Новий етап медреформи. Суть та вигода для пацієнтів

6 грудня 2019, 16:30

Якщо на першому етапі реформи стосувалися первинної ланки, то тепер працювати за новими правилами починають заклади вторинної і третинної ланки.

Українська медицина продовжує рухатися шляхом реформ. І якщо на першому етапі реформи стосувалися, в першу чергу, первинної ланки, то тепер працювати за новими правилами починають заклади вторинної і третинної ланки.

Відео дня

Так, з 2020 року спеціалізовані заклади медичної допомоги зможуть працювати в рамках Програми медичних гарантій (або гарантованого пакету медичних послуг), згідно якої вони будуть отримувати фінансування за кількість наданих послуг. Тарифи на медичні послуги, які будуть надаватися за Програмою, будуть затверджені законом про державний бюджет на 2020 рік, і вже після цього МОЗ затвердить коректуючі коефіцієнти.

Таким чином, тепер, як і у випадку з медичними закладами первинної ланки, для спеціалізованих медзакладів буде діяти схема: пацієнт користується послугами — Національна служба здоров’я (НСЗУ) компенсує їх вартість.

НСЗУ буде «закупати» медичні послуги у закладах усіх рівнів надання медичної допомоги, усіх організаційно-правових форм (за виключенням бюджетних закладів) та усіх форм власності, включаючи лікарів-ФОПів.

Компенсувати вартість наданих послуг будуть згідно договору з медзакладом.

Наразі, нагадаю, договори з НСЗУ заключені тільки у закладів первинної ланки. Згідно з ними Служба компенсує обслуговування пацієнтів терапевтами, сімейними лікарями та педіатрами в рамках підписаних декларацій.

А що ж потрібно закладам вторинної і третинної ланки для того, щоб заключити договір з НСЗУ?

По-перше, вони повинні підключитися до центральної бази даних електронної системи здоров’я (eHealth). Така можливість у медзакладів з’явилася з 1 листопада цього року. І буквально за перші тижні (станом на 14 листопада) до системи підключилося 260 спеціалізованих медичних закладів, включаючи приватні.

Реєстрація в eHealth проходить за допомогою МІС, яку медзаклади обирають із тих, які пройшли тестування. Підключення до електронної системи здоров’я в більшості МІС безкоштовне і на даному етапі передбачає реєстрацію медичного закладу та його керівника.

По-друге, для того, щоб заключити договір з НСЗУ медзаклад повинен мати діючі ліцензії на медичну практику і ліцензії на здійснення діяльності з обігу наркотичних речовин (при необхідності).

По-третє, медзакладу важливо потурбуватися про свою комп’ютеризацію й інформатизацію, адже робота в рамках Програми медичних гарантій передбачає роботу з електронними медичними направленнями, електронними рецептами та єдиними електронними медичними картами, повноцінний запуск яких також очікується в 2020 році.

Загалом, перехідний період на нову систему роботи займе у закладів вторинки і третинки від трьох до п’яти місяців. Саме за цей час вони зможуть встановити у себе повноцінну МІС, заключити договір з НСЗУ та стати активним учасником медичної реформи у країні.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Які ж вигоди отримають від подальшої інформатизації медзакладів пацієнти?

По-перше, у них з’явиться широкий вибір лікарів-спеціалістів. Адже, отримавши електронне направлення від свого терапевта чи сімейного лікаря, пацієнти зможуть звернутися до лікаря у будь-якій лікарні чи до лікаря-ФОП. Головне, щоб у останніх був заключений договір з НСЗУ.

По-друге, лікарі отримають доступ до медичної карти пацієнта, що дозволить максимально об'єктивно оцінювати стан його здоров’я та робити максимально точні консультаційні висновки.

По-третє, включення вторинної та третинної ланки у медреформу дозволяє підвищити рівень захисту пацієнта. Адже якщо медична послуга не буде надана, чи вона буде неналежної якості, пацієнт зможе в законний спосіб вимагати відповіді лікаря.

Підтвердити помилку чи, навпаки, правоту лікаря у даному випадку зможе консультативний висновок, який, як і всі інші дані по пацієнту, буде зберігатися в центральному компоненті eHealth і який в будь-який час зможе проаналізувати НСЗУ.

Правда, зауважу, що скарга пацієнта не є підставою для розірвання договору з НСЗУ. Це просто стимулює Службу ретельніше перевірити медзаклад. А ось, якщо буде зафіксований факт вимагання коштів від пацієнтів (підтверджений судовим рішенням) договір можуть розірвати. Тому я раджу пацієнтам максимально цікавитися, які медичні послуги вони можуть отримати безкоштовно, слідкувати за їх переліком на сайті НСЗУ та користуватися своїм правом на безкоштовну медицину.

Показати ще новини
Радіо НВ
X