Маркетинг і гріхи

12 липня 2020, 14:00

Сім гріхів для маніпуляцій людськими слабкостями. Як протистояти?

Поняття семи смертних гріхів (гординя, заздрість, гнів, зневіра, жадібність, ненажерливість і хіть) вперше позначив Григорій I Великий, Папа Римський у кінці шостого століття нашої ери. Зізнаємося, ми всі їх чудово не просто знаємо, а на повну користуємося незалежно від і незважаючи на.

Відео дня

Пропоную поговорити про те, що смертними їх якраз і назвали тому, що від них до смерті складно відмовитися. Хитрі розумні маркетологи це теж зрозуміли і на повну цим розумінням користуються, аби тільки заманити нас у гріховне користування їхніми пропозиціями. Я — маркетолог, але й людина теж. Ділюся з вами де і на яких пристрастях людських маркетинг грає, щоб піддати нас смертним гріхам.

Гординя

Це найперший у списку, тому що найстрашніший гріх. Григорій I позначив його як «корінь усього зла, початок усіх гріхів. Всі головні вади — перше потомство марнославства, відбуваються, безсумнівно, з цього отруйного кореня». Маркетинг гуляє на цьому полі, ні в чому собі не відмовляючи. Все, що ви бачите з приставками — VIP, premium, luxury, абсолютно все, що стосується статусності — це все про це. Взяти кредит, щоб купити останню модель iPhone. Заплатити грошей, щоб перемогти в конкурсі/змаганні/рейтингу на звання «Платиновий Імітатор Успіху». «Домовитися» з виданням про інтерв'ю «я гарний». Нема числа проявам.

Як протистояти: проаналізувати і усвідомити — вам цей premium потрібен, бо вам так комфортніше і ви легко можете його собі дозволити; чи тому що вам потрібно здаватися кимось іншим?

Ті, кому недоступно купити справжній преміум, легко керовані за допомогою наступного гріха.

Заздрість

Це все, що «нібито». Luxury результат за мінімуму витрат. Китайські підробки техніки, авто і гаджетів. Шанелі і Діори з вуличних ринків з логотипами на всі груди.

Моя знайома живе з мамою, батьком і братом у найманій квартирі спального району. Побачила моє авто: «Я готова і батьківщину, і душу продати, так хочу собі машину!». «А квартиру?». «Ні. Як я живу всім знати не обов’язково, на чому я їжджу — всі бачать!» — заздрість несе в собі потужний заряд психологічної енергії. Осідлавши цю емоцію, можна гнати женуть) мільйони у воронки продажів.

Як протистояти: зрозуміти, що якщо вам дійсно потрібен більш високий рівень доходів і життя — доведеться докласти більше зусиль, а інформаційні потоки, включно з рекламою, спрямовані на викликання заздрості, шкодять, перш за все, вам.

Гнів

Так вийшло, що цю емоцію маркетологи в основному експлуатують в розрахунку на відповідну реакцію і найчастіше в політичній і соціальній рекламі. Дуже сильно — в агресивній пропаганді. «Саме він привів вас до зубожіння!», «тільки вони винні в тому, що дельфіни гинуть», — розумієте? Так само викликання емоції гніву — найкращий інструмент в контратаках на опонентів, чорному PR, наприклад.

Як протистояти: найскладніший для протистояння, при цьому саме провокації гніву протистояти якраз вкрай необхідно. Як: аналіз; не пускати все на самоплив, а розібратися; не наражатися на зомбування, а стати усвідомленою особистістю.

До речі, як протилежність гніву — страх, наприклад, у фармацевтиці, юриспруденції або страхуванні. Створюється образ якогось лиходія, винного в чомусь епічно-страшному в життя клієнта/споживача і тільки «наш засіб/послуга — супер-герой допоможе вам з ним впоратися». Страх прекрасний у своїй здатності прискорити прийняття рішення. Наприклад, читаєте ви статтю/дивитеся ролик, в яких докладно і артистично описується обшук офісу, дуже схожого на ваш за багатьма параметрами, силовою структурою. Найімовірніше, ви дуже швидко зв’яжетеся з юристом, який обіцяє вам допомогу, правда?

Як протистояти: пожежі легше запобігти, ніж загасити, навіть у нашій країні. Превентивні заходи від можливих катастроф допоможуть уникнути гніву і його маркетингу.

Зневіра

З цією емоцією, так чи інакше, працює вся рекламна індустрія, коли апелює до понять «до» і «після». Без нашого продукту ти будеш недостатньо красива. Без нашого авто ти зовсім не успішний. Не встигли ми пройти наш марафон/тренінг/навчання, ти не зможеш реалізуватися. Не поїхавши в подорож з нами, ти не будеш щасливий.

Як протистояти: У християнстві зневіра вважається більш важким гріхом, ніж всі плотські, тому, що коли людина впадає у відчай — це означає, що вона втратила віру в Бога і його всемогутність, а це — найстрашніше, що може статися. Якщо реклама і неможливість отримати рекламоване кидають вас у зневіру, відновлення віри в себе і в свої сили спрацюють найкраще.

Жадоба, вона ж жадібність

Це про те, що за статистикою, дисконтні картки збільшують середній чек на 30%. Якось бродила я по Епіцентру в кінці робочого дня. У залі практично нікого не було і при мені співробітник почав міняти цінники на товарах. При цьому цінник 7 тис. гривень, міняв на 5 тис., наприклад. Я не витримала і запитала, з чим пов’язане зниження цін: «Так а все, новорічні знижки закінчилися». Це дійсно відомий факт, що нами легко і невимушено маніпулюють потужними двигунами торгівлі: акція, знижка, розпродаж, дисконт. Якщо додати в пропозицію часове або кількісне обмеження — це ще більше підсилює тиск.

Як протистояти: купувати що завгодно не тому, що знижка, а тому що вам це дійсно необхідно. Моя подруга практикує короткі медитації перед кожною значною витратою заакцією.

Ненажерливість

Мені здається, до цього гріха схильні абсолютно всі. Хтось у пристрасті до нього, хтось в боротьбі з ним, часто зі змінним успіхом. Одні закликають поїсти ситніше, інші допомагають позбутися наслідків наїденого. Треті обіцяють вічну молодість за допомогою з'їденого. Четверті гарантують, що за допомогою їхнього продукту, ніяких наслідків не буде. Розвернися, душа, гуляй маркетинг!

Як протистояти: найкращий перевірений спосіб — не ходити в супермаркет голодним. Ходити в дорогі якісні ресторани. Вибрати свою систему харчування і виробити стійку звичку слідувати їй. Я користуюся інтервальною. Чесно скажу, не завжди я «правильна дівчинка», але я намагаюся.

Хіть

Це база одного з наших основних інстинктів, інстинкту розмноження. І якщо другий базовий інстинкт, самозбереження, можна використовувати дуже обмежено, то сексуальне підґрунтя — та де завгодно. Вираз 'sex sells' — мало не постулат просування. Навіть на заході, не дивлячись на все більше і більше посилюення закликів відійти від об'єктивації людини, хіть — головний двигун реклами, а про наші широти я взагалі мовчу. Добре, якщо це реклама, як мистецтво (тістечка Бонжур, наприклад), але більшість — абсолютно вульгарні і недалекі, за розумовим розвитком творців, зразки грубої і примітивної маніпуляції.

Як протистояти: хороший смак і високі внутрішні стандарти — найкращий спосіб.

Нам нікуди не дітися від маркетингу, його прийомів і вивертів. Так, нам потрібно стати більш усвідомленими в інформаційних потоках, розуміючи більше, на що маркетологи намагаються впливати; і діяти не за велінням Великого Маніпулятора, а з власної волі і рішення. З іншого боку, все має інший бік, вибачте за тавтологію, — якби не маркетологи й іноді суперечливе, але все ж яскраве, інтригуюче і привабливе мистецтво маркетингу, життя було б набагато нудніше, погодьтеся. І так, важливо також зауважити, що спокусам зовсім не завжди варто протистояти, але точно варто розуміти, що це таки спокуса.

Показати ще новини
Радіо НВ
X