можливо, що менше інвесторів погодилися би продати короткі папери, а натомість отримати довгі.

Тому, може перший крок у Мінфіну був дещо незграбним, але логічно чекати від них ще таких розміщень. І ось там вже прибутковість може буде кращою. Якщо розміщення увійдуть у практику, то на них скоро звернуть увагу і інвестори. І прибутковість на таких паперах повинна падати, тому що падає ризик невиплат емітенту.

Це парадокс, але таким чином зараз Мінфін може врятуватися від дефолту. Як Барон Мюнхгаузен, витягнути самого себе з болота. Але цей ефект цілком можливий.

Показати ще новини
Радіо NV
X